Це – вже дев’ятий з початку року (і вісімнадцятий загалом) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхньої діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло два тижні, і нам вже є про що розповісти.
Сьогодні ми:
- зупинимося на змісті методики розроблення критеріїв для планових перевірок органів держнагляду;
- поговоримо про особливості проведення планових перевірок ФСС;
- визначимося, чи може ДФС перевіряти неоформлені трудові відносини;
- розповімо, як змінилися критерії відбору для планових податкових перевірок;
- дізнаємось, що інспектори з праці від місцевих рад у 2018 році мають майже необмежене право завітати на перевірки з питань праці;
- …і наостанок – з’ясуємо, чи мають право податківці перевіряти в неробочий час або вихідні чи святкові дні.
А ще Кабмін відтепер керуватиме ДФС напряму, без участі Мінфіну.
Гарного вам читання!
***
ДФС передано з підпорядкування Мінфіну безпосередньо до КМУ
23 травня відбулося закрите засідання Уряду. За результатами голосування на ньому:
- Мінфін було виключено з числа тих, хто узгоджує документи, що передаються на розгляд Кабміну;
- ДФС було передано з підпорядкування від Мінфіну до самого Кабміну;
- Прем`єром Гройсманом заявлене рішення про звільнення міністра фінансів Данилюка (за іншою версією – проголосоване, але не оприлюнене). Хто стане виконувати обов'язки Міністра фінансів наразі не відомо, але нібито у Президента та голови Уряду є свої кандидатури: перший зам Данилюка Оксана Маркарова і голова комітету ВР Ніна Южаніна відповідно.
За якою методикою мають розроблятися критерії для планових перевірок органів держнагляду?
Постановою КМУ від 10.05.2018 р. №342 затверджено Методику розроблення критеріїв. Методика встановлює єдиний підхід до розроблення критеріїв органами держнагляду; за ними оцінюється ступінь ризику від провадження госпдіяльності та визначається періодичність проведення планових заходів держнагляду.
Зокрема, під час їх розроблення визначатимуться:
- сфера держнагляду, у якій застосовуються критерії, відповідні цілі державного нагляду (контролю) та оцінка ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності;
- найменування органу держнагляду, уповноваженого здійснювати заходи державного нагляду (контролю) у відповідній сфері;
- вичерпний перелік критеріїв;
- чіткі, зрозумілі та вимірювані показники критеріїв, за якими визначається ступінь ризику;
- кількість балів, що нараховується за кожним показником критеріїв;
- шкала балів із зазначенням діапазонів балів, які відповідають високому (від 41 до 100 балів), середньому (від 21 до 40 балів) та незначному (від 0 до 20 балів) ступеню ризику;
- положення щодо періодичності проведення планових заходів державного нагляду (контролю).
Віднесення суб’єкта господарювання до одного з трьох ступенів ризику (високий, середній, незначний) буде здійснюватися з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями у відповідній сфері відповідно до шкали балів. Самі ж Критерії переглядатимуться не рідше ніж один раз на три роки.
Постановою №342 також затверджено Методику розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) перевірок.
Про це все та про те, на які органи держнагляду поширюються зазначені методики, читайте у нашій новині.
Не оформили трудові відносини з працівником? Очікуйте на перевірку від ДФС
Податківці у підкатегорії 136.06 «ЗІР» зазначили, що вони мають право на проведення перевірки (документальної планової, позапланової та фактичної) у разі наявності та/або отримання інформації про:
- використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин;
- виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету.
Предметом такої перевірки за роз’ясненням податківців є дотримання роботодавцем законодавства в частині укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Дізнайтеся, чи прийдуть до вас податківці на планову перевірку. За новими критеріями
Мінфін наказом від 26.03.2018 р. №386 виклав у новій редакції Порядок формування плану-графіку податкових перевірок.
З огляду на новий зміст структури змінився тільки один розділ плану-графіку з чотирьох: розділ ІІІ. Тепер він має назву «Документальні планові перевірки самозайнятих осіб». Тобто в цьому розділі будуть зазначатися не тільки підприємці та особи, які займаються незалежною діяльністю, а ще й звичайні фізособи.
Критерії високого та середнього ризику відбору підприємств для планових перевірок розширено. Окрему увагу податківці будуть приділяти аналізу інших операційних витрат та розбіжностей даних в декларації з ПДВ та звітності з РРО, а також з даними ЄРПН.
Для відбору фізосіб-підприємців та осіб-«незалежників» до старих критеріїв високого ступеня додали нові, які стосуються ПДВ та митного оформлення.
Зверніть увагу: цей наказ набрав чинності з 29 травня 2018 року (з дня його опублікування в «Офіційному віснику України» №41).
Про зміни у структурі графіку, його створенні та критеріях відбору платників читайте детальніше у нашій аналітиці.
Інспектори з праці від місцевих рад мають право перевіряти роботодавців у 2018 році
По-перше, перевіряти місцеві ради мають право будь-кого з роботодавців. Але лише в межах таких трьох питань:
- щодо своєчасної та в повному обсязі оплати праці;
- додержання мінімальних гарантій в оплаті праці;
- оформлення трудових відносин.
По-друге, мораторій на планові перевірки не поширюється на проведення органами місцевого самоврядування перевірок додержання вимог законодавства про працю та зайнятість населення.
По-третє, міські ради міст обласного значення та ради ОТГ з метою контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть або створити новий, або покласти контрольні повноваження на існуючий виконавчий орган відповідної ради.
Детальніше про це ми розповідали у своєму коментарі до листа Мінрегіонрозвитку від 28.02.2018 р. №8/34-16-18.
Чи мають право податківці здійснювати перевірки в неробочий час або вихідні, святкові дні?
За роз’ясненням із підкатегорії 136.03 «ЗІР» податківці мають право здійснювати документальні (планові або позапланові; виїзні) чи фактичні перевірки протягом терміну, який визначений у направленні на перевірку. Але це має відбуватися з урахуванням правил внутрішнього трудового розпорядку платника податків.
Тож перевіряти в неробочий час або вихідні, святкові дні, коли підприємство не працює, податківці не мають права.
Наостанок – одне роз’яснення від ФСС та два коментарі від редакції
- У яких випадках можливе перенесення строків проведення планової перевірки? Яка відповідальність за недопуск до проведення планової перевірки? Про це розповіли фахівці Фонду соцстрахування у листі від 12.03.2018 р. №6-29-794.
- Хто з контролюючих органів виконав свій обов’язок та привів у відповідність до чинного законодавства свої критерії, а хто – ще ні? Хто затвердив уніфіковані форми актів, а хто й досі цим займається? Ми розповідаємо про це у своєму коментарі до листа ДРС від 10.04.2018 р. №3683/0/20-18.
- А про те, у які строки та як саме податківці проводять фактичні перевірки ми писали ось тут (це коментар до листа ДФС від 18.05.2018 р. №2215/6/99-99-14-05-01-15/ІПК).
***
Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій – ось тут.
До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»