Тестування електронних ТТН розпочалося, і до нього і зараз можна приєднатися на добровільних засадах. Подробиці такого тестування можна дізнатися за посиланням.
На першій сторінці цього сайту зазначено і нормативну базу проєкту. Повний перелік нормативки можна переглянути тут.
Проте найважливішими з них є чотири документи:
- Указ Президента України від 08.11.2019 р. №837/2019 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави», в якому КМУ доручено вжити заходів щодо впровадження в експериментальному режимі електронної товарно-транспортної накладної;
- Закон України «Про автомобільний транспорт», у якому встановлено визначення Реєстру е-ТТН та вимогу для учасників вантажних перевезень реєструвати ТТН в електронному вигляді у цьому реєстрі;
- Розпорядження КМУ від 27.12.2019 р. №1392-р «Про реалізацію експериментального проєкту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної», яким ініційовано запуск експериментального проєкту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної;
- Наказ Міністерства транспорту України №363 «Про затвердження Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», яким надано право використання ТТН в електронному вигляді.
Як бачимо, всі вони говорять про право застосовувати е-ТТН. Про обов’язок перейти лише на електронну форму поки що говорити зарано. І не те, щоб міністерство не докладало для цього зусиль – остання зустріч між провайдерами й учасниками проєкту відбулася нещодавно, 6 липня. І на ній обговорювалося, зокрема, і питання обов’язковості е-ТТН, наступних етапів тестування провайдерів та нормативного врегулювання використання е-ТТН. Новина про цю зустріч висить на сайті проєкту, однак про те, чи буде е-ТТН обов’язковою з 1 серпня, вже не анонсується.
Отже, відповідь на запитання, яке часто ставлять зараз наші читачі, така:
- Поки що е-ТТН знаходиться на стадії тестування;
- На час тестової експлуатації використання е-ТТН є добровільним. Поки що, навіть за умови використання електронних форм ТТН всіма трьома учасниками вантажоперевезення, бізнес все одно повинен мати одну паперову копію з усіма підписами. Саме її вимагають для перевірки інспектори Державної служби з безпеки на транспорті;
- Після того як використання е-ТТН стане обов’язковим, її не потрібно буде дублювати в паперовій формі. Проте з якої дати це відбудеться, нам наразі невідомо.
Хоча на сайті проєкту і повідомляється, що «використання е-ТТН стане обов’язковим для всіх вантажних перевезень автомобільним транспортом на всій території України з 1 серпня 2023 року (у випадку якщо вантажоотримувачем є юрособа)», але Закон наразі цього не вимагає.
А у ст. 1 Закону про автомобільний транспорт і зараз міститься таке визначення:
товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
UPD_26/07/2023
Беручи до уваги зворотній зв’язок від бізнесу та звернення представників сфери перевезень автомобільним транспортом, рітейлерів, аграріїв та бізнес-асоціацій щодо викликів у переході на обов’язкове використання е-ТТН, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України ухвалило рішення відтермінувати запровадження обов’язкового використання е-ТТН.
У цьому році використання е-ТТН буде на добровільних засадах. Про це ми зазначали тут.
***
Читайте також:
Мінінфраструктури вирішило відтермінувати запуск е-ТТН: дата запуску наразі невідома