
Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine спільно з OLX Україна та Райффайзен Банк представила результати дослідження Індекс настроїв малого бізнесу за 2024 рік. Інтегральна оцінка індексу знизилася до 2,3 балів з 5 можливих (у 2023 році – 2,5), що свідчить про негативну динаміку настроїв підприємців.
Водночас малий бізнес оцінює поточну ситуацію дещо краще, аніж в розпал пандемії коронавірусу, коли був зафіксований історичний мінімум Індексу – 2,2 бали у 2020 році.
У 2024 році падіння продемонстрували всі компоненти Індексу – оцінка поточного стану МСБ, оцінка змін за останні пів року та очікувань від наступних пів року та оцінка економічної ситуації. Найнижчий показник серед складників Індексу отримала оцінка економічної ситуації – 1,9 балів, а найвищий – прогнози щодо змін у наступні 6 місяців – 2,6 балів.
Наразі 21% підприємців вважають, що справи у їхнього бізнесу йдуть добре (проти 19% у 2023 році), а 27,5% оцінюють ситуацію як нейтральну. Водночас збільшилась частка респондентів, які оцінюють стан справ погано – з минулорічних 39% до 51,5%.
Динаміка оцінок за останні 6 місяців демонструє негативний тренд: 62% підприємців повідомили про погіршення стану справ, 26% – не зафіксували змін, а 12% – відзначили покращення.
Прогнози на наступні пів року також стали більш стриманими. Лише 22% підприємців очікують покращення (було 37%), тоді як 47% вважають, що ситуація погіршиться (було 35%). Частка тих, хто не очікує змін, зросла до 31%.
До того ж переважно негативно підприємці оцінюють економічну ситуацію в Україні. Так, 54% вважають ситуацію несприятливою, 41% – катастрофічною і лише 5% оцінюють економічну ситуацію як сприятливу.
Наміри МСБ щодо розширення бізнесу дещо уповільнились. Частка підприємців, які планують розширення, скоротилася з 79% до 67%. Втім, такі плани є: 25% підприємців планують відкривати нові напрями виробництва, 13% – розширювати географію діяльності, а 14% прагнуть вийти на зовнішні ринки. При цьому 17% компаній вже експортують товари чи послуги за кордон (зростання з 14% у 2023 році).
Звісно, війна внесла свої корективи у плани бізнесу. Також значно зменшилася кількість підприємців, які планують залучати кошти – з 80% до 62%. Основні джерела фінансування:
- Власні кошти – 47%
- Грантові програми – 21%
- Кредити – 16%
- Інвестиції – 10%
При цьому серед тих, хто планує залучати фінансування, збільшилась кількість підприємців, які розраховують на власні кошти та кредити. Відповідно, дещо зменшилась частка підприємців, які вважають банківське кредитування недоступним – з минулорічних 42% до 34%. Водночас 22% підприємців відзначили зростання кількості пропозицій і можливостей для кредитування (було 19%).
Бізнес активно використовує цифрові канали для продажів – про це повідомили 67% опитаних підприємців. Йдеться переважно про соціальні мережі та сайти компаній. Частка тих, хто торгує виключно онлайн, зросла з 15% до 24%.
Головними викликами для малого бізнесу залишаються війна, низька купівельна спроможність населення, зростання цін, нестабільність економіки, атаки на енергосистему та фіскальний тиск.
«Попри надзвичайно складні умови, малий бізнес шукає можливості та ресурси для продовження роботи. Хоча загальний настрій підприємців погіршився, більшість планує і надалі розширюватись та інвестувати. Однак економічні та безпекові виклики залишаються значними, і подальший розвиток МСБ залежатиме від загальної ситуації в країні».
Анна Дерев'янко
Виконавча директорка Європейської Бізнес Асоціації
«Бізнес-середовище відіграє важливу роль у стимулюванні електронної комерції, формуючи екосистему взаємної підтримки та розвитку. Хоча загальна динаміка використання цифрових каналів не зазнала кардинальних змін, частка підприємців, які використовують виключно онлайн-канали показово зросла майже вдвічі. В умовах глобальної діджиталізації та післявоєнного відновлення України електронна комерція повинна стати одним із пріоритетних напрямів розвитку економіки. Це не лише забезпечить зростання існуючих бізнесів, але й створить нові можливості для підприємництва, що в кінцевому підсумку сприятиме економічному відновленню та процвітанню країни. Ми в OLX і далі сприятимемо розвитку електронної комерції в Україні, створюючи додаткові можливості».
Альона Горковенко
Менеджерка команди маркетингу OLX Україна та Центральна Азія
«Місія Райффайзен Банку виходить за межі звичайного банкінгу – ми створюємо міцну фінансову основу для відбудови, підтримки та зростання бізнесу в Україні, навіть у складні часи. Наші клієнти оформлюють кредит онлайн в Raiffeisen Business Online, користуються дистанційним процесом видачі нецифрових кредитів. Ми також пришвидшили прийняття рішення по кредиту. Крім того, маємо велику кількість партнерських кредитів, які допомагають економити кошти та покрити ризики. Впроваджуємо індивідуальний підхід до кожного клієнта та його потреб. Райффайзен Банк продовжує підтримувати агробізнес, важливий для розвитку економіки та продовольчої безпеки. На сьогодні Райф залишається одним із лідерів фінансування аграрної галузі в Україні. Райф забезпечує енергонезалежність українського бізнесу та надає кредити на будівництво СЕС, виробництво сонячних панелей, створення біогазових та біометанових заводів, біопаливних котельних, купівлю генераторів, запровадження енергоефективних проєктів тощо. Банк також активно інвестує у проєкти, що мають соціальну складову. Підтримує малий та середній бізнес, жіноче підприємництво, доступ до освіти та охорони здоров’я».
Олена Шпирка
Керівниця з питань розвитку сегменту клієнтів бізнес банкінгу, Департамент каналів продажів та дистрибуції, Райффайзен Банк
ІНДЕКС НАСТРОЇВ МАЛОГО БІЗНЕСУ − проводиться Європейською Бізнес Асоціацією з 2017 року у межах проєкту Unlimit Ukraine. Мета дослідження – моніторинг оцінок та настроїв малого бізнесу та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток. Партнери проєкту у 2024 році – OLX Україна та Райффайзен Банк. Дослідження проводилось з 1 до 31 грудня 2024 року, у ньому взяли участь 1716 фізичних осіб - підприємців.
Unlimit Ukraine – платформа для розвитку малого та мікробізнесу, створена на базі Європейської Бізнес Асоціації. Проєкт надає комплексну підтримку для малого та мікробізнесу через освітні заходи і консультації, участь у програмах міжнародної співпраці, діагностику проблем бізнесу й обговорення актуальних для нього питань. Учасником проєкту може стати малий і мікробізнес із формою власності ФОП без обмеження видів діяльності. Наразі до Unlimit Ukraine входить 9000 представників МСБ.