Це – сімнадцятий з початку року (сто сімдесят перший загалом та шістдесят перший під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло три тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
- розкажемо, хто і до кого прийде з перевірками у 2026 році;
- поговоримо про п’ятирічний мораторій на перевірки з 2026 року;
- розглянемо нові правила перевірок лікарняних листків;
- зауважимо, що оновлено форми ППР та порядок їх надсилання;
- розповімо про податковий контроль ФОП (ризики, штрафи та поради);
- повідомимо про розширення переліку дозволених перевірок під час воєнного стану;
- зясуємо, чи може ТЦК накласти адмінштраф без перевірки;
Гарного вам читання!
Хто і до кого прийде з перевірками у 2026 році?
Державна регуляторна служба наказом
від 14.11.2025 №189 затвердила План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Загалом до нього
включено 31 876 суб'єктів господарювання. Переглянути його можна за
посиланням.
Крім того, до 1 грудня держоргани мають оприлюднити плани перевірок на 2026 рік
. Станом на 25 листопада це вже зробили МВС, НКРЕКП, Держгеонадра, Держгеокадастр, Укртрансбезпека, Держслужба судноплавства, Держспецзв'язку, Державна служба якості освіти та Аудиторська палата України. У міру появи планів від інших держорганів - оновлюватимемо
цю новину.
Для податківців діють правила, які встановлено нормами ПКУ. Традиційно план-графік перевірок ДПС на наступний рік буде опубліковано на вебсайті ДПС до 25 грудня поточного року (минулого року
це було зроблено 24 грудня).
П’ятирічний мораторій на перевірки з 2026 року: до чого готуватися бізнесу?
У 2026 році Уряд
запроваджує амбітну програму «Дерегуляція-2026», центральним елементом якої стає п’ятирічний мораторій на
перевірки малого
бізнесу. Цей крок, анонсований у Бюджетній декларації на 2026–2028 роки, схваленій
постановою КМУ від 27.06.2025 №774, покликаний дати підприємцям передишку після років воєнної економіки.
П’ятирічний мораторій поширюватиметься на
фізичних осіб - підприємців (ФОП) I-III груп і
стартує з 1 січня 2026 року. Замість традиційних планових перевірок контроль здійснюватиметься через інноваційну цифрову систему
Smart Risk Monitoring. Ця система аналізуватиме податкову дисципліну та фінансові показники бізнесу без безпосереднього втручання інспекторів, базуючись на принципі «дані замість відвідин».
За даними Міністерства економіки, така модель дозволить зменшити адміністративне навантаження на підприємців, економлячи їхній час і ресурси. Уряд позиціонує мораторій як сигнал довіри до бізнесу, який після тривалих років війни потребує «нового дихання» для відновлення.
Нові правила перевірок лікарняних листків: прийнято закон
5 листопада 2025 року Верховна Рада
прийняла у другому читанні та в цілому
Закон від 05.11.2025 №4683-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо удосконалення порядку видачі, продовження та контролю за обґрунтованістю видачі листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування».
Хто і в яких випадках зможе видавати паперові лікарняні? Хто у 2026 році подаватиме копії листків роботодавцям? Хто перевірятиме обґрунтованість медичних висновків та правильність оформлення листків непрацездатності і як саме проходитимуть ці перевірки? Читайте в
аналітиці від редакції.
Оновлено Порядок надсилання податкових повідомлень-рішень та їх форми
Зокрема, розділ ІІ
Порядку №1204 доповнено новим пунктом 12. Він стосується воєнних правил надіслання окремих ППР. За ним тимчасово, на період із 01 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів із дня, наступного за днем отримання ППР (форми «Р» та «Д», суми податкового зобов’язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 01 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, штрафи, нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується. Нове ППР при цьому не оформлюється.
Для забезпечення застосування норм
пп. 69.37 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ платник податків не пізніше наступного робочого дня після кожної сплати (у разі сплати частинами) податкового зобов’язання, зазначеного у цьому пункті, надає ДПС у повідомлення про застосування норм пп. 69.37 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
У цьому повідомленні слід буде зазначити:
- найменування платника податків — юридичної особи відповідно до установчих документів / прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) платника податків — фізичної особи;
- податковий номер платника податків (ідентифікаційний код юридичної особи (резидента), відокремленого підрозділу юридичної особи (резидента і нерезидента) в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України або обліковий номер, який присвоюється ДПС, або реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізичної особи (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, облік ведеться за прізвищем, ім’ям, по батькові (за наявності) і серією (за наявності) та номером діючого паспорта громадянина України).
Також п. 9 розділу ІІ Порядку буде доповнено новим абзацом. За ним у разі ліквідації ДПС, який склав попереднє ППР, ППР складаються контролюючим органом, який здійснює адміністрування податків, зборів, платежів платника податків, щодо якого виносяться такі рішення.
Виключено ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку) через відсутність перевірок, розпочатих до 01.01.2023, за результатами яких приймається ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку). А також у новій редакції викладено додатки 1 — 30.
Податковий контроль ФОП: ризики, штрафи та поради
ДПС щороку перевіряє лише приблизно 1000 ФОП по всій країні через брак ресурсів та інспекторів. У
цій статті розберемо, як вона обирає, кого перевіряти, де знайти план-графік перевірок на 2025 рік та які ознаки вказують на підвищений ризик візиту інспекторів.
Окремо розглянемо питання камеральних перевірок ФОП - найнепомітніший, але найпоширеніший вид податкового контролю для ФОП. Розповідаємо
ось тут про 5 ключових фактів, які допоможуть уникнути неприємних сюрпризів.
Ще з цікавого - Голова ДПС разом із керівництвом БЕБ оприлюднили рейтинг найпоширеніших порушень у ФОПів. Розглянули кожен штраф детально — від касових апаратів до схем дроблення бізнесу – у
цій новині.
Розширено перелік дозволених перевірок під час воєнного стану
- у разі встановлення фактів невідповідності харчових продуктів вимогам законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів, що спричинило або несе загрозу виникнення і поширення інфекційних хвороб, групових та індивідуальних харчових отруєнь;
- у сфері пожежної та техногенної безпеки щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства закладами освіти, суб’єктами освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти;
- органами державного архітектурно-будівельного контролю на об’єктах будівництва, роботи на яких виконуються за рахунок бюджетних коштів, та на всіх об’єктах будівництва — в частині додержання вимог будівельних норм щодо забезпечення доступності і безпеки об’єктів для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення.
Чи може ТЦК накласти адмінштраф без перевірки? (2 приклади штрафів за ст. 210-1 КУпАП + 4 судові справи)
Розглянемо ситуацію: ТЦК на перевірку не приходило, але надіслало рішення про сплату адміністративного штрафу. Чи можна оскаржити цей штраф через відсутність перевірки?
Порядок проведення, планування і оформлення результатів перевірок, які здійснюють районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі – ТЦК та СП) визначено Порядком організації та ведення
військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим
Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487. А порядок притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності встановлено КУпАП.
Важливо! Ні КУпАП, ні Порядком №1487 не встановлюється, що
адміністративне правопорушення може бути встановлено
лише за результатами перевірки. Тому ТЦК може застосувати штраф, якщо має докази наявності адміністративного правопорушення, отримані іншим шляхом. Більше про це – в
аналітиці від редакції.
Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій – тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»