Зміни в Податковому кодексі, передбачені проектом закону №1210 в частині рентної плати, стосуються суб’єктів господарювання, що здійснюють видобування корисних копалин.
Перша зміна стосується визначення фактичної ціни реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства:
- при здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених ст. 39 ПКУ, фактична ціна реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) не може бути меншою за ціну, визначену за принципом «витягнутої руки»;
- якщо операція не є контрольованою, то фактична ціна реалізації відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) не може бути нижче звичайних цін.
Друга зміна стосується ставок рентної плати та коригуючих коефіцієнтів (див. у таблицях, цю зміну вже прокоментувала ДРС).
Як бачимо, законопроектом №1210:
- ставка рентної плати для видобування руд заліза збільшується з 8 до 10%;
- скасовуються коригуючі (пом’якшуючі) коефіцієнти для видобутку позабалансових запасів корисних копалин, в т.ч. газу та нафти;
- запроваджується коригуючий коефіцієнт 2,0 для видобування піщано-гравійної сировини в межах акваторії морів, водосховищ, у річках та їх заплавах.
За попередньою оцінкою ДРС, це призведе до збільшення податкового навантаження лише на металургійну галузь у 3-4 рази. Податкове навантаження на гірничо-видобувні підприємства стане одним з найвищих у світі, що призведе до відтоку щонайменше 435 млн доларів інвестицій та втрати приблизно 40 тис. робочих місць.
Зміна ставок рентної плати
Назва груп корисних копалин | Ставка, що діє на даний момент | Запропонована ставка |
залізна руда | 8,00 % | 10,00 % |
Зміна коригуючих коефіцієнтів до ставок рентної плати
Критерії застосування коефіцієнта | було | пропонується |
Видобування позабалансових запасів корисних копалин, крім вуглеводневої сировини | 0,5 | Виключено |
Видобування позабалансових запасів природного газу, що відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті | 0,79 | Виключено |
Видобування позабалансових запасів природного газу, з покладів на ділянках надр (родовищах) в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України, що відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті | 0,61 | Виключено |
Видобування позабалансових запасів природного газу, що не відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті | 0,96 | Виключено |
Видобування позабалансових запасів нафти і конденсату | 0,95 | Виключено |
Видобування запасів (ресурсів) корисних копалин з техногенних родовищ | 2,00 | 0,50 |
Видобування піщано-гравійної сировини в межах акваторії морів, водосховищ, у річках та їх заплавах (крім видобування, пов’язаного з плановими роботами з очищення фарватерів річок) | – | 2,00 |
Видобування вуглекислих мінеральних підземних вод (гідрокарбонатних) із свердловин, що не обладнані стаціонарними газовідділювачами | – | 0,85 |
Видобування запасів з родовищ, які в установленому законодавством порядку визнані як дотаційні запаси | – | 0,01 |
Видобування запасів корисних копалин ділянки надр із дотримання кондицій мінеральної сировини ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів не раніше ніж за 5 років до звітного податкового періоду, крім вуглеводневої сировини | 0,70 | 0,95 |
Видобування запасів природного газу, що відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті, ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів | 0,88 | Виключено |
Видобування запасів природного газу з покладів на ділянках надр (родовищах) в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України, що відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті, ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів | 0,77 | Виключено |
Видобування запасів природного газу, що не відповідає умові, визначеній у пункті 252.24 цієї статті, ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів | 0,97 | Виключено |
Видобування запасів нафти і конденсату ділянки надр, затверджених державною експертизою на підставі звітів з геологічного вивчення, яке виконане платником рентної плати за рахунок власних коштів | 0,96 | Виключено |
Видобування підземним шахтним способом з глибини понад 300 метрів залізної руди для збагачення із вмістом магнетитового заліза менше 35 відсотків | 0,25 | Виключено |
На думку ДРС, такі зміни не відповідають принципу ефективності, оскільки законопроект №1210 не забезпечує досягнення максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат ресурсів суб’єктів господарювання, а навпаки може призвести до значних втрат як бізнесом, так і державою.
ДРС вважає, що прийняттю проекту закону №1210 повинно передувати широке громадське обговорення із залученням представників бізнес-спільноти, профільних асоціацій та інших зацікавлених сторін, з метою уникнення ситуації, коли наміри стабілізувати ринкове середовище матимуть повністю зворотні наслідки. Такої ж думки і українські металурги.