Держпідприємництво у своєму роз’ясненні звертає увагу на актуальну проблему — видачу довіреності підприємцем для отримання дозвільних документів (ліцензій, патентів тощо).
Досить поширеною є думка, що довіреність на вчинення будь-яких дій від імені підприємця має посвідчуватися нотаріусом. Але насправді це не зовсім так.
За загальним правилом, установленим ЦКУ, форма довіреності повинна відповідати формі, в якій відповідно до закону вчиняється правочин (ч. 1 ст. 245 ЦКУ).
Приклад 1. Якщо підприємець, скажімо, видає довіреність на укладення договору оренди приміщення строком більш ніж 3 роки, то з огляду на те, що такий договір оренди має бути посвідчений нотаріально, довіреність на його підписання також має бути нотаріальною.
Приклад 2. Якщо підприємець видає довіреність на отримання коштів за договором позики, цілком достатньо звичайної письмової форми довіреності, адже договір позики нотаріально не посвідчується.
У відносинах із державними органами ситуація є схожою. Так, згідно з абз. 2 ч. 10 ст. 7 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» факт отримання документа дозвільного характеру (наприклад, ліцензії) посвідчується особистим підписом фізособи-підприємця або уповноваженої ним особи при пред'явленні документа, що посвідчує його особу.
При цьому сам Закон не говорить, якою має бути така довіреність — звичайною чи нотаріальною.
Тож ми цілком підтримуємо позицію Держпідприємництва: «факт отримання документа дозвільного характеру посвідчується особистим підписом керівника юридичної особи, фізичної особи — підприємця або уповноваженої ним особи при пред'явленні документа, що посвідчує його особу, та документа про внесення плати за його видачу, якщо така плата передбачена законом».
Оскільки маємо справу з отриманням ліцензії чи іншого дозвільного документа, оформленого на підприємця без нотаріуса, такий підприємець повинен видати звичайну письмову довіреність (скріплену печаткою чи без такої).