• Посилання скопійовано

Організація ведення бухобліку на небюджетних підприємствах та в бюджетних установах

Держказначейство, Мінсоцполітики та Держпраці видали листи, присвячені організації ведення бухгалтерського обліку та посаді головного бухгалтера у штатному розписі, яка може бути там лише за наявності у юрособи бухгалтерської служби

Організація ведення бухобліку на небюджетних підприємствах та в бюджетних установах

Щодо створення бухгалтерської служби

Мінсоцполітики та Держказначейство у своїх роз’ясненнях щодо цього питання, як правило, вказують на ст. 8 Закону про бухоблік.

За нею питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать   до   компетенції   його   власника   (власників)    або уповноваженого    органу    (посадової    особи)   відповідно   до законодавства та установчих документів. Тобто вирішити, як саме буде організоване ведення бухобліку на конкретному підприємстві, можуть або його засновники (учасники), або керівник цього підприємства (чи інший призначений власниками керуючий орган).  

Також слід враховувати, що для забезпечення ведення бухобліку підприємство самостійно обирає форми його організації. Але, як зазвичай наполягають контролери, це має бути лише один з варіантів, наведених у ст. 8 Закону про бухоблік. А саме:

  • введення до   штату   підприємства   посади   бухгалтера  або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
  • користування послугами спеціаліста з бухгалтерського  обліку, зареєстрованого   як  підприємець,  який  здійснює  підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
  • ведення на   договірних   засадах   бухобліку централізованою    бухгалтерією   або   підприємством,   суб’єктом підприємницької  діяльності,  самозайнятою  особою,  що  провадять діяльність  у  сфері  бухгалтерського  обліку  та/або аудиторської діяльності; 
  • самостійне ведення   бухобліку  та  складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства.  Ця форма  організації  бухобліку не може застосовуватися на  підприємствах,  звітність  яких  повинна оприлюднюватися, та в бюджетних  установах.

 

Щодо організації бухобліку на підприємствах і в бюджетних установах

Це питання розглядали фахівці Держказначейства у листі від 21.03.2018 р. №16-08/292-4660.

За ст. 56 Бюджетного кодексу завдання та функціональні обов'язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби бюджетних установах - головного бухгалтера визначаються Урядом (тобто КМУ).

Наразі діючим є Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи №59. За ним бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи. А саме, такий підрозділ може створюватися як департамент, управління, відділ, сектор.

Усе про зарплату і кадри
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Якщо в бюджетній установі не створено бухгалтерську службу, то обов’язково має бути посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов'язків бухгалтерської служби.

Бухгалтерська служба підпорядковується безпосередньо керівникові бюджетної установи або його заступникові (п. 3 Типового положення).

Керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер. Він підпорядковується та є підзвітним керівникові бюджетної установи або його заступникові. Головний бухгалтер призначається на посаду та звільняється з посади керівником бюджетної установи відповідно до законодавства про працю (п. 9 Типового положення).

Але це особливості організації ведення бухгалтерського обліку для бюджетних організацій.

А от далі фахівці Держказначейства наводять норми Класифікатора професій №327А він вже поширюється на всі підприємства, незалежно від форми власності.

За цим класифікатором посада головного бухгалтера відноситься до керівників (код КП 1231). А  завдання та обов'язки посади головного бухгалтера встановлено Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників №336. За ним головний бухгалтер, зокрема, керує працівниками бухгалтерського обліку підприємства та розподіляє між ними посадові завдання та обов'язки, знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їх діяльності, тобто введення до штату посади головного бухгалтера передбачає наявність бухгалтерської служби.

З  огляду на ці особливості Держказначейство зробило висновок: «Законодавством не передбачено такої форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві, як введення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби».

Цей висновок відповідає й позиції  Мінфіну, наведеній в листі від 30.06.2017 р. №35210-07-10/17419 та Мінсоцполітики у листі від 13.11.2017 р. №21929/0/2-17/13, які наголосили, що введення до штатного розпису підприємства посади головного бухгалтера можливе у разі створення відповідного структурного підрозділу (відділу, сектора тощо). Про наслідки для роботодавця та для головного бухгалтера через порушення цього правила ми розповідали тут.

 

Щодо назви посади керівника бухгалтерської служби

Мінсоцполітики у своєму листі від 14.03.2018 р. №411/0/101-18/284 розглядає назву посади керівника бухгалтерської служби. Чи має це бути саме головний бухгалтер? Чи цю посаду можна назвати якось інакше?

