Ми раніше писали, що нардепи з різних партій подали декілька проєктів постанов ВРУ про скасування голосування у ІІ читанні за законопроєкт №11416-д. Про прийняття самого Закону можна прочитати тут.
14 жовтня ВРУ розглянула та не підтримала всі 13 проєктів постанов про скасування рішення ВРУ про прийняття у другому читанні та в цілому проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану (№11416-д).
Ним передбачається:
- підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%;
- встановлення ВЗ для ФОПів І, ІІ й ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від встановленої законом на 1 січня поточного року. Тож у IV кварталі 2024 року ВЗ доведеться сплачувати у розмірі 710 грн щомісяця;
- встановлення ВЗ у розмірі 1% від доходу для ФОПів та юросіб ІІІ групи ЄП. Докладно про наслідки ми писали тут;
- підвищення ВЗ обмежене податковим періодом, в якому буде скасовано військовий стан;
- ВЗ буде спрямовуватись через спецфонд виключно на фінансування ЗСУ;
- збільшення ставки податку на прибуток для банків до 50%, а для фінустанов - 25%;
- встановлення щомісячних авансових внесків з податку на прибуток для АЗС як для юросіб, так і фізосіб-"загальників". Як це вплине на діяльність АЗС, ми писали тут;
- оновлення правил сплати авансового внеску з податку на прибуток для "обмінників";
- збільшення МПЗ для земель. З 1 січня 2024 та до 31 грудня року закінчення війни розмір МПЗ не може становити менше 700 грн з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків – 1400 грн з 1 гектара;
- зміни щодо мінімальних роздрібних цін для вина;
- зміни у сплаті рентної плати для деяких її платників;
- щомісячна звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ. Ця норма почне діяти з 1 січня 2025 року. Тож за IV квартал 2024 р. потрібно буде звітувати за поточними правилами та окремо вже подавати за січень 2025 р. відповідну нову звітність. Звісно, її ще має затвердити Мінфін, а ДПС – підготувати відповідні е-формати.
Звертаємо увагу! У тексті прийнятого законопроєкту №11416-д не було враховано норми, зокрема, щодо:
- пільг для ФОПів щодо несплати ВЗ під час перебування на лікарняному або у відпустці;
- пільг щодо несплати ВЗ, якщо ФОП зареєстрований на тимчасово окупованих територіях або на територіях бойових дій;
- відстрочки щодо сплати ВЗ за перший місяць, в якому закон набрав чинності, і незастосування штрафів за несплату ВЗ за жовтень;
- незастосування ставки 5% по доходах, які підлягають річному декларуванню за результатами 2024 року;
- скасування обов’язку сплати ВЗ, якщо ФОП припинив свою підприємницьку діяльність у період з 1 жовтня до набрання чинності законом;
- можливості зарахування ВЗ при обрахунку МПЗ для платників ЄП, для яких запроваджується ВЗ;
- звільнення від сплати ВЗ електронних резидентів (е-резидентів).
Але цю проблему у Комітеті ВРУ планують вирішити через включення цих норм до окремого законопроєкту №9319. Про це читайте тут.
Щодо набрання чинності
Закон має набрати чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім окремих норм, які запрацюють з 1 січня 2025 року.
Це не стосується нової ставки ВЗ у 5%. Збільшення ВЗ почне діяти з дня набрання чинності Законом.
Але станом на 13 листопада Президент його так і не підписав. Відповідно він не почне діяти з 14 листопада. До того ж наразі ніхто не знає, коли це станеться.
Тож якщо це станеться та пізніше, то нова ставка ВЗ почне діяти тільки з дати набрання чинності Законом. Отже, відповідно при нарахуванні авансу з зарплати у листопаді на поточному тижні потрібно ще застосовувати ставку ВЗ у 1,5%.
Щодо рахунків для сплати ВЗ "єдинниками"
Податківці вже підготувалися та розмістили на своїх сайтах нові рахунки для ВЗ. Про це ми писали тут. Але фактично використати ці рахунки поки що не можна.
Чи сплачувати ВЗ ФОПам на єдиному податку до підписання Закону?
З юридичного боку питання, у ФОПів на єдиному податку та й у всіх інших платників податків до набрання чинності Законом не настає обовʼязку щодо нових норм ПКУ. Тож наразі підстави щодо сплати немає.