Головна Усі новини Оподаткування ПДВ

Складання декількох ПН на одну суму передоплати не допускається!

Податківці вкотре зазначили, що складання декількох ПН на одну суму отриманої передоплати є порушенням порядку. У такому разі покупець втрачає право на ПК з ПДВ за такими ПН

Нагадаємо, що відповідно до п. 201.1 ПКУ на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

При цьому п. 201.7 ПКУ передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до цього податківці у консультації від 12.07.2019 р. №3241/6/99-99-15-03-02-15/ІПК зазначили, що складання двох або більше податкових накладних у випадку отримання попередньої оплати товарів (послуг) однією сумою не відповідає нормам ПКУ та не дає можливості ідентифікувати операції.

Таким чином, покупець не має підстав для віднесення до ПК сум ПДВ, зазначених в ПН, складених на кожний виписаний рахунок на окрему партію товару у разі здійснення підприємством попередньої оплати даного товару однією сумою.

Отже, з цього можна зробити висновок: якщо постачальник отримав декілька передоплат однією сумою, але за різними рахунками (партіями), він зобов’язаний скласти одну податкову накладну на загальну суму авансу і номенклатуру, оскільки саме отримана сума передоплати є підставою для виникнення ПЗ та складання ПН.

Такий підхід податківців не новий і озвучувався, зокрема, у їхній попередній консультації.

 

Як виправити?

Виправляти таку помилку доведеться шляхом складання «сторнуючих» розрахунків коригування до ПН, що було складено на частини отриманої суми, і виписати нову ПН датою отримання передоплати на повну суму.

Варто звернути увагу, що у таких РК може зазначатися тільки причина коригування «повернення товару або авансових платежів», оскільки лише з такою причиною можливе повне сторнування позицій в ПН. Окрім цього, нагадаємо, що ані такі помилкові ПН, ані РК до них у декларації не відображаються. І у разі якщо ПН і РК складено в різних періодах може виникнути ситуація із «заморожуванням» такої суми ПДВ у реєстраційному ліміті (детальніше про цю ситуацію ми писали тут).

 

А якщо постачальник відмовляється виправляти помилку?

Звичайно, що як складати РК, так і виписувати ПН необхідно постачальнику (реєстрацію РК при цьому здійснює покупець у термін 15 к. дн. з дня отримання такого РК від постачальника згідно з абз. 17 п. 201.10 ПКУ). А як бути, якщо постачальник відмовляється виправляти свою помилку? Самостійно складати РК покупець звичайно ж не може, але можливість повпливати на цю ситуацію все ж таки є.

Зокрема, така можливість може бути реалізована шляхом подання разом з декларацією за звітний період заяви зі скаргою на такого продавця (додаток 8 до Декларації з ПДВ) протягом 365 к. дн., що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний період, у якому постачальником було допущено помилку.

Звертаємо увагу, що до заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону №996, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Подання скарги права на формування ПК за такою операцією покупцю не надасть, проте протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви зі скаргою контролюючий орган зобов'язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за такою операцією.

Внаслідок такої перевірки і виявлення помилок податківці вручають повідомлення-рішення з обов’язком реєстрації правильних ПН, після здійснення якого у покупця з’явиться право на ПК за такою операцією.

 

А якщо було декілька авансів протягом одного дня?

У такому випадку, спираючись на УПК №127, можна зробити висновок, що порядок виписки ПН сторони договору встановлюють самостійно. 

Тому, якщо це передбачено договором, то не буде вважатися помилкою, якщо продавцем буде складена одна податкова накладна на загальну суму таких авансових платежів (це питання ми розглядали тут).

Автор:
Станіслав Горбовцов
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / ПДВ
Теги:
ПДВ , Податкова накладна

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

Коментарі: 14

Новини по темі

Консультації по темі

Хочете отримувати

найважливіші новини від «Дебету-Кредиту»?