ДФС у Тернопільській області нагадує: якщо товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, то такий платник податку зобов’язаний:
- нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ,
- скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту).
З метою застосування пп. «г» п. 198.5 ст. 198 ПКУ податкові зобов’язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах, зокрема, якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства). Для цілей розділу V ПКУ такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Отже, якщо при інвентаризації платником податку встановлений факт недостачі товарів, основних засобів, при придбанні яких був сформований податковий кредит, то у зв’язку з тим, що такі товари, основні засоби використані не у господарській діяльності, платник податку повинен нарахувати податкові зобов’язання, незалежно від того чи встановлено винних осіб та чи стягуються з таких осіб втрати.
При цьому відшкодування заподіяних втрат винними особами, не призводить до додаткового виникнення податкових зобов’язань з ПДВ.
Від редакції:
Відображення в обліку нарахування ПЗ з ПДВ
Відповідно до п. 1.3 Інструкції з бухгалтерського обліку ПДВ суми податкових зобов'язань з ПДВ відображаються платниками цього податку за кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками», аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість» у кореспонденції з дебетом рахунків обліку витрат діяльності - у випадках втрат і витрат матеріальних цінностей та інших ресурсів понад встановлені норми.
Тож у разі недостачі товару, зафіксованого у Протоколі інвентаризаційної комісії, потрібно нарахувати ПДВ на підставі відповідної бухгалтерської довідки. Відповідно нарахування податкових зобов’язань з ПДВ буде збільшувати витрати підприємства.
Тому в обліку нарахування ПДВ буде відображатися за проведенням: Д-т 949 К-т 641.
Порядок складання зведеної ПН
Відповідно до пп. 4 п. 11 Порядку складання ПН та РК, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307 у разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" робиться помітка "X". У таких зведених податкових накладних у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини 13.
У графі 4 вказується "грн", а графи 3, 5-9 не заповнюються. (пп. 3 та 8 п. 16 Порядку).
У графі 10 зведених податкових накладних вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується ПДВ відповідно до пункту 198.5 ПКУ, згідно з основною ставкою ПДВ у розмірі 20% та ставкою ПДВ у розмірі 7% в залежності від застосування цих ставок при нарахуванні податкових зобов’язань з ПДВ.
Приклад заповнення такої податкової накладної наведено в аналітичній статті від редакції >>>