Спочатку про те, як це має бути в бюджетних установах.

На підставі класифікатора професій ДК 003:2010 та Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників Мінсоцполітики зауважило, що у разі утворення в органах виконавчої влади або місцевого самоврядування бухгалтерської служби як відповідного самостійного структурного підрозділу керівництво цим підрозділом здійснює керівник відповідного підрозділу. У цьому випадку допускається застосування подвійної назви посади, наприклад: «Начальник управління - головний бухгалтер», «Начальник відділу - головний бухгалтер», «Начальник сектору - головний бухгалтер», «Завідувач відділу - головний бухгалтер», «Завідувач сектору - головний бухгалтер».

При цьому Мінсоцполітики вказало, що при застосуванні подвійної назви посади керівника підрозділу первинна складова назви визначає рівень, функції управління та керівництва у структурі відповідної установи, а друга - функціональну діяльність. Якщо працівник займає посаду, що має подвійну назву, посадовий оклад визначається за першою назвою.

Якщо у бюджетній установі не утворюється бухгалтерська служба, до штатного розпису вводиться посада спеціаліста-бухгалтера певної категорії, яка враховує обсяг, характер та складність бухгалтерської роботи. У Класифікаторі професій міститься професійна назва роботи "Спеціаліст-бухгалтер" з кодом 2419.3, яка належить до професійного угрупування "Професіонали державної служби", для якої передбачено кваліфікаційні категорії: "Головний спеціаліст - бухгалтер", "Провідний спеціаліст - бухгалтер", "Спеціаліст (I, II категорії) - бухгалтер".

Як зазначати назви посад небюджетним підприємствам, Мінсоцполітики не вказує. Але ці висновки можна використовувати й небюджетним підприємствам. Зокрема:

  • або через введення до штату підприємства посади бухгалтера (який буде єдиним);
  • або через створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером.

Отже, у разі нестворення бухслужби у штатному розкладі замість посади головного бухгалтера слід зазначити бухгалтера. А саме «Бухгалтер (з дипломом спеціаліста)» із кодом 2411.2.

Наші рекомендації ми наводили у своєму коментарі на підставі отриманих роз’яснень від ПФУ, Мінсоцполітики та Мінфіну. А саме:

  1. Наявність посади «головний бухгалтер» в штатному розписі прямо пов’язана зі створенням на підприємстві бухгалтерської служби. Якщо такий підрозділ є, має бути і головний бухгалтер. Якщо немає, то не має бути і головного бухгалтера (в такому випадку обирається інший шлях ведення бухобліку, згідно зі ст. 8 Закону про бухоблік). 
  2. Відповідальність за невідповідність назви посади в штатному розписі та в кадровій документації вимогам чинного законодавства несе особа, яка відповідає за їх складання та затвердження. Це підтвердили юристи від Мінсоцполітики. Але якою має бути відповідальність у випадку з головним бухгалтером, вони не зазначили. Законом про бухоблік за це не передбачено спеціальних санкцій, і порушення законодавства з праці в цьому випадку немає. Про це ми писали тут. Отже, порушення є, але наслідком його, скоріш за все, будуть лише зайві запитання з боку контролерів і втрачені нерви та час. 
  • Найпростіший шлях для уникнення цих проблем - створити на підприємстві бухгалтерську службу. Кількість працівників в ній жодним нормативним документом не встановлена, тому в ній може бути і один працівник – головний бухгалтер. Можлива ситуація і коли посади в такому підрозділі вакантні. Тобто в штатному розписі вони є, а працівників, які їх займають, немає. Таким чином, на практиці можливо, що, незважаючи на наявність на підприємстві бухгалтерської служби, фактично всі  її обов’язки виконує головний бухгалтер.

 

І наостанок – Держпраці питання організації бухобліку не перевірятиме

Фахівці Держпраці у листі від 14.03.2018 p. №1953/3/4.1-ДП-18 заявили, що, відповідно до Положення №96 Держпраці є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю. Тобто може перевіряти тільки питання пов’язані з трудовими відносинами.

До того ж наказом Мінсоцполітики від 18.08.2017 р. №1338 затверджена форма акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю. У вказаній формі акта визначений перелік питань для контролю за додержанням законодавства про працю та відсутні посилання щодо контролю Закону про бухоблік.

З цього можна дійти висновку, що Держпраці не може контролювати порядок створення бухслужби в будь-якому підприємстві незалежно від форми його власності.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»