Ми вже розповідали про прийнятий 20 березня 2024 року законопроєкт №9456. Після підписання його Головою ВРУ цей документ отримав остаточний номер – 3613-ІХ, і тепер ми чекаємо на його підписання Президентом та опублікування. Зміни, про які ми говоритимемо далі, наберуть чинності з дня, наступного після дня опублікування Закону №3613.
Слід зазначити, що цим Законом передбачено і відновлення різних видів митних перевірок; скасування мораторію на такі перевірки заплановано на 1 травня 2024 року. Але про таке скасування мораторію на перевірки докладніше поговоримо в окремій статті. А зараз – про інші новації цього Закону.
Експорт товарів до 1000 євро без митного оформлення
Для цього ст. 236 МКУ буде доповнено частиною дванадцятою.
У ній вказано, що допускається також поміщення у митний режим експорту товарів, сумарна митна вартість яких не перевищує еквівалент 1000 євро, що переміщуються (пересилаються) підприємствами за межі митної території України у міжнародних поштових або експрес-відправленнях, шляхом подання оператором поштового зв’язку або експрес-перевізником додаткового реєстру міжнародних поштових або експрес-відправлень. Тобто без митної декларації.
Але є умови:
- на товари не встановлено вивізне мито;
- на товари не встановлено обмеження щодо їх вивезення за межі митної території України відповідно до ст. 197 МКУ.
Правила митного контролю та митного оформлення біометану
Законом буде доповнено ст. 232 МКУ для правил митного контролю та митного оформлення біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами). Він здійснюватиметься у порядку, передбаченому законодавством України з питань митної справи для природного газу.
Зокрема, митне оформлення біометану здійснюється на підставі відомостей щодо обсягів біометану, який під час переміщення трубопровідним транспортом за своїми фізико-хімічними характеристиками може бути заміщений відповідним обсягом природного газу або сумішшю природного газу та біометану, за кожним пунктом приймання-передачі газу окремо.
Декларант для здійснення митного оформлення обсягів біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), повинен подати митному органу:
- періодичну митну декларацію, яка містить відомості про номер облікового запису щодо виробника біометану в реєстрі біометану, передбаченому ст. 8-1 Закону України «Про альтернативні види палива»;
- додаткову митну декларацію, яка містить відомості про гарантію походження біометану, передбачену ст. 8-2 Закону України «Про альтернативні види палива», на відповідний обсяг біометану.
Митне оформлення обсягу біометану, що переміщується трубопровідним транспортом через митний кордон України за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), здійснюється за умови дотримання вимог ст. 8-3 Закону України «Про альтернативні види палива».
Для обліку такого товару застосовуються значення об’єму в одиницях вимірювання, що базуються на одиницях енергії, на підставі даних у точках входу та в точках виходу, що розташовані на митному кордоні України.
Законом №3613 вносяться також зміни до Закону про альтернативні види палива. Вони передбачають визначення особливостей експорту біометану, що переміщується через митний кордон України трубопровідним транспортом.
У п. 5 ч. 1 ст. 335 МКУ щодо переміщення товарів трубопровідним транспортом додано уточнення, що для біометану треба буде подавати документи (дозволи, сертифікати) не лише на підтвердження показників товару, а й щодо природи його походження.
Оновлені підстави для митних перевірок
Також планують уточнити підстави для документальних митних невиїзних перевірок.
Так, тепер підставою є виявлення фактів або отримання документів, інформації (відомостей), що свідчать про порушення законодавства України з питань митної справи, під час здійснення пост-митного контролю, аналізу електронних копій митних декларацій, інформації, що стосується товарів, митне оформлення яких завершено, отриманої від суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та виробників таких товарів, з висновків акредитованих відповідно до законодавства експертів.
Другу підставу теж змінять. Зокрема, в ній йтиметься не тільки про непідтвердження дотримання автентичності поданих митному органу документів щодо товарів, але й непідтвердження дотримання критеріїв походження таких товарів.