Коментар до Постанови ВС від 03.03.2020 р., справа №240/3665/19
Останнім часом платники податків намагаються протистояти масовим блокуванням ПН/РК. І, на нашу думку, ситуація на сьогодні зі зупиненням ПН/РК значно складніша, ніж була колись. Адже раніше, щоб позбавити платника ПК з ПДВ податківці вдавались до документальних перевірок. А сьогодні ПН/РК зупиняються через пересторогу вчинення незаконних дій на майбутнє.
Однією з обставин, коли ПН/РК можуть бути заблоковані, є присвоєння платнику ПДВ, який їх складає та/або намагається зареєструвати в ЄРПН, статусу ризикового.
Ось і у коментованому судовому рішенні розглянуто звичайну ситуацію, в якій на сьогодні перебуває більшість підприємств - платників ПДВ.
Так, ТОВ зі змісту листа від 04.03.2019 р. стало відомо, що Комісією ГУ ДФС області прийнято рішення щодо віднесення товариства до переліку ризикових. Звертаючись до суду з оскарженням, товариство наголошує, що це рішення прямо порушує його права та інтереси.
Тому що внесення до переліку ризикових надає контролюючому органу беззаперечну підставу для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних.
А отже, внесення підприємства до переліку ризикових платників перешкоджає здійсненню нормальної господарської діяльності платника податків. Неможливість надати контрагентам ПН/РК створює додаткові перешкоди в здійсненні господарських операцій, а також руйнує ділову репутацію товариства.
Натомість сама податкова вважає, що висновки органу ДПС є відображенням дій працівників контролюючих органів і самі собою не породжують правових наслідків для платника податків. А віднесення ТОВ до переліку ризикових платників не створює жодних перешкод для діяльності платника податків та інших юридичних наслідків.
Слід сказати, що такі маніпуляції не нові. Як би прикро не звучало, але коментоване судове рішення повертає нас до часів, коли за результатами перевірок (зустрічних звірок) контрагентів платнику податків податкові органи за самостійним рішенням коригували показники звітності з ПДВ такого платника в АС «Податковий блок» з посиланням на відповідний акт перевірки (звірки), що обов’язково мало наслідком проведення позапланової перевірки зі складенням ППР.
Мало того, що в результаті такий платник, як правило, мав віддуватись за весь ланцюг постачання та доказувати реальність госпоперації, так ще й суди ставали на бік податкових органів.
Адже, як при цьому зазначалось, збирання, зберігання та опрацювання в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів податкової інформації, на думку судів, є безпосередньою службовою діяльністю податкового органу, яка входить до кола його повноважень, передбачених ПКУ.
А висновки, викладені в акті податкової перевірки, є відображенням дій податкових інспекторів, не породжують правових наслідків для платника податків і, відповідно, такий акт не порушує прав останнього.
Включення органом ДПС до бази даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податку, не має для нього жодних юридичних наслідків, не створює та не змінює прав та обов’язків, оскільки не призводить до коригування податкових зобов’язань та податкового кредиту платника податків. Для цього проводилась позапланова (не)виїзна документальна перевірка.
Звучить знайомо, чи не так? Ось і цього разу ВС не знайшов порушень прав ТОВ в діях податківців.
Чи порушує права платника віднесення до переліку ризикових?
Починалось все для ТОВ добре. Суди першої та апеляційної інстанції стали на бік платника податків та зобов’язали орган ДПС виключити ТОВ з переліку ризикових.
Але тут варто розуміти, що такого платника виключають з переліку ризикових лише з дати набрання чинності рішенням суду. Водночас всі ПН/РК, які були зупинені до цього, не розблоковуються автоматично. Отже, таке блокування все одно доведеться оскаржувати у загальному порядку.
Звісно, що таке судове рішення має важливе значення при подальшому оскарженні блокування ПН/РК, проте автоматичної реєстрації всіх попередньо зупинених ПН/РК не буде.
А далі справи у ТОВ погіршились, адже податківці вирішили йти до кінця – до Верховного Суду.
ВС вирішив, що ДПС права платників ПДВ не порушує
Верховний Суд цілком підтримує позицію ДПС і скасовує рішення попередніх судових інстанцій.
