• Посилання скопійовано

Які наслідки чекають на юросіб з 18 жовтня у разі нереєстрації в Електронному суді?

З 18 жовтня господарські суди зможуть застосовувати до незареєстрованих юросіб в ЄСІТС негативні процесуальні наслідки у вигляді залишення процесуального документу без руху, його повернення або залишення без розгляду

Які наслідки чекають на юросіб з 18 жовтня у разі нереєстрації в Електронному суді?

Господарський суд Тернопільської області розповідає про дії суду у разі відсутність у заявника електронного кабінету.

18 жовтня 2023 року вводиться в дію Закон щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в ЄСІТС. Саме з цієї дати господарські суди зможуть застосовувати до так званих «порушників» негативні процесуальні наслідки у вигляді залишення процесуального документу без руху, його повернення або залишення без розгляду. Розглянемо це питання детальніше.

 

Позовні заяви

1. Отримавши позовну заяву, суд має встановити чи особа, яка її подала зобов’язана зареєструвати електронний кабінет відповідно до ч. 6 ст. 6 ГПКУ.

2. Встановивши, що позовну заяву подано особою, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, суд постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху (ч. 1 ст. 174 ГПКУ).

3. В ухвалі про залишення позовної заяви без руху суд зазначає про обов’язок такої особи зареєструвати електронний кабінет відповідно до ст. 6 ГПКУ, у строк, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху (ч. 2 ст. 174 ГПКУ).

Якщо така особа зареєструвала електронний кабінет у строк, встановлений судом, така позовна заява вважається поданою у день первинного її подання до господарського суду та приймається до розгляду, про що суд постановляє ухвалу про відкриття провадження у справі (ч. 3 ст. 174 ГПКУ).

Якщо ж особа не зареєструвала електронний кабінет у строк, встановлений судом, то її заява вважається неподаною і повертається особі. Про повернення позовної заяви суд постановляє ухвалу (ч. 4 ст. 174 ГПКУ).

 

Процесуальні заяви

Суд повертає письмову заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду у разі, якщо її подано особою, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його (ч. 4 ст. 170 ГПКУ).

Звертаємо увагу, що процесуальні наслідки, передбачені вище, у разі звернення до суду з документом особи, яка зобов’язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат (2 абз. ч. 6 ст. 6 ГПКУ).

 

Особливості руху процесуальних документів

Особі, яка зареєструвала електронний кабінет, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом направлення таких кабінетів до електронного кабінету такої особи. Втім, ця норма не позбавляє таку особу права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Зауважимо, що у разі якщо ГПК України передбачено обов’язок учасника справи щодо надсилання копій документів іншим учасникам справи, такі документи в електронній формі можуть направлятися з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, шляхом надсилання до електронного кабінету іншого учасника справи, а в разі відсутності в іншого учасника справи електронного кабінету чи відсутності відомостей про наявність в іншого учасника справи електронного кабінету – у паперовій формі листом з описом вкладення.

При цьому якщо інший учасник справи зобов’язаний зареєструвати електронний кабінет, але не зареєстрував його, учасник справи, який подає документи до суду в електронній формі з використанням електронного кабінету, звільняється від обов’язку надсилання копій документів такому учаснику справи.

Суд, направляючи такому учаснику справи судові виклики і повідомлення, ухвали у випадках, передбачених ГПК України, зазначає у цих документах про обов’язок такої особи зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через ЄСІТС.

Оформлення і видача виконавчих документів здійснюються судом, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою ЄСІТС або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. Одночасна видача судом виконавчого документа одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах не допускається.

Звертаємо увагу, що справи у судах першої, апеляційної та касаційної інстанцій, провадження в яких відкрито ще до набрання чинності Законом щодо обов’язкової реєстрації та використання електронних кабінетів в ЄСІТС, мають розглядатися за нормами, які діють після введення в дію цього закону.

Нагадаємо, що в обов’язковому порядку реєструють свої електронні кабінети в ЄСІТС:

  • адвокати,
  • нотаріуси,
  • державні та приватні виконавці,
  • арбітражні керуючі,
  • судові експерти,
  • органи державної влади інші державні органи,
  • органи місцевого самоврядування,
  • інші юридичні особи.

Однак, якщо реєстрація електронного кабінету суперечить релігійним переконанням особи, яка зобов’язана його зареєструвати, то вищевказані наслідки до такої особи не застосовуються за умови, що особа заявила про такі обставини одночасно із поданням відповідного документа шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви.

Ознайомитись із Законом №3200-IX від 29.06.2023 можна за посиланням.

Перевірити наявність електронного кабінету у користувача можна за посиланням.

 

Від редакції: Нагадування, як зареєструвати в ЄСІТС.

Крок 1. Реєстрація в електронному кабінеті.

Загалом порядок реєстрації в електронному кабінеті доволі простий.

  1. Зайти на сторінку ЄСІС id.court.gov.ua.
  2. Скористатися файловим ключем у форматі: .jks, .pfx, .pk8, .zs2, .dat або авторизуватися з ID.gov.ua. Система дозволяє авторизуватися за допомогою токена, хмарного сховища, файлового носія або Дія.Підпис.
  3. Зайти в систему та виконати всі необідні дії для реєстрації – фізособа та ФОПи реєструються за допомогою ІПН, юрособа – за ЄДРПОУ.
  4. У процесі реєстрації ви можете зазначити, чи ви є фізособою, чи ФОПом. Надалі, якщо через електронний кабінет подаватиметься заява від фізособи або ФОПа, потрібно буде ставити про це відповідну позначку.

Крок 2. Як створити заяву та подати її в електронному кабінеті.

Варто пам’ятати, що:

  • в електронному кабінеті є відповідні типи заяв, якими ви можете скористатися. Відповідно до обраного типу заяви система надає перелік лише тих судів, до яких таку заяву можна подати. Якщо в переліку судів немає потрібного вам суду, ймовірно, що ви обрали шаблон заяви неправильний або не той суд;
  • вам потрібно обрати суд (регіон суду), до якого ви плануєте звернутися, та спосіб подання заяви: «Особисто» або «Як представник (захисник)»;
  • далі ви можете скористатися кнопкою «Наступний крок» або за потреби повернутися до попереднього кроку, натиснувши кнопку «Повернутись»;
  • в електронному кабінеті ви можете внести відомості про свого представника (адвоката тощо) та надати йому доступ до вашого кабінету;
  • у більшості розділів електронного кабінету є відеоінструкції для полегшення розуміння всіх дій та правильного створення документів, їх надсилання та видалення.

Крок 3. Уважно вивчити всі розділи електронного кабінету і скористатися підказками та відеоінструкціями.

Пройдімося розділами, що є на сьогодні в електронному кабінеті системи ЄСІС.

  • У розділі «Повідомлення» ви будете бачити всі повідомлення, що надсилатимуться судами.
  • У розділі «Мої справи» відображатимуться ваші судові справи та справи, до яких вам надано доступ.
  • У розділі «Заяви» ви будете бачити створені вами заяви, а також можете створити власні заяви та скористатися переліком доступних в ЄСІС заяв.
  • У розділі «Документи сторін» буде відображено документи (позовні заяви), надіслані іншими сторонами судового процесу перед відправленням до суду – фактично ви отримаєте документи від ваших контрагентів та знатимете про подання проти вас позову.
  • У розділі «Довіреності» ви можете створювати, додавати та анульовувати довіреності.
  • У розділі «Відезв’язок» ви матимете можливість участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції.
  • У розділі «Наявність кабінету» ви також можете з’ясувати наявність електронного кабінету у вашого контрагента/відповідача та надсилати йому копії документів, якщо цього вимагає процесуальний кодекс.
  • У розділі «Профіль користувача» ви можете через підрозділ «Мобільні пристрої» за допомогою QR-коду встановити мобільний застосунок «єСуд» на свій телефон та отримувати вчасно повідомлення на своєму ґаджеті.

До 18 жовтня всі юрособи мають зареєструватися в Електронному суді: подробиці від редакції.

Джерело: Судова влада України

Рубрика: Облік та звітність/Автоматизація

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Автоматизація»