Коли підприємство переукладає договір?
- Якщо змінюється директор.
- Коли змінюється податкова (тобто змінюється адреса).
- Закінчується термін дії сертифіката ключа.
У всіх цих випадках підприємство змушене звернутися до ДФС (в нову або стару) і отримати новий договір про визнання електронних документів.
Саме в цей момент податківці втручаються в це питання та всіляко перешкоджають підприємцям в нормальній діяльності. Наприклад, ви отримуєте пропозицію від ДФС, щоб керівник компанії прибув в податкову, дав якісь письмові пояснення і т.д.
І це може тривати не один тиждень (інколи й кілька місяців). При цьому весь цей час підприємство залишається паралізованим.
Що змінилося в порядку укладання договорів?
У листопаді 2017 року набрав чинності новий Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. №557. (Про це ми повідомляли тут та докладно розповідали в аналітиці від редакції ДК тут. – ред).
Що радикально змінилося?
По-перше і найголовніше, був змінений порядок укладення договору про визнання електронних документів між ДФС і платником податків.
Тепер встановлена така процедура:
- платник податків, який хоче приєднатися до договору про визнання електронних документів, в електронному вигляді направляє заяву до відповідного ДФС;
- ДФС, отримавши цю заяву, розглядає її протягом одного робочого дня;
- після закінчення робочого дня, наступного за днем подачі даної заяви, ДФС має повідомити вас або про прийняття цієї заяви (тобто про успішне приєднання до договору про визнання електронних документів), або відмовити (вмотивовано із зазначенням причин для відмови);
- якщо ж не відбувається ні перше, ні друге, то ДФС автоматично реєструє даний договір. І після закінчення наступного дня ви отримаєте повідомлення про те, що у вас є договір з ДФС.
Безумовним плюсом тут є наступне: порушення нашого права настає дуже швидко (буквально через один робочий день з дня, коли офіційно подали заяву про приєднання до даного договору). Тобто після закінчення цього дня ваші права порушені, і ви вже можете вимагати від податківців мотивованої відповіді, чому так сталося. Ви можете одразу звертатися зі скаргами і навіть з позовами до суду.
По-друге, в наказі Мінфіну встановлені випадки, коли договір може бути розірваний в односторонньому порядку ДФС або з ініціативи платника податків. А саме:
- отримання інформації про закінчення терміну дії або скасування сертифіката ключа;
- отримання інформації про зміну керівника;
- отримання інформації про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
- наявність в реєстрі запису про припинення самозайнятої особи;
- наявність в державному реєстрі інформації про закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків.
По-третє, встановлено підстави для відмови в прийнятті заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів. Перелік цих підстав є вичерпним. Зокрема, це:
- відсутність автора на обліку в контролюючих органах;
- невідповідність реєстраційних даних (тих, які ви вказали в заяві, вказаним в офіційному реєстрі підприємств);
- наявність в державному реєстрі запису про припинення суб'єкта господарювання;
- наявність в реєстрі інформації про закриття реєстраційної справи і облікової картки платника податків.
На думку автора, даний документ привносить великий позитивний результат у відносини ДФС і платника податків в частині укладення договору про визнання електронних документів. Адже тепер в разі порушення ваших прав вже через день можна починати активні дії шляхом подачі відповідних заяв і скарг.
Куди можна звернутися зі скаргою у разі блокування ДФС укладання договору?
- Державна фіскальна служба;
- Міністерство фінансів України;
- Кабінет Міністрів України;
- Комітет ВР Ураїни з питань податкової та митної політики;
- Бізнес-омбудсмен.
До останнього ви можете звернутись як у паперовому вигляді, так і у кабінеті бізнес-омбудсмена в електронному вигляді.