«Вісник. Офіційно про податки»
Оподаткуванню ПДВ операцій з безоплатного розповсюдження товарів або послуг в межах проведення рекламних акцій присвячено чимало роз’яснень від ДФС. Зазвичай в них акцентується на таких моментах:
- якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг під час проведення маркетингових/рекламних заходів включають до складу вартості товарів/готової продукції, операції з постачання яких оподатковуються ПДВ, то такі товари/послуги вважають використаними в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності. У зв’язку з цим безкоштовне розповсюдження товарів/послуг не можна розглядати як окрему операцію з постачання і податкові зобов’язання, в тому числі на так званий умовний продаж, не нараховуються;
- якщо вартість безоплатно переданих товарів/послуг, придбаних з ПДВ (який включили до податкового кредиту), під час проведення маркетингових/рекламних заходів не включають до складу вартості товарів/готової продукції, операції з постачання яких оподатковуються ПДВ, то таку безоплатну передачу товарів/послуг слід розглядати як окрему операцію, що є об’єктом оподаткування ПДВ.
В опублікованому листі ДФС більш конкретніше висловились щодо вартості товарів/послуг, безоплатно переданих під час проведення маркетингових/рекламних заходів. Це кінцева ціна товарів/готової продукції, підтверджена калькуляцією вартості або іншим, визначеним обліковою політикою платника податку документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів/послуг. Тобто підприємству — платнику ПДВ слід мати (зробити) калькуляцію ціни одиниці товару/готової продукції/послуги (інший подібний документ)1, що містить у своєму складі вартість «рекламних» витрат.
Рекомендуємо про калькуляцію вартості (інший такий документ) прописати в наказі про організацію бухгалтерського обліку підприємства (прим. авт).
Раніше ДФС не конкретизувала, чим саме слід керуватися платнику ПДВ, а це, в свою чергу, породжувало різні тлумачення щодо порядку визначення поняття «вартості товарів/готової продукції/послуг». Наприклад, окремі платники вважали, що в ДФС під цією «вартістю» мають на увазі виробничу собівартість товарів/готової продукції/послуг, до складу якої потрапляють аж ніяк не всі витрати. Зокрема, вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів не є складовою виробничої собівартості, вони належать до витрат періоду за напрямами. У опублікованій ІПК ДФС таку позицію дещо спростувала.
Додатковим аргументом того, що при безоплатному розповсюдженні (використанні) товарів або послуг в межах проведення рекламних акцій не потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ є таке. Роздача рекламної продукції — не що інше, як рекламний захід. Адже рекламою вважається інформація про особу чи товар, поширена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати чи підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо такої особи чи товару (ст. 1 Закону «Про рекламу»).
У свою чергу, господарською діяльністю з огляду на пп. 14.1.36 ПКУ є діяльність особи, пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу. Рекламні заходи, безумовно, є складовою госпдіяльності платника, адже мають на меті популяризацію торгової марки чи найменування підприємства, аби збільшити інтерес споживачів до його товарів/готової продукції/послуг і, як наслідок, стимулює зростання доходу від їх реалізації. Тож говорити про використання товарів або послуг, безкоштовно розданих під час рекламного заходу, в негосподарьскій діяльності щонайменше некоректно. А раз так, то підстав нараховувати податкові зобов’язання на «умовний продаж», які б нівелювали раніше відображений податковий кредит за такими товарами/послугами, немає.
До речі, цей самий аргумент можна використати, аби довести, що при безоплатній передачі товарів/послуг, вартість яких не включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/готової продукції/послуг, не виникає окремого об’єкта. Адже розповсюдження рекламної продукції не можна розглядати як окрему операцію постачання — безоплатні роздачі самі по собі не є метою діяльності підприємства. Вони спрямовані залучити потенційних покупців товарів/послуг, тобто нерозривно пов’язані з операцією постачання товарів/послуг і, відповідно, із господарською діяльністю підприємства.
Сергій Дробоття,
консультант з питань оподаткування та автоматизації бізнесу
***
Читайте також: