8 червня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №9364 "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів".
Метою законопроєкту є удосконалення адміністративної та кримінальної відповідальності у сфері незаконного обігу підакцизних товарів, вироблення сталих та єдиних категорій побудови конструкцій норм КУпАП та ККУ.
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєктом пропонується:
1) враховуючи рівень суспільної небезпеки правопорушень у сфері незаконного обігу підакцизних товарів та порушень порядку господарської діяльності, виключити можливість закриття таких справ у зв'язку з малозначністю.
Фактично кожна санкція за правопорушення у цій сфері містить конфіскацію предметів незаконного обігу підакцизних товарів та інших предметів, пов'язаних із вчиненням правопорушення (наприклад, ємності для зберігання пального, транспортні засоби, обладнання тощо), тому у випадку залишення можливості закриття справ за ст. 22 КУпАП виникають шалені корупційні ризики пов'язані із безпідставним звільненням від адміністративної відповідальності;
2) викласти у новій редакції ст. 156 КУпАП "Порушення порядку торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями, винами столовими, тютюновими виробами, предметами, пов’язаними з їх вживанням, трав’яними виробами для куріння, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, заправними контейнерами, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння".
Зокрема, уточнено положення щодо суб'єкта відповідальності (посадова особа суб'єкта господарювання) та приведення санкції норми у відповідність до положень ст. 313 КУпАП. Так, суб’єктом правопорушень, передбачених частинами першою – третьою цієї статті, є працівники підприємств (організацій) торгівлі, громадського харчування або фізичні особи – підприємці, які здійснюють підприємницьку діяльність без використання найманої праці. Дохід вважається отриманим у великих розмірах, якщо його сума у п’ятдесят і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Також доповнено ст. 156 КУпАП новими частинами, що передбачатимуть адміністративну відповідальність за торгівлю пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах без державної реєстрації як суб’єкта господарювання або без одержання документа дозвільного характеру:
- штраф від 1000 до 2000 н.м.д.г. (17 000 - 34 000 грн) з конфіскацією предметів торгівлі та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення;
- за дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення, або пов’язані з отриманням доходу у великих розмірах, - штраф від 2000 до 5000 н.м.д.г. (34000 грн - 85000 грн) громадян з конфіскацією предметів торгівлі та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення;
3) привести положення ст. 156-2 КУпАП у відповідність до приписів Порядку обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним, затвердженого постановою КМУ від 25.08.1998 р. №1340;
4) з огляду на аналіз судової практики застосування ст. 161-1 КУпАП, уточнити диспозицію зазначеної норми в частині усунення подвійного трактування суб'єкта відповідальності;
5) запровадити адміністративну відповідальність за незаконний обіг (крім випадків виготовлення) без мети збуту підакцизних товарів без марок акцизного податку (нова редакція ст. 164-5 КУпАП).
Так, придбання, зберігання, пересилання, транспортування без мети збуту алкогольних напоїв, тютюнових виробів чи рідин, що використовуються в електронних сигаретах без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку вчинене у значному розмірі, тягнутимуть за собою накладення штрафу:
- на громадян від 30 до 100 н.м.д.г. (510 - 1700 грн) з конфіскацією таких алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- на посадових осіб, ФОП - від 100 до 250 н.м.д.г. (1700 - 4250 грн) з конфіскацією таких алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
За повторні дії особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке саме правопорушення або вчинені у великому розмірі, штрафуватимуть у розмірі:
- громадян - від 100 до 300 н.м.д.г. (1700 - 5100 грн) з конфіскацією таких алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- посадових осіб, ФОП - від 600 до 1000 н.м.д.г. (10200 - 17000 грн) з конфіскацією таких алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Незаконне зберігання марок акцизного податку тягнутиме за собою накладення штрафу від 100 до 250 н.м.д.г. з конфіскацією марок акцизного податку (як є і тепер);
6) розмежувати адміністративну та кримінальну відповідальність за незаконний обіг підакцизних товарів (крім випадків виготовлення) залежно від обсягу таких товарів;
7) наділити уповноважених посадових осіб Бюро економічної безпеки України правом складання протоколів про адміністративні правопорушення у сфері незаконного обігу підакцизних товарів;
8) заборонити передачу вилучених підакцизних товарів суб'єкту правопорушення на відповідальне зберігання до розгляду справи про адміністративне правопорушення судом (ст. 265 КУпАП).
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.