
ВРУ прийняла, і Голова ВРУ підписав новий закон, який вносить зміни до оподаткування ПДФО благодійної допомоги. Це Закон України від 25.02.2025 №4254-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання благодійництва у період воєнного стану» (далі – Закон №4254). Зараз він чекає на підпис Президента, а чинності набере з дня, наступного за днем його опублікування. Його опубліковано в "Голосі України" від 15 березня. Тож норми Закону почали діяти з 16 березня.
Тож які зміни нас очікують?
Нова редакція пп. 165.1.68 ПКУ
Зараз цей підпункт виглядає таким чином:
...не включається до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу сума (вартість) благодійної пожертви, отриманої фізичними особами, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв від імені благодійної організації або на користь благодійної організації від власного імені, від імені або на користь інших бенефіціарів у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», у розмірі фактично перерахованого такій благодійній організації чи бенефіціару, від імені та/або на користь яких здійснювався публічний збір благодійних пожертв.
Тобто збирати пожертви на різноманітні добрі справи зараз можуть не лише благодійні організації, а й окремі фізособи, навіть від власного імені. Але для того щоб не сплачувати ПДФО (а отже, і ВЗ!) з усієї зібраної суми, треба проводити збір на користь якоїсь благодійної організації. Або іншої особи, яка потребує благодійної допомоги. І зібрані кошти їм і перераховувати.
При цьому пільга діятиме лише щодо суми, яку було перераховано благодійній організації. Принаймні пільга, встановлена пп. 165.1.68 ПКУ.
Закон №4264 пропонує не оподатковувати суму (вартість) благодійної пожертви, отриманої фізичними особами, які здійснюють публічний збір благодійних пожертв від імені благодійної організації або на користь благодійної організації від власного імені, від імені або на користь інших бенефіціарів у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», у розмірі фактично перерахованого (переданого) такій благодійній організації чи бенефіціару, від імені та/або на користь яких здійснювався публічний збір благодійних пожертв.
Тобто уточнення полягає лише в одному слові. Благодійна допомога може надаватися не лише у грошових коштах, а й у негрошовій формі (про це говорить і слово «вартість», яке є і в поточній редакції пільги). Відповідно, щоб скористатися пільгою, зібрані гроші треба перерахувати, а зібране майно – передати благодійній організації або кінцевому бенефіціару (отримувачу допомоги).
Нова редакція абзацу п’ятого пп. 170.7.2 ПКУ
Зараз цей абзац говорить:
...благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Цілі, про які йдеться в цьому абзаці, визначені в пп. «а», «б», «в» пп. 170.7.2 ПКУ. Це і допомога постраждалим від катастроф, стихійного лиха, і допомога тим, хто постраждав від війни.
Закон №4254 пропонує замінити цей абзац двома новими:
«Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через благодійні організації, Товариство Червоного Хреста України, внесені до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Дія цього підпункту поширюється на благодійну допомогу, яка надається у формі іншій, ніж грошові кошти, на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "б" підпункту 170.7.8 пункту 170.8 статті 170 цього Кодексу».
Тобто знову уточнення вноситься через те, що допомога надається не лише грошима. Тому вимагати її розподілу лише через бюджет або банківські рахунки, – це надто вузький погляд на пільгу. А пільга з ПДФО залишається, – адже йдеться про цільову благодійну допомогу!
Щоправда, законотворці прив’язали таку допомогу (у її негрошовій частині) до Переліку потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затвердженого постановою КМУ від 26.11.2014 №653. Зараз такий Перелік прив’язаний лише до пп. «б» пп. 170.7.8 ПКУ. Втім, його редакцію теж планують змінити.
Зміни до пп. «б» пп. 170.7.8 ПКУ
Зараз пп. 170.7.8 ПКУ діє у зв’язці із пп. 165.1.54 ПКУ. Якщо коротко, то це норми про звільнення від оподаткування благодійної допомоги, яка надається військовослужбовцям (учасникам бойових дій) та внутрішньо переселеним особам.
Згаданий підпункт «б» звільняє від оподаткування ПДФО допомогу у сумі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, – на відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні і побутові потреби та на інші потреби. От як раз згідно з Переліком №653.
Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується ПДФО 18% (а отже, і 5% ВЗ), і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.
Що зміниться: поруч із словом «сума» з’явиться слово «вартість»! З тієї ж причини, адже допомога може надаватися не лише у грошовій, а й у негрошовій формі.
Але це ще не все! Адже з’явиться новий пп. 170.7.9 ПКУ. Який говорить: у разі виплати (надання) благодійної допомоги платникам податку сума (вартість) такої благодійної допомоги зазначається податковим агентом у податковому розрахунку, подання якого передбачено пп. «б» п. 176.2 ПКУ.
Тобто незалежно від того, оподаткована благодійна допомога чи ні, благодійнику треба буде вказати її в єдиній звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ.
І це правило стосується не лише благодійної допомоги за пп. «б» пп. 170.7.8 ПКУ, а й будь-якої благодійної допомоги. У тому числі нецільової благодійної допомоги, яку часто надають своїм працівникам роботодавці.
Відповідальні роботодавці скажуть, що вони і так звітують про це. Це добре, але про необхідність персоналізувати благодійну допомогу у звіті не треба забувати й щодо непрацівників. Тому законотворці внесли окрему зміну, яка наголошує на цьому обов’язку.
Наприкінці – бонус для платників податку на прибуток!
Підрозділ 4 розділу XX ПКУ планують доповнити пунктом 72. Він стосується тих платників податку на прибуток, які застосовують податкові різниці.
Пам’ятаєте пп. 140.5.9 ПКУ? Він стосується передачі коштів (майна) неприбутковим організаціям. Якщо сума (вартість) перевищує 4% оподаткованого прибутку минулого року, то різниця збільшує фінрезультат до оподаткування у поточному звітному році.
Нам приготували сюрприз. За звітні (податкові) періоди, з 2025 року до кінця календарного року, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан, коригування, встановлені абзацом першим пп. 140.5.9 ПКУ, не проводяться щодо сум коштів та/або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення пп. 140.5.14 цього Кодексу), у розмірі, що не перевищує 8 відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, за умови що з цієї суми (вартості) більше 4 відсотків оподатковуваного прибутку попереднього звітного року було перераховано (передано) благодійним організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій!