8 червня відбулось засідання Митного комітету ФРУ. Очолив його голова комітету Сергій Войтенко. У засіданні взяли участь представники бізнесу, народні депутати Ніна Южаніна та Ярослав Железняк, радник ФРУ з митних питань Анатолій Макаренко, голова Громадської ради при ДМСУ Галина Вдовіна, запрошені експерти - Тетяна Острікова та Сергій Сьомка.
Головним і єдиним питанням обговорення був законопроект №5420, який передбачає криміналізацію товарної контрабанди та контрабанди підакцизних товарів.
Законопроєкт не вирішує проблему контрабанди, а створює додатковий тиск на законослухняних підприємців, зазначили учасники засідання.
Вони висловили занепокоєння нормами проекту закону, який стає прямою загрозою для суб’єктів зовнішньо-економічної діяльності, оскільки ним передбачено низькі пороги обсягів порушення, за які може наступати кримінальна відповідальність, а також неспівставну зі ступенем порушення важкість кримінального покарання, яке може наставати.
Наприклад за контрабанду підакцизних товарів передбачена кримінальна відповідальність – до 11 років позбавлення волі.
Особливе занепокоєння викликала стаття 201-4, яка передбачає кримінальну відповідальність за недостовірне декларування.
Тобто навіть за помилку у митній декларації може наставати кримінальна відповідальність.
В ході обговорення норм статті учасники обговорення зазначили, що митниця та бізнес можуть мати різні бачення щодо коду товару та митної вартості. І на даний час такі різнобачення вирішуються у площині консультацій, декларант може вносити виправлення до декларації. А відповідно до норм законопроекту за такі дії – виправлення у декларації – вже може наступати кримінальна відповідальність.
Також було висловлено занепокоєння щодо невідповідності норм законопроекту статті 212 чинного Кримінального кодексу, а саме – щодо несплати податків. Тому що пороги відповідальності, передбачені статтею 212 Кримінального кодексу, набагато вищі, ніж ті, що передбачені законопроектом №5420.
Крім цього учасники засідання зазначили, що, дійсно, необхідно залишити кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарі. Але в той же час потрібно уважно співставити релевантність відповідальності мірі скоєного правопорушення.
Також учасники заходу стурбовані тим, що митницю знову не наділяють підслідність. Підслідність передається до податкової міліції до початку повноцінної роботи БЕБУ. Також митниця не підкріплюється інституційно, не буде мати повноважень щодо розслідування справ про контрабанду. І таким чином обмежуються і звужуються права суб’єктів ЗЕД.
До того ж існує ризик того, що надходження до бюджету від запроваджених санкцій будуть меншими, ніж витрати на їх адміністрування та розслідування. Тож потрібно врахувати особливості роботи судової системи України, проаналізувати попередній досвід, коли товарна контрабанда передбачала кримінальну відповідальність, оскільки не всі заведені справи отримували вирок суду, тож і відповідні нарахування і їх сплати до бюджету не находили.
За результатами обговорення учасники прийняли рішення:
- направити звернення до народних депутатів щодо неприпустимості прийняття законопроекту у поточній редакції;
- ініціювати створення робочої групи на базі комітету з питань правоохоронної діяльності ВРУ, до якої увійдуть представники Федерації, і метою якої буде ґрунтовний аналіз норм законопроекту, проведення аналізу доцільності та економічної обґрунтованості запропонованих норм.
Нагадаємо, що у 2019 році Федерація роботодавців вже висловлювала Уряду своє занепокоєння щодо аналогічних запропонованих на той час норм, і разом із тим погоджувалась щодо необхідності криміналізації контрабанди підакцизних товарів.