ВС наголосив, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПКУ та нормативно-правових актів, прийнятих на виконання вимог цього Кодексу. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПКУ, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Крім того, ВС посилається на прямі норми ПКУ (п. 56.23 ПКУ), що передбачають оскарження рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН та встановлює порядок такого оскарження.
Лист органу ДПС, яким повідомляється про внесення платника ПДВ до переліку ризикових, не є рішенням органу ДПС в розумінні КАСУ та не може бути оскаржений в суді!
Позиція редакції
На нашу думку, оскаржені можуть бути будь-які дії/бездіяльність чи рішення органу ДПС, які прямо випливають з повноважень, передбачених ПКУ. А у ст. 20 ПКУ про це ні слова (у пп. 20.1.48 ПКУ посилаються на інші повноваження, передбачені законом). У пп. 201.16 ПКУ йдеться про можливе зупинення реєстрації ПН/РК в порядку та на підставах, визначених КМУ.
Отже, присвоєння платникам ПДВ статусу ризикових – це перевищення повноважень, встановлених ПКУ.
Крім цього, такі дії органу ДПС спрямовані на вчинення дії щодо блокування ПН/РК платника на майбутнє. Тобто йдеться не про ПН/РК з конкретної операції, а загально по діяльності платника податків. У такій ситуації платник ПДВ змушений захищати свої права й інтереси по кожному заблокованому документу і надавати докази того, що при складанні таких ПН/РК він закон не порушував. А це теж порушує чинне законодавство! Адже це не особа має доводити свою невинність, а податківці – вину такої особи. А встановлювати ризиковану госпдіяльність за наявними у базах даних ДПС даними, без документальної перевірки, на нашу думку, нереально.
Для відновлення свого права на реєстрацію ПН/РК платники податків несуть значні затрати часу та у коштах, що не може не впливати на нормальне ведення госпдіяльності. В той час, як податкові органи в окремих випадках користуються ймовірністю порушення вимог ПКУ, а не належними та реальними доказами такого.
Що робити платникам, яких визнали ризиковими?
Сподіваємось, що рано чи пізно практика піде іншим шляхом, а доти платникам податків доведеться захищатись. І варто це робити ще до того, як ПН/РК почнуть блокувати.
Алгоритм дій після отримання повідомлення про внесення до переліку ризикових такий:
1) спочатку подати відповідні звернення щодо виключення з переліку ризикових до органу ДПС області (тобто до вищої інстанції в ДПС) з наданням максимально первинних документів та інших доказів прозорості/реальності вашої госпдіяльності;
2) у разі отримання відмови на ваше звернення – подавати скарги на такі дії до ДПСУ (тобто до центрального податкового органу).
Це листування з податківцями можна буде використовувати й надалі, при зверненні до суду з вимогою відновлення реєстрації ПН/РК. Тоді ж можна одночасно вимагати визнати платника таким, що не може бути віднесений до переліку ризикових.
Втім, враховуючи сьогоднішню практику, подібне звернення до суду, якщо і буде задоволено, то лише частково. Це призведе до відновлення реєстрації лише ПН/РК, блокування яких оскаржується. Щодо неризиковості на майбутнє, то враховуючи позицію ВС, наразі податкові органи самостійно вирішують, коли платника включати до переліку ризикових, а коли виключати з нього.
Не кажучи вже про те, що прийняття рішення про розблокування ПН/РК через помилковість віднесення платника до ризикових не рятує його від повторного включення до цього переліку через певний час після виконання судового рішення.
Насамкінець зазначимо, що ВС наголосив – незважаючи на неправильно обраний ТОВ спосіб захисту своїх прав, це не впливає на оцінку ВС спірних відносин за результатом аналізу наведених в цій постанові норм права. А це значить, що висновки ВС, наведені у коментованій справі, будуть застосовуватись незалежно від того, чи оскаржуватиме далі платник податків рішення органу ДПС про віднесення його до переліку ризикових (як у коментованому нами спорі), чи дії органу ДПС щодо визнання підприємства ризиковим. Така судова практика, на жаль, поки є незмінною.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!