• Посилання скопійовано

Зміни в оподаткуванні та функціях податкової служби у зв'язку з проведенням адміністративної реформи

12 серпня 2012 року набрали чинності більшість положень Закону України №5083-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової служби й у зв'язку з проведенням адміністративної реформи» від 5 липня 2012 року

Нові функції податкової служби
Оскільки основною метою, яку переслідував законодавець при підготовці Закону №5083-VI, був перерозподіл владних повноважень між органами державної влади, більшість його положень стосуються функцій та повноважень податкових органів.
Так, Податковий кодекс було доповнено статтею 19-1, що визначає основні функції органів податкової служби, яких, до речі, набралося аж на 38 пунктів. Нововведенням є те, що деякі функції податкової служби передано Міністерству фінансів. Наприклад, податкова позбавлена права підготовки та затвердження графіків проведення документальних планових перевірок, списків ризиків та їх розподілу на ступені ризику. З набранням чинності відповідними правовими нормами Міністерство буде:
•    встановлювати порядок розстрочення та списання податкового боргу;
•    встановлювати порядок обліку та звітності, затверджувати форми податкових декларацій;
•    встановлювати вимоги до порядку оформлення та розгляду скарг платників податків;
•    визначати порядок реєстрації постійних представництв нерезидентів на території України та здійснювати низку інших функцій.
Відтепер Єдиний реєстр податкових накладних вестиме також Міністерство фінансів. Воно ж затверджуватиме форму та порядок ведення Книги обліку доходів і витрат для підприємців.
Крім того, Податковий кодекс доповнено двома новими розділами, що визначають правовий та соціальний статус посадових осіб органів ДПС та правовий статус податкової міліції. Зокрема, саме на податкову міліцію покладено функції контролю за дотриманням податкового законодавства, оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну й охоронну функції. Крім того, до завдань податкової міліції віднесено запобігання та протидію корупції в органах ДПС і забезпечення безпеки працівників податкової служби від протиправних посягань, пов'язаних із виконання службових обов'язків.
Адміністрування податків та зборів
Законом 5083 внесено зміни до ст. 55 Кодексу «Скасування рішень контролюючих органів» у частині визначення контролюючих органів вищого рівня. Такими органами тепер є:
•    центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, — для органів державної податкової служби, які йому підпорядковуються;
•    органи державної податкової служби в АРК, містах Києві та Севастополі, областях, округах (на два і більше регіони) — для державних податкових інспекцій, які їм підпорядковуються;
•    центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері митної справи, — для інших митних органів.
У зв'язку з цим відповідні зміни внесено і щодо порядку оскарження вирішень контролюючих органів. Так, скарги на рішення державних податкових інспекцій подаються до державних податкових служб в АР Крим, містах Києві та Севастополі, областях, округах (на 2 і більше округи). Скарги на рішення державних податкових служб в АР Крим, містах Києві та Севастополі, областях, округах (на 2 і більше округи) подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Внесено й зміни щодо контролю сплати податків та зборів. Так, подовжено термін надання до контролюючого органу документів, визначених в акті перевірки як відсутні, з трьох до п'яти днів з дня отримання акта перевірки. Платникам податків заборонено самостійно відчужувати майно, що перебуває у податковій заставі, — відповідний пункт вилучено з ПКУ.
Податок на прибуток
Законом №5083 внесено істотні зміни щодо термінів сплати податкових зобов'язань з податку на прибуток.
Зокрема, тепер платники податків зобов'язані сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток підприємств у порядку та в терміни, встановлені для місячного податкового періоду, в розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік без подання податкової декларації.
Ця норма не застосовується:
•    до осіб, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені). Вони сплачують податок на прибуток на підставі річної податкової декларації за період діяльності у звітному (податковому) році без подання податкової декларації за звітні (податкові) періоди (календарний квартал, півріччя і дев'ять місяців) та не сплачують авансового внеску;
•    до платників податків, дохід яких за останній річний звітний податковий період не перевищує 10 млн грн, і неприбуткових установ (організацій). Такі особи сплачують податок на прибуток на підставі податкової декларації, що подається до органів ДПС за звітний (податковий) рік, та не сплачують авансових внесків.
«Якщо платник податків, який сплачує авансовий внесок, за підсумками першого кварталу звітного (податкового) року не отримав прибутку або отримав збиток, він має право подати податкову декларацію та фінансову звітність за перший квартал. Такий платник податків авансові внески у другому — четвертому кварталах звітного (податкового) року не сплачує, а податкові зобов'язання визначає на підставі податкової декларації за підсумками першого півріччя, трьох кварталів і за рік», — пояснює Юлія Божко, суддя третейського суду, адвокат і партнер Юридичної компанії «Закон Перемоги».
Водночас платник податків, який за підсумками минулого звітного (податкового) року не отримав прибутку або отримав збиток, податкові зобов'язання не нараховував та не мав базового показника для визначення авансових внесків наступного року, а за підсумками першого кварталу отримує прибуток, повинен подати податкову декларацію за перше півріччя, три квартали звітного (податкового) року та за звітний (податковий) рік для нарахування і сплати податкових зобов'язань.
«У складі річної податкової декларації платник податків подає розрахунок щомісячних авансових внесків, які повинні виплачуватися у наступні дванадцять місяців. Визначена у розрахунку сума авансових внесків вважається узгодженою сумою грошових зобов'язань», — наголошує пані Божко.
При цьому 12-місячний період для сплати авансових внесків визначається починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому визначено граничний термін подання річної податкової декларації за попередній звітний (податковий) рік, до місяця подання податкової декларації за поточний звітний (податковий) рік.
Ці зміни наберуть чинності з 1 січня 2013 року. У січні — лютому 2013 року авансовий внесок з податку на прибуток сплачується у розмірі 1/9 податку на прибуток, нарахованого у податковій звітності за 9 місяців 2012 року, протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Податок на додану вартість
Зміни у сфері обкладення податком на додану вартість ознаменовані запровадженням нового обов'язкового реквізиту в податковій накладній: «номер і дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України» (п. 201.1 ПКУ, в якому перераховано обов'язкові реквізити ПН, доповнений пп. «ї»).
Також запроваджено додаткові обмеження на отримання автоматичного бюджетного відшкодування ПДВ. Так, великим платникам податків заборонено автоматичне отримання бюджетного відшкодування ПДВ за наявності збитків за підсумками останнього звітного (податкового) року.

Джерело: Prostopravo

Рубрика: Оподаткування/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення»