Коментар до ІПК ДПСУ від 06.02.2024 №600/ІПК/99-00-04-02-03
У коментованій ІПК головний податковий орган наголошує, що причина звернення за ІПК – це наявність у платника податків збудованого об’єкта нерухомості, який розташований на тимчасово окупованій території України. Унаслідок здійснення операцій з придбання товарів/послуг з ПДВ, використаних для будівництва зазначеного об’єкта, у попередніх звітних (податкових) періодах виникло від’ємне значення суми ПДВ, яке було заявлено до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку в податковій декларації з ПДВ поточного (звітного) періоду жовтня 2023 року.
Отже, платника податків цікавить питання відшкодування ПДВ. Адже позаяк ідеться про об’єкт нерухомості, суми до відшкодування значно більші за 100 тис. грн, то за наслідками подання податкової звітності призначається позапланова перевірка за пп. 78.1.8 ПКУ.
Проте у коментованій ІПК сказано про знищення чи пошкодження об’єкта нерухомості. А отже, чи можна приписи пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ поширити на всі ситуації відшкодування ПДВ, зокрема за збудованими об’єктами, які залишилися на ТОТ, і якщо інформація про стан об’єкта невідома або неможливо отримати документи про підтвердження такого знищення?
Нагадаємо, що відповідно до пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (з урахуванням змін, унесених Законом від 12.05.2022 №2260-ІХ), суми ПДВ, включені до складу ПК при здійсненні операцій з придбання товарів, які надалі були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обчислення суми бюджетного відшкодування.
Суми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які надалі були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до їх повного погашення за рахунок податкових зобов’язань.
Крім того, з 17.03.2022 (Закон від 15.03.2022 №2120-IX) внесено зміни, які працюють протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Зокрема, відповідно до п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, тимчасово, протягом дії воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари, придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану. До наведених у цьому пункті операцій норми п. 198.5 ст. 198 ПКУ не застосовуються. А отже, не працює правило, за якого «у разі якщо на момент перевірки платника податку контролюючим органом в акті вибіркової (часткової) інвентаризації, проведеної платником податку на вимогу такого органу, виявлено нестачу придбаних таким платником товарів (крім випадку, якщо така нестача обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства), для цілей розділу V цього Кодексу такі товари вважаються використаними платником податку в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку».
За таких умов сам факт інвентаризації не може бути використаний з метою перевірки відшкодування ПДВ, а якщо він і вимагається податковим органом, то його результати не можуть впливати на висновки перевірки.
Водночас, якщо об’єкт і надалі перебуває на тимчасово окупованій території та доступу до такого об’єкта немає, підтвердити документально факт знищення такого об’єкта неможливо. Тож постає запитання: чи працює тут норма пп. 69.29 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ?
І на це запитання відповідає судова практика. Зокрема, у постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2023 у справі №420/12042/22 апеляційна інстанція зазначає: в акті перевірки відповідач, посилаючись на пп. 69.29 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, дійшов висновку, що ТОВ завищило задекларований показник від’ємного значення, який підлягає бюджетному відшкодуванню, і зазначена сума ПДВ зараховується до складу ПК наступного звітного періоду.
Водночас, як слушно зауважив суд першої інстанції, під час перевірки податковий орган не отримав будь-якої інформації про знищення внаслідок дії обставин непереборної сили у період воєнного стану товарів, суми ПДВ з придбання яких ТОВ включило до складу податкового кредиту, а також не встановлено таких обставин.
У постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду від 12.07.2023 у справі №420/1215/23 апеляційна інстанція дійшла аналогічного висновку: детальний аналіз пп. 69.29 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ дає колегії суддів підстави для висновку, що зазначена норма може бути застосована виключно у разі знищення та/або втрати товарів, суми за придбання яких включені до складу податкового кредиту.
В обох судових рішеннях податкові повідомлення-рішення про зменшення суми відшкодування ПДВ були скасовані.
Тому з огляду на висновки ДПСУ у коментованій нами ІПК до питань відшкодування ПДВ приписи пп. 69.29 підрозд. 10 розд. XX ПКУ застосовуються виключно у випадках підтвердженого документально знищення об’єкта нерухомості. У решті випадків перевірку проводять у загальному порядку з відшкодуванням ПДВ відповідно до розділу V ПКУ.