Зміна митної вартості товарів та її вплив на податковий кредит з ПДВ
У випадку зміни митної вартості імпортних товарів, відповідно до пункту 3 Порядку оформлення аркуша коригування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.11.2012 р. №1145, посадовою особою митного органу, яким здійснювався випуск товарів за митною декларацією, у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня надходження до митного органу інформації про доплату (повернення) сум митних платежів або реєстрації заяви декларанта (уповноваженої особи) у митному органі, складається аркуш коригування.
Таким чином, в звітному періоді, в якому відбулось оформлення аркуша коригування, платник податку має право включити до складу податкового кредиту суму податку на додану вартість, яка зазначена в аркуші коригування та сплачена до бюджету.
У разі коли податковий (звітний) період, в якому платник податку здійснив доплату коштів до Державного бюджету України, у зв'язку зі збільшенням митної вартості імпортних товарів, передує податковому (звітному) періоду, в якому оформлено аркуш коригування до МД, платник податку має право включити суму ПДВ, сплачену митним органам, до податкового кредиту у тому звітному періоді, в якому оформлено аркуш коригування до МД.
Враховуючи те, що оформлений органом доходів і зборів аркуш коригування є невід'ємною частиною відповідної митної декларації, то у Реєстрі виданих та отриманих податкових накладних, в розділі II у графі 2 зазначається дата отримання аркуша коригування до МД, у графі 3 — дата складання аркуша коригування до МД, у графі 4 — номер МД до якої складено аркуш коригування, у графі 5 зазначається вид документа «МДП» чи «МДЕ».
Зміни у реєстрації платника ПДВ
Нове Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.01.14 р. №26. Цей документ набрав чинності 25.02.14 р. Нововведення, які знайшли місце в Положенні №26, у першу чергу пов'язані зі змінами правил реєстрації та скасуванням Свідоцтва платника ПДВ.
Положення №26, підтвердило, що:
- уже зареєстровані платники ПДВ (до 25.02.14 р.) не зобов'язані здійснювати перереєстрації;
- Свідоцтво платника ПДВ та Свідоцтво про реєстрацію сільгосппідприємства як суб'єкта спецрежиму обкладення ПДВ після набрання чинності цим Положенням можуть застосовуватись як витяг із реєстру платників ПДВ, однак підлягають поверненню при першому зверненні платника податку за отриманням витягу з Реєстру.
Платники ПДВ можуть використовувати Свідоцтво, замість витягу з Реєстру, до моменту змін у Реєстрі, або отримання витягу чи зміни даних платника ПДВ.
Витяг із Реєстру — це документ, який містить інформацію про платника ПДВ. Для його отримання платник (його уповноважена особа) надсилає поштою або надає особисто контролюючому органу запит за формою №1-ЗВР (додаток 11 до Положення №26). Усі розділи запиту мають бути заповнені, та він має бути підписаний заявником із зазначенням дати та способу отримання витягу (поштою або безпосередньо в контролюючому органі).
Після цього відповідний орган протягом двох робочих днів (що настають за днем отримання запиту) безоплатно та безумовно надає платнику податку підписаний посадовою особою контролюючого органу та скріплений печаткою Витяг із Реєстру за формою №2-ВР (додаток 12 до Положення №26).
Такий Витяг містить:
- найменування або прізвище, ім'я та по батькові платника;
- індивідуальний податковий номер платника податку;
- дату податкової реєстрації;
- термін дії реєстрації платника податку;
- дату реєстрації суб’єктом спеціального режиму оподаткування;
- перелік видів діяльності сільськогосподарського підприємства, на які поширюється дія спецрежиму;
- дату внесення запису про види діяльності.
У Витягу найменування (прізвище, ім'я, по батькові) та місцезнаходження (місце проживання) платника ПДВ вказуються повністю, усі його поля заповнюються способом комп'ютерного друку українською мовою. Якщо платник податку отримує Витяг із Реєстру поштою, то останній надсилається за відповідною адресою з повідомленням про вручення за рахунок платника ПДВ. Для Витягу з Реєстру передбачено тільки паперову форму. Але отримувати його не обов'язково.
Довідка з реєстру платників податку на додану вартість - це документ, який підтвердить інформацію про контрагентів. Для того щоб отримати Довідку з Реєстру, платник податку надсилає запит за формою №1-ЗДР на офіційний веб-сайт Міндоходів і зборів України. Усі розділи запиту мають бути заповнені та вказаний індивідуальний податковий номер кожного контрагента.
Після цього контролюючий орган протягом 5 робочих днів від дати надходження запиту надсилає Довідку за формою №2-ДР на електронну пошту платника, з якої надійшов запит.
Довідка включає такі реквізити:
- найменування або прізвище, ім'я та по батькові вашого постачальника — платника ПДВ;
- індивідуальний податковий номер;
- дату податкової реєстрації;
- термін дії реєстрації платника податку;
- дату анулювання реєстрації;
- причину анулювання реєстрації;
- підставу для такого анулювання;
- дату реєстрації суб'єктом спеціального режиму оподаткування;
- дату виключення з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування;
- дату, з якої сільськогосподарське підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах.
Отримання довідки з Реєстру можливе тільки в електронній формі За запитом платників податку, які подають податкові декларації засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Реєстрація платником ПДВ
Для реєстрації платником ПДВ (в обов'язковому порядку або добровільно) суб'єкт господарювання подає відповідну заяву за формою №1-ПДВ до контролюючого органу.
Крім того, у Положенні №26 з'явилася норма, яка, відповідно до п. 183.7 ПКУ дозволяє подавати заяву в електронній формі. Така можливість надається платникам, якщо в них укладено договір із відповідними контролюючими органами про визнання електронних документів.
Якщо суб'єкт господарювання добровільно хоче стати платником податку, на стадії реєстрації юридичної чи фізичної особи достатньо до реєстраційної картки додати заяву за формою №1-ПДВ. Електронна копія реєстраційної заяви, виготовлена шляхом сканування, передається державним реєстратором до контролюючих органів одночасно з відомостями з реєстраційної картки на проведення держреєстрації.
Коли в заяві на реєстрацію було допущено помилку (не зазначено обов'язкових реквізитів, надано недостовірні дані та ін.), контролюючий орган має звернутися з письмовою пропозицією про надання нової заяви до платника протягом 5 робочих днів, замість 10, як це було передбачено раніше.
Запис до Реєстру про реєстрацію платника ПДВ вносять із бажаного дня реєстрації, який прописано в заяві, або якщо такі дані відсутні, то протягом 5 робочих днів від дати надходження заяви..
Перереєстрація платників ПДВ
Перереєстрація платників ПДВ здійснюється, якщо відбулися зміни даних про останнього (код ЄДРПОУ найменування, місцезнаходження та ін.). У такому разі та якщо встановлені помилки чи розбіжності в Реєстрі, платники ПДВ подають протягом 10 робочих днів реєстраційну заяву за тією ж формою №1-ПДВ із позначкою та визначеним критерієм у графі “Перереєстрація у зв'язку з________”.
Після цього контролюючий орган здійснює перереєстрацію з дотриманням правил та в строки, визначені для реєстрації платника ПДВ. Замість видачі нового Свідоцтва вносять відповідні коригування до Реєстру.
Під час, коли відбувається така перереєстрація, незалежно від причин, платник ПДВ використовує попередні реквізити податкової реєстрації до дати перереєстрації, а це останній день строку з 5 робочих днів після отримання відповідними органами заяви.
Якщо зміни в даних платника ПДВ стосуються найменування юрособи (ПІБ фізособи-підприємця) і не пов'язані з реорганізацією, у реквізитах при заповненні податкових документів необхідно одночасно зазначати нове та попереднє найменування (ПІБ).
Анулювання реєстрації платника ПДВ
Для відповідності пп. "з" п. 184.1 ПКУ до Положення №26 внесено ще один випадок, при якому відбувається анулювання: припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або якщо закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник ПДВ.
Коли суб'єкт господарювання переходить на спрощену систему оподаткування, яка не передбачає сплати ПДВ, та проставляє в Заяві про застосування спрощеної системи оподаткування, затвердженій наказом Мінфіну України від 20.12.11 р.№1675, відповідну позначку — подавати заяву про анулювання реєстрації за формою №З- ПДВ не потрібно.
Якщо раніше при скасуванні рішення про анулювання контролюючі органи видавали нове свідоцтво, тепер це відбуватиметься на основі внесення записів до Реєстру з урахуванням таких особливостей:
- якщо платник ПДВ іще не встиг перереєструватися — дата реєстрації не змінюється;
- якщо платник уже повторно зареєструвався — датою реєстрації буде вважатися дата попередньої реєстрації.
Застосування спецрежиму ПДВ
У нормах цієї частини Положення №26 змін не відбулось. Єдина зміна - те, що з переліку причин, за яких сільськогосподарське підприємство виключається з реєстру суб'єктів спецрежиму ПДВ, виключено пункт, що передбачав неподання підприємством податкової звітності з ПДВ за останніх 12 місяців, адже це підстава для анулювання реєстрації платником ПДВ взагалі (пп. "г" п. 184.1 ПКУ).