Роз'яснення Мінфіну щодо обліку очікуваних кредитних збитків із застосуванням МСФЗ 9 «Фінансові інструменти» з огляду на поточну невизначеність, що виникає внаслідок пандемії «Сovid-19», можна завантажити тут. Цей документ призначений для підтримки послідовного застосування вимог у стандартах МСФЗ.
Як нагадує Мінфін, МСФЗ 9 визначає основу для визначення суми очікуваних кредитних збитків (ОКЗ), що повинні бути визнаними. Він встановлює вимоги, що ОКЗ за весь строк дії фінансового інструменту визнаються у випадку значного зростання кредитного ризику (ЗЗКР) за фінансовим інструментом.
Проте він не встановлює чітких меж або механічного підходу до визначення, коли збитки за весь строк дії потрібно визнати. Він також не встановлює точних підстав, за якими суб'єкти господарювання повинні визначити прогнозні сценарії, які слід враховувати при оцінці ОКЗ.
МСФЗ 9 вимагає застосування судження, а також вимагає і дозволяє суб'єктам господарювання коригувати свій підхід до визначення ОКЗ за різних обставин.
Як зазначає Мінфін, ряд припущень та зв’язків, що лежать в основі застосування ОКЗ на сьогодні, можуть не підходити для умов поточного середовища. Суб’єкти господарювання не повинні продовжувати застосовувати свою існуючу методологію ОКЗ механічно.
Наприклад, надання платіжних канікул для усіх позичальників в певних класах фінансових інструментів не повинно автоматично призводити до того, що усі ці інструменти вважаються такими, що зазнали ЗЗКР.
Для оцінки ЗЗКР МСФЗ 9 вимагає, щоб суб'єкти господарювання оцінювали зміни ризику настання дефолту, який відбудеться протягом очікуваного строку дії фінансового інструмента. Як оцінка ЗЗРК, так і оцінка ОКЗ повинні базуватися на обґрунтовано необхідній та підтверджуваній інформації, яка доступна для суб'єкта господарювання без надмірних витрат або зусиль.
Отже, з роз’яснень Мінфіну можна зробити висновок: змінювати облік фінансових інструментів через пандемію та заходи, які спрямовані на її подолання, чи ні, має вирішувати сам кредитор. Саме для цього йому надається право на застосування судження.
Для цього суб'єкти господарювання зобов’язані розробляти оцінки на основі найкращої доступної інформації про минулі події, поточні умови та прогнози економічних умов. Оцінюючи умови прогнозування, слід враховувати як наслідки «сovid-19», так і суттєві заходи державної підтримки, які вживаються.
Мінфін погоджується з тим, що в цей час, ймовірно, буде складно включити конкретні наслідки «сovid-19» та державної підтримки на обґрунтовано необхідних та підтверджуваних підставах. Однак зміни в економічних умовах повинні відображатися в макроекономічних сценаріях, що застосовуються суб'єктами господарювання, та у показниках їх зваження. Якщо впливи «covid-19» неможливо відобразити у моделях, мають розглядатися постмодельні уточнення або коригування. Середовище швидко змінюється та оновлені факти та обставини слід продовжувати відслідковувати по мірі отримання нової інформації.
Хоча поточні обставини є складними та створюють високий рівень невизначеності, якщо оцінки ОКЗ базуються на обґрунтовано необхідній та підтверджуваній інформації, а МСФЗ 9 не застосовується механічно, корисна інформація щодо ОКЗ може бути представлена. Більше того, в поточних стресових умовах МСФЗ 9 та супутні розкриття можуть забезпечити необхідну прозорість для користувачів фінансової звітності.