Новий вид діяльності підприємства
Якщо підприємство перебуває на загальній системі оподаткування, воно може змінити вид діяльності досить просто.
Зокрема, види діяльності господарського товариства можуть встановлюватись його Статутом. В цьому разі потрібно переконатися, що у Статуті зазначений відповідний вид діяльності або Статут містить застереження про те, що підприємство має право здійснювати всі види діяльності, не заборонені законодавством.
Також, у п. 5 модельного статуту ТОВ (затверджений постановою Кабміну від 27 березня 2019 р. №367) є таке положення: предмет діяльності Товариства, склад засновників (учасників), розмір статутного капіталу, розмір часток у статутному капіталі кожного з учасників, спосіб внесення ними вкладів (у грошовій та/або негрошовій формі) визначаються відповідним рішенням засновників (учасників) Товариства.
Це означає, що види діяльності ТОВ можуть визначатися окремим рішенням його засновників.
Тож в даному випадку потрібно з’ясувати, чи є у Статуті підприємства відповідний вид діяльності (або застереження про право підприємства займатись будь-яким не забороненим видом дяльності). Якщо відповідних положень у Статуті немає і вносити зміни до нього не потрібно, то в цьому випадку достатньо оформити відповідне рішення засновників підприємства.
Надалі бухоблік виробництва нової продукції ведеться за загальними правилами обліку виробничих витрат на дебеті рах. 23 та оприбуткування готової продукції на склад (Дт 26 Кт 23).
Якщо готова продукція буде передана безоплатно на потреби ЗСУ, то протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану застосовуються особливі правила щодо оподаткування ПДВ та податком на прибуток.
ПДВ – новий п. 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, внесений Законом від 15.03.2022 №2120-IX
Тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником ПДВ в неоподатковуваних операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ товари, що придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.
Не є постачанням товарів та послуг передача/надання товарів та послуг:
- Збройним Силам України,
- Національній гвардії України,
- Службі безпеки України,
- Службі зовнішньої розвідки України,
- Державній прикордонній службі України,
- Міністерству внутрішніх справ України,
- Державній службі України з надзвичайних ситуацій,
- Управлінню державної охорони України,
- Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України,
- добровольчим формуванням територіальних громад,
- іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням,
- їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету,
для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь:
- центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (Державна служба України з надзвичайних ситуацій),
- сил цивільного захисту,
- та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності,
- та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість.
До наведених у цьому пункті операцій норми пункту 198.5 ПКУ не застосовуються.
Все це означає, що придбані з ПДВ сировина, інші виробничі запаси, роботи та послуги сторонніх осіб включаються до складу податкового кредиту і на їх вартість не нараховуються податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.
Операція з передання готової продукції на користь ЗСУ та інших суб’єктів, що перераховані вище, не є постачанням товарів, а отже, вона не є об’єктом оподаткування ПДВ і тому на неї не нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ і податкова накладна не складається.
Податок на прибуток – нові п. 69.5 та п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, внесені Законом від 03.03.2022 №2118-IX
Відповідно до п. 69.5 підрозділу 10 розділу XX ПКУ операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони без попереднього або наступного відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.
Також відповідно до п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ коригування, встановлені пп. 140.5.9 ПКУ, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
На момент підготовки цієї консультації ще немає переліку інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, щодо яких застосовується п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.
Отже, для цілей оподаткування податком на прибуток операції з передання виготовленої продукції не є операціями з її реалізації. Дохід по них не виникає, а сама продукція списується на витрати записом Дт 949 Кт 26.
Якщо підприємство не коригує фінрезультат, вся вартість переданої продукції зменшить його фінрезультат з метою оподаткування.
Якщо підприємство коригує фінрезультат, воно повинно врахувати положення пп. 140.5.9 ПКУ разом з особливостями, встановленими п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ. Якщо воно вироблятиме продукцію, що прямо згадана у п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, воно не коригує фінрезультат на вартість цієї продукції.
Якщо підприємство вироблятиме іншу продукцію, прямо не зазначену в п. 69.6 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, йому потрібно дочекатися, поки Кабмін затвердить перелік. І тільки якщо продукції не буде і в цьому переліку, тоді доведеться коригувати фінрезультат на вартість такої продукції.
Кадрові питання
До прийняття рішення про початок нового виробництва підприємство перебувало у стані простою. Відповідно, у цей період працівникам виплачується заробітна плата за правилами оплати періоду простою.
Нагадаємо, що відповідно до ч. 1 ст. 34 КЗпП простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних умов, потрібних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. Простій оформлюється за ініціативою роботодавця, тож і закінчення простою теж відбувається за ініціативою роботодавця. Докладніше про це ми писали тут.
Якщо підприємство розпочинає нову діяльність, для якої потрібно залучати працівників, то це означає, що для них період простою закінчується, про що оформлюється наказ керівника. Працівники виходять на роботу за наказом і отримують заробітну плату за виконану роботу на загальних підставах.
Зауважимо, що під час війни трудові відносини мають свої особливості, встановлені Законом №2136. Про які ми докладно розповідали тут, а також наводили розяснення від Мінекономіки тут. Тому радимо ознайомитися із новаціями за цими посиланнями.
Якщо розширення обсягів виробництва в подальшому означатиме прийняття на роботу фізосіб з числа переселенців, памятайте, що ви можете отримати від держави компенсацію у розмірі 6500 гривень щомісяця за кожну працевлаштовану особу, протягом 2 місяців. Докладно ми розглядали це питання в нашій статті.