Нещодавній приклад таких проблем ми наводили тут. Більшість платників податку скаржилась на те, що ПН/РК вони до ЄРПН відправили, але у відповідь – тиша. Дехто казав, що в Електронному кабінеті такі документи, вочевидь, проведено, а квитанцій про реєстрацію немає (або навпаки). Сервер податківці полагодили, робота продовжилася, але дехто так і залишився із запитаннями.
Якщо реєстрація відбулася датою надсилання, а квитанції не надійшли
Цю проблему намагався вирішити M.E.Doc. Фахівці надали поради, як бути, якщо квитанції про реєстрацію ПН/РК не надійшли. Переглянути їх можна тут>>
А що робити іншим (з цією проблемою зіткнулися не лише користувачі M.E.Doc)? Звертатися за порадами до свого оператора, за програмним забезпеченням якого ви реєструєте ПН/РК.
Якщо квитанції є, а в ЄРПН документів немає
У такому разі слід звертатися зі скаргами до податківців. Адже за п. 14 Порядку ведення ЄРПН квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Отже, якщо квитанція надіслана і в реєстрації відмови не було, а також не було в ній даних про блокування ПН/РК (зазначено результат перевірки «прийнято»), то документ повинен бути в ЄРПН. І датою реєстрації повинна бути дата надсилання такого документа в ЄРПН.
Якщо немає нічого
В такому випадку слід пам’ятати про норму п. 201.10 ПКУ: «Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Усі останні зміни з ПДВ –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
Таким чином, формально у платника ПДВ є право вимагати, щоб після усунення технічних проблем податківці внесли до ЄРПН надіслані ним ПН/РК. При цьому тією датою, якою він їх надіслав до реєстрації. На цьому наполягав і виграв платник податку в цій судовій справі. До речі, в ній ВС дійшов висновку, що податкові накладні позивача слід вважати зареєстрованими у день їх фактичного отримання контролюючим органом, тобто протягом операційного дня, коли їх було надіслано платником податків на адресу контролюючого органу. Тобто дата датою, а про операційний день забувати не слід.
Більшість платників про це і не забувають. Але на практиці довести факт своєчасного надсилання ПН/РК на реєстрацію може вийти, а може і ні. Тому що в тому ж п. 201.10 ПКУ є норма: «Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції». Хоча б не в квитанції, а у відповіді про те, що податківці ПН/РК отримали. Як це було, наприклад, у рішенні ВС від 22.11.2018 р. у справі №813/815/18.
Тобто, якщо ви надіслали ПН/РК на реєстрацію і отримали відповідь про те, що податківці цей документ отримали, про щось ще можна поговорити. А якщо підтвердженням надсилання є лише статус в вашому програмному забезпеченні і все, то, скоріш за все, ситуація буде така ж сама, як зі штрафами за несвоєчасну реєстрацію РК. Податківці в такому випадку посилалися на відсутність затвердженого механізму фіксування, коли саме РК було надіслано покупцю на реєстрацію.
Хоча і в цій ситуації є платники ПДВ – переможці у суді. Наприклад, в цій справі платник звернувся до свого оператора (тобто, юрособи), через якого надсилав ПН на реєстрацію. І отримав від нього листа із підтвердженням факту такого надсилання. А Верховний Суд цей аргумент прийняв і вирішив позов платника задовольнити.
Наслідки технічних «незручностей»
Раніше, коли такі проблеми виникали, контролери не просто перепрошували за незручності, а й заявляли: штрафів не буде. Тепер – як кому пощастить.
Дехто зітхає із полегшенням – квитанції надійшли і дата в них відповідає даті подання ПН/РК до реєстрації. Тобто штрафу не буде.
Втім, бухгалтери, які стикаються з подібними проблемами часто зітхають із полегшенням навіть тоді, коли ПН/РК і просто зареєстрували. Нехай і датою після закінчення граничного строку реєстрації, а значить, із загрозою штрафу.
Нагадаємо, що штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК застосовуються до тієї особи (платника ПДВ), який повинен був здійснити таку реєстрацію, згідно зі ст. 120-1 ПКУ. Призначаються такі штрафи за актом камеральної перевірки, яку орган ДФС може провести протягом 1095 днів з дати, коли таку реєстрацію слід було провести (за загальним строком давності згідно зі ст. 102 ПКУ). Отже, те, що зараз ви ППР не отримали, зовсім не означає, що штрафу не буде.
А в декларації з ПДВ за грудень 2018 року, граничний строк подання якої 21.01.2019 р., ситуація буде наступною (відповідно до норм ст. 187, 192, 198 та 201 ПКУ):
- продавець всі свої податкові зобов’язання повинен показати. Незважаючи на те, що ПН/РК не були зареєстровані або були зареєстровані несвоєчасно;
- покупець не має права на податковий кредит без зареєстрованих ПН/РК. А в разі, якщо вони були зареєстровані несвоєчасно, то право на податковий кредит виникне у місяці фактичної реєстрації;
- якщо не був зареєстрований своєчасно РК на зменшення суми ПДВ, то продавець в декларації його не відображає – в нього немає права на таке зменшення аж до реєстрації РК. А ось покупець зобов’язаний зменшити податковий кредит в тому звітному періоді, в якому відбулась подія, що призвела до коригування, незважаючи на відсутність зареєстрованого РК (як пояснюють податківці, зробити це можна на підставі бухгалтерської довідки).
Єдине виключення з цього (за роз’ясненнями податківців) – це ситуація із РК, складеними у зв’язку з річним перерахунком ПДВ за ст. 199 ПКУ. Таке коригування відображається у грудневій декларації незалежно від факту реєстрації чи нереєстрації таких РК. Ми про це писали тут.