З 01.01.2023 року набрав чинності Закон про акціонерні товариства (Закон №2465 від 27.07.2022 р.), яким, зокрема, внесені зміни до п. 4 ч. ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ, де передбачено, що у статуті ТОВ/ТДВ зазначаються відомості, зокрема, про облік часток товариства в обліковій системі часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів (далі - облікова система часток).
Відповідні зміни внесені й до Закону "Про депозитарну систему України", де у ст. 27-1 – 27.4 передбачені положення щодо облікової системи часток ТОВ/ТДВ та порядок розкриття інформації в обліковій системі часток.
Отже, таким чином розширені обов’язкові вимоги до змісту статутів ТОВ/ТДВ (ч. 5 ст. 11 Закону про ТОВ/ТДВ). Загалом це стосується насамперед ТОВ/ТДВ, які створюються та складають свою редакцію звичайного статуту. Або чинних ТОВ/ТДВ, які з тих чи інших причин викладають свої статути у новій редакції. У модельному статуті відповідні положення щодо облікової системи часток наразі не передбачено.
Увага! Потреби оновлювати статути, які діють на сьогодні, для всіх ТОВ/ТДВ не потрібно. Втім, ті, хто ще не встиг привести свої статути у відповідність до Закону про ТОВ/ТДВ, при оновленні своїх статутів, викладенні їх у новій редакції при зміні складу учасників, в інших випадках мають врахувати відповідні зміни щодо управління корпоративними правами товариства (зміни внесені й до ЦКУ – ст. 96-1).
Облік часток учасників та зміни до статуту
Якщо товариство приймає рішення щодо викладення статуту у новій редакції чи складає свою редакцію статуту під час реєстрації, варто не забути у ньому прописати положення, що до виключної компетенції Загальних Зборів учасників належить у т.ч. прийняття рішення щодо обліку або припинення обліку часток товариства в обліковій системі часток (це приймається одностайним рішенням всіх учасників товариства виключно щодо всіх часток товариства). Також треба внести до статуту окремий розділ або положення щодо обліку часток товариства в обліковій системі часток, що ведеться Центральним депозитарієм ЦП.
Наприклад, такий розділ може містити положення:
«1. Облікова система часток товариств складає собою сукупність інформації, записів про частки товариства (вид, номінальна вартість і кількість, обмеження обігу тощо) на рахунках власників таких часток, інформації про товариство, про власників часток, про обмеження прав власників, про осіб, уповноважених власниками (управителів, заставодержателів, інших осіб, наділених відповідними правами щодо часток), а також іншої передбаченої законодавством інформації. Вимоги до переліку документів, що подаються товариством до Центрального депозитарію, встановлюються чинним законодавством.
2. Факт набуття і припинення прав на частки, обмеження прав на частки фіксуються в обліковій системі часток. Облік часток товариства здійснюється Центральним депозитарієм у порядку, встановленому законодавством, після прийняття засновниками або учасниками товариства відповідного рішення в порядку, встановленому законом.
3. Відомості щодо права власності на частку товариства або його обмеження, внесені до облікової системи часток, вважаються достовірними та можуть бути використані у спорі з третьою особою.
4. Товариство, облік часток якого здійснюється в обліковій системі часток, через облікову систему часток у порядку, встановленому Комісією, може здійснювати виплату дивідендів, реалізацію переважного права учасників товариства, направлення повідомлень учасникам товариства, порядок відкриття та функціонування рахунка умовного зберігання (ескроу) часток товариства
5. Загальні збори учасників товариства, облік часток якого здійснюється в обліковій системі часток, можуть проводитися із застосуванням засобів електронних комунікацій через облікову систему часток у порядку, встановленому чиним законодавством.
6. Інформація про власників часток товариства розкривається Центральним депозитарієм у строки, порядку та за формою, що встановлені чинним законодавством».
Зауважимо, що Порядок ведення облікової системи часток ТОВ та ТДВ затверджений Рішенням НКЦПФР від 17.05.2023 р. №525.
Для державної реєстрації включення до ЄДР відомостей про дату початку обліку/дату припинення обліку часток ТОВ/ТДВ в обліковій системі часток Центральний депозитарій цінних паперів подає до Мін'юсту в електронній формі відповідну заяву. При цьому одночасно з внесенням до ЄДР відомостей про дату початку обліку часток ТОВ/ТДВ в обліковій системі часток Мін'юст виключає з ЄДР відомості про перелік учасників відповідного товариства (ч. 20 ст. 17 Закону №755).
Реєстраційні заяви для державної реєстрації
З 1 травня 2023 року діють нові форми реєстраційних заяв, зокрема, для ТОВ/ТДВ. Йдеться про Заяву щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) (форма 2). Про це ми писали тут.
Поточна форма заяви є доволі зручною для розуміння та заповнення. Вона має:
- шість сторінок самої реєстраційної форми – загальна сторінка зі вказанням реєстраційної дії, інформації про юрособу, інформації про керівника та засновників (учасників). Відомості про КВ та про припинення (правонаступництво) з інформацією про зв'язок з юрособою та про заявника (особу, яка подає реєстраційну заву);
- чотири додаткові сторінки - відомості про особу, відмінну від керівника, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи (за наявності) на арк. 7, деталізована інформація про правонаступництво на арк. 8, відомості про обрання системи оподаткування на арк. 9 – про спрощену систему оподаткування та/або платника ПДВ, відомості про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій (за бажанням) на арк. 10.
Зауважимо, що подання реєстраційної заяви держреєстратору в частині обрання спрощеної системи оподаткування та/або добровільної реєстрації як платника ПДВ та/або включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу / фізичну особу - підприємця, що містяться в ЄДР, здійснюється шляхом заповнення відповідних сторінок реєстраційної заяви.
Увага! Жодна зі сторінок реєстраційної заяви не містить дати та підпису особи, яка подає реєстраційну заяву, як це було раніше.
З реєстраційними формами можна ознайомитись на сайті Мін'юсту - форми заяв у форматі Excel або PDF, що зручні для заповнення в електронному вигляді, подальшого їх друку та підписання. Їх можна знайти за посиланням.
Екстериторіальність реєстраційних дій окремих ЮО
З 21.07.2023 року Мін'юст встановив принцип екстериторіальності при реєстрації юросіб, громадських формувань для окремих юросіб, які перебувають на території тимчасової окупації чи там, де ведуться активні бойові дії.
Відтепер незалежно від місцезнаходження юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, здійснюється:
- державна реєстрація юросіб, громадських формувань, що не мають статусу юрособи, місцезнаходженням яких є АР Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь;
- державна реєстрація релігійних організацій;
- державна реєстрація юросіб, які належать до сфери управління центрального чи місцевого органу виконавчої влади або частка держави в статутному капіталі якої становить 100 відсотків, що проводиться за заявою уповноваженого органу управління відповідними об’єктами державної власності / корпоративними правами;
- реєстраційні дії на підставі судових рішень (це стосується, вочевидь, всіх юросіб без винятку – від ред.).
У даному випадку йдеться про всі реєстраційні дії – як при реєстрації нової юрособи чи громадських формувань без статусу юрособи, чи внесення змін до відомостей, що містяться в ЄДР.
Відповідне право Мін'юсту закріплене у ч. 2 ст. 4 Закон №755. Тому встановлена екстериоріальність діє при поданні документів на проведення реєстраційних дій в паперовій формі. Адже на сьогодні держреєстрація вказаних юросіб та громадських формувань без статусу юрособи на підставі паперових документів проводиться в межах АР Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням заявників.
Для всіх інших юросіб проведення реєстраційних дій через держреєстратора, нотаріуса або в електронній формі – наразі без змін.
Крім того, Мін'юст передбачив можливість реорганізації або виділу для всіх юросіб, місцезнаходженням яких є адміністративно-територіальні одиниці різних областей. Зокрема, реєстраційні дії проводяться:
- у разі злиття або поділу – за місцезнаходженням новоутвореної ЮО (новоутворених ЮО) або за місцезнаходженням юросіб (юрособи), що припиняються (припиняється) у результаті злиття або поділу;
- у разі виділу – за місцезнаходженням новоутвореної ЮО (новоутворених ЮО) або за місцезнаходженням юрособи – попередника;
- у разі приєднання – за місцезнаходженням юрособи –правонаступника або за місцезнаходженням юрособи (юросіб) – попередника (попередників);
- у разі перетворення – за місцезнаходженням юрособи – попередника або за місцезнаходженням юрособи – правонаступника.