Відповідно до п. 189.9 ПКУ, коли приймається рішення про ліквідацію основних засобів (і виробничих, і не виробничих) платником податку, то така операція підпадає під визначення постачання і оподатковується ПДВ. База оподаткування, зверніть увагу, в цьому випадку визначається за звичайною ціною, але не нижче залишкової балансової вартості. Однак, що важливо, п. 189.9 ПКУ дає три випадки, коли при ліквідації основних засобів ПДВ не нараховується. Давайте розглянемо кожен з цих випадків.
Випадок 1. Коли настають форс-мажорні обставини. Що у нас може тут бути? Форс-мажор - це настання обставин дії непереборної сили.
Випадок 2. Коли платник має право не нараховувати ПДВ при ліквідації основних засобів. Коли така ліквідація здійснюється без його згоди, тобто без згоди платника податку.
Випадок 3. Коли платник податку надає контролюючому органу відповідний документ.
Давайте розглянемо кожен випадок окремо.
Пункт 189.9 ПКУ - як його використовувати та як його правильно на практиці застосовувати? Щодо цього пункту є Узагальнююча податкова консультація, яка затверджена Наказом Мінфіну від 03.08.2018 р. №673.
Давайте глянемо на слайд. На ньому ми бачимо, які необхідно мати документи платнику податку, щоб довести один з цих випадків, які дають право не нараховувати ПДВ при ліквідації.
Якщо говоримо про форс-мажорні обставини, то для того, щоб підтвердити настання обставин непереборної сили, необхідно мати платнику сертифікат Торгово-промислової палати. Це передбачено Законом України "Про торгово-промислові палати в Україні".
Другий випадок. Без згоди платника податку здійснюється ліквідація - що мається на увазі? Це може бути або, наприклад,пожежа, крадіжка. Які документи будуть свідчити про настання цього випадку? Якщо це пожежа, то це акт, що засвідчує факт пожежі. Якщо це крадіжка, то це має бути витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Тому без наявності цих документів у нас не буде можливості визнати, наприклад, факт крадіжки чи факт пожежі. Тому ці факти повинні бути відповідно задокументовані. Якщо будуть ці документи, то в такому випадку маємо можливість при ліквідації такого об’єкта, не дивлячись навіть на те, що є залишкова балансова вартість, не нараховувати ПДВ.
І третій випадок, мабуть, найбільш популярний. Коли за самостійним рішенням платник податку ліквідує основні засоби і він повинен надати контролюючому органу, для того щоб не нараховувати ПДВ, відповідний документ. Який це документ? Відповідь також в Наказі №673, давайте глянемо наступний слайд.
Як бачимо, такими документами можуть бути, на думку Міністерства фінансів, або встановленої форми акти ліквідації основних засобів (в роз’ясненні згадується наказ Мінстатистики №352), і це форми документів, що підтверджують факт ліквідації форми ОЗ-3, ОЗ-4 або, навіть, акт, який складений платником за довільною формою. Єдина вимога, щоб акт такий, задовільної форми, повинен враховувати всі обов’язкові реквізити первинного документу. Що тут важливо? Щоб цей акт саме свідчив про знищення, розібрання, перетворення такого об’єкта. Тобто, виходячи з акту про ліквідацію об’єкта основних засобів, можна було чітко бути впевненим, що такий об’єкт був фізично розібраний і відповідно в подальшому за своїм первісним призначенням використовуватися більше не може. Тому, коли складається акт про ліквідацію, важливо його правильно оформити. Тобто в акті повинно бути:
- причина списання;
- чи оприбутковані матеріальні цінності. Наприклад, ліквідували транспортний засіб, має бути оприбутковано стільки-то металобрухту. Тому якщо виконуються ось ці вимоги, то третій випадок так само дає право платнику податку, що належним чином маєє первинний документ, якій підтверджує факт ліквідації, при ліквідації об’єкту основних засобів не нараховувати податок. Навіть, якщо наприклад цей об’єкт має залишкову балансову вартість.
Тому ми розглянули три винятки із правил. При документальному, правильному оформлені, платник податку має три випадки, коли не зобов’язаний нараховувати ПДВ при ліквідації основних засобів.