• Посилання скопійовано

Особливості бухобліку та складання фінзвітності ОСББ: роз’яснення Мінфіну

Гетманцев розмістив відповідь Мінфіну на запит Комітету при ВРУ щодо ведення обліку ОСББ

Особливості бухобліку та складання фінзвітності ОСББ: роз’яснення Мінфіну

Данило Гетманцев на своїй сторінці в Фейсбук розмістив відповідь Мінфіну на лист Комітету з податкової політики при ВРУ щодо обліку грошових надходжень ОСББ. Зі змістом відповіді можна ознайомитися за посиланням.

Нагадаємо, що за ст. 4 Закону про бухоблік одним з принципів бухобліку є принцип нарахування. За ним  доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів. А відображення цільового фінансування має здійснюватися за нормами П(С)БО 15 та Інструкції №291.

У листі Мінфіну наголошується, що за п. 5 П(С)БО 15 дохід  визнається  під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства),  за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

При цьому підкреслюється, що критерії визнання доходом цільового фінансування прописані п. 16-19 П(С)БО 15.

За цими нормами, хоча вони й не наведені у листі:

  • отримане цільове фінансування визнається доходом протягом тих періодів, у яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 П(С)БО 15);
  • цільове фінансування капітальних інвестицій визнають доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно до суми нарахованої амортизації цих об’єктів (п. 18 П(С)БО 15);
  • цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, та фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання в майбутньому певних заходів відображають у доході одночасно з визнанням дебіторської заборгованості (п. 19 П(С)БО 15).

Не забули фахівці Мінфіну навести й правила ведення обліку за рахунком 48.

На рахунку 48 "Цільове фінансування і цільові надходження" ведеться облік та узагальнення інформації про наявність та рух коштів фінансування заходів цільового призначення (в тому числі отримана гуманітарна допомога).

Кошти цільового фінансування і цільових надходжень можуть надходити як субсидії, асигнування з бюджету та позабюджетних фондів, цільові внески фізичних та юридичних осіб тощо.

За кредитом рахунку 48 "Цільове фінансування і цільові надходження" відображаються кошти цільового призначення, для фінансування певних заходів, за дебетом - використані суми за певними напрямками, визнання їх доходом, а також повернення невикористаних сум.

Але це загальні правила, і вони добре відомі. ОСББ, як і інші юрособи, можуть їх використовувати за потреби. А от як визначити, який дохід отримано, і чи є він цільовим фінансуванням, чи ні, на жаль, для неприбуткових організацій не прописано. Як не встановлені і спеціальні правила бухобліку неприбутківців.

Ось і Мінфін окремих правил та порад щодо застосування рахунку 48 та визнання цільового фінансування в цьому листі не зазначає. Натомість одразу переключається на правила використання коштів ОСББ за Законом про їхню діяльність.

За ст. 4 Закону про ОСББ створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України.

А далі наводить норми щодо первинного обліку в електронній формі. Скоріш за все ОСББ бажало отримати відповідь на документальне оформлення в електронній формі та правила ведення обліку активів.

За Положенням №88 та Законом №996 первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.

Тобто, використовувати електронні первинні документи ОСББ можна. Але фахівці Мінфіну підкреслили, що господарські операції мають бути відображені облікових регістрах в тому періоді, в якому вони були здійснені.

І ще у листі йдеться про норму п. 23 ПСБО 7. За ним нарахування   амортизації  здійснюється  протягом  строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством  (у  розпорядчому  акті)  при визнанні цього об'єкта активом  (при  зарахуванні  на баланс), і призупиняється на період його   реконструкції,   модернізації,  добудови,  дообладнання  та консервації. Але жодних пояснень щодо правил консервації та призупинення амортизації в листі  не дається. Тому нагадуємо, що про консервацію ми писали тут.

І, нарешті,  у листі йдеться про правила складання фінзвітності за ПСБО 25.

Нагадаємо, що з метою складання фінзвітності за спрощеними правилами п. 2 ПСБО 25 встановлені критерії. Зокрема:

1) для складання Фінансової звітності малого підприємства:

малими підприємствами - юридичними особами, які визнані такими відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (крім тих, яким відповідно до податкового законодавства надано дозвіл на ведення спрощеного обліку доходів та витрат);

представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності;

2) для складання Фінансової звітності мікропідприємства:

  • мікропідприємствами - юридичними особами, які визнані такими відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;
  • підприємствами, які ведуть спрощений бухгалтерський облік доходів та витрат відповідно до податкового законодавства;
  • непідприємницькими товариствами.

Ось, власне, і все, що фахівці Мінфіну відповіли на запит парламентського комітету щодо таких складних і цікавих питань! Податківці й ті, надавали більш детальне пояснення.

Нагадаємо, що згідно з вимогами НП(С)БО 1 неприбутковими установами та організаціями (крім непідприємницьких товариств,  та організацій, які підпадають під критерії мікропідприємств, малих підприємств, бюджетних установ) разом зі Звітом подаються Баланс, Звіт про фінансові результати, Звіт про рух грошових коштів, Звіт про власний капітал та Примітки до річних звітів (форми №№1 – 5).

Непідприємницькі установи та організації, які підпадають під критерії мікропідприємств, малих підприємств, подають скорочену за показниками фінансову звітність (Фінансовий звіт малого підприємництва, Фінансовий звіт мікропідприємства) у складі Балансу і Звіту про фінансові результати (форми №1-м, №2-м або №1-мс, №2-мс).

Про це ми вказували тут.

ОСББ згідно з ч. 2 ст. 4 Закону №2866 об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Отже, діяльність ОСББ відповідно до Закону №2866 має некомерційний характер. Відповідно ОСББ має складати фінзвітність мікропідприємств, оскільки у переліку видів підприємств по цій звітності виокремлені непідприємницькі товариства.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»