• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 15 - 19 вересня

Уряд ухвалив проєкт Держбюджету-2026: якими будуть мінзарплата, прожитковий мінімум, податки для ФОП-«єдинників», ПСП та інші важливі показники. Як змінилися критерії для бронювання від Мінекономіки та що зміниться у Порядку блокування ПН та РК з 27 вересня

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 15 - 19 вересня

Уряд ухвалив проєкт Держбюджету-2026: чого чекати?

15 вересня Кабінет Міністрів затвердив проєкт Закону про Державний бюджет на 2026 рік. У ВРУ його зареєстровано під №14000. За ним:

- розмір мінімальної зарплати з 1 січня 2026 року і на весь рік буде:

  • у місячному розмірі – 8647 грн (тобто зросте на 647 грн, у 2025 – 8000 грн);
  • у погодинному розмірі – 52 гривні (тобто зросте на 4 грн, у 2025 – 48 грн).

- прожитковий мінімум (загальний показник) з 1 січня 2026 року становитиме 3209 грн (тобто зросте на 89 грн, у 2025 – 2920 грн).

Але це ще не все. Адже від МЗП і ПМ залежать багато інших важливих показників, податків і лімітів. Тож ми оперативно підготували ще цілих шість новин про зміни і нововведення, які випливають із Держбюджету-2026. Переглянути їх можна тут.

 

Індексація зарплати у 2026 році знов обнуляється!

Згідно з проєктом Держбюджету-2026 обчислення ІСЦ для індексації зарплати проводитиметься наростаючим підсумком починаючи з 1 січня 2026 р.

Відповідно базовим місяцем буде січень 2026 року, а обчислення індексу споживчих цін почнеться з лютого 2026 року. Докладніше читайте тут.

 

Якими будуть податки-2026 для ФОП-«єдинників»

Нові розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму з 1 січня 2026 вплинуть й на розміри податків для ФОП-«єдинників»:

  • Як зміняться розміри єдиного податку для І та ІІ груп?
  • Скільки ЄСВ доведеться сплачувати з 1 січня 2026 р. підприємцям на спрощеній системі за себе?
  • Скільки ВЗ слід буде сплачувати фізособам «єдинників»?
  • Які ліміти доходів будуть для підприємців у 2026 році?
  • Які податки будуть платити ФОПи-«єдинники» у 2026 році?

Читайте в аналітичних статтях від редакції тут і тут.

 

Зміни до Порядку блокування ПН та РК до них з 27 вересня: що треба знати?

Як ми повідомляли раніше, КМУ постановою від 26.08.2025 №1048 затвердив зміни до Порядку зупинення реєстрації ПН / РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Ці зміни запрацюють з 27.09.2025.

Загальні принципи реєстрації (блокування) ПН / РК в ЄРПН не змінилися. Як і раніше, для того щоб успішно зареєструвати ПН / РК, платник ПДВ має:

  • не бути ризиковим;
  • мати хоча б одну ознаку безумовної реєстрації ПН / РК;
  • подати Таблицю даних платника ПДВ таким чином, щоб її врахували податківці;
  • не здійснювати ризикових операцій;
  • мати позитивну податкову історію.

Про те, як відбувається перевірка ПН / РК перед їх реєстрацією і в яких випадках їх можуть заблокувати, ми писали тут.

Загальний порядок такої перевірки не змінився, але підкориговано окремі його елементи. Всі зміни ми розглянули у цій статті.

 

Що нового у ДПС?

  1. З 16 вересня діють зміни до Декларації з податку на прибуток. Нагадаємо, що змінами до форми декларації з прибутку передбачено запровадження нового додатка БД для уніфікованого відображення операцій з благодійною допомогою. Вперше звітувати за оновленою формою слід буде за підсумками 2025 року.
  2. Нові правила й форми підтвердження стану розрахунків платника за податками. Затверджено Порядок документального підтвердження стану розрахунків платника за податками, зборами, платежами та ЄСВ. Він запроваджує електронні витяги й стандартизовані форми запитів.
  3. Коли ресторанам чекати на перевірку? ДПС оприлюднила результати аналізу діяльності закладів громадського харчування, згідно з якими значна кількість ресторанів, кафе і барів показує економічно необґрунтовані фінрезультати, що не відповідають реальним умовам ведення бізнесу.

 

Три важливі нагадування щодо подання звітності

По-перше, 22 вересня – граничний термін подання податкової звітності за серпень 2025 року. Зокрема, єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ та декларації з ПДВ, акцизу, плати за землю та ренти. Але виконати свій обов'язок можна й після війни, якщо зараз немає такої можливості.

По-друге, до 5 жовтня слід відзвітувати до Держстату за 2022-2025 роки. ДПС нагадує, що якщо підприємства та ФОПи, які мають обов’язок щодо звітування, не подавали звітність за минулі періоди (у 2022–2025 роках), її необхідно подати протягом трьох місяців – до 5 жовтня 2025 року.

По-третє, юрособи, які здійснювали контрольовані операції у 2024 році, повинні до 1 жовтня 2025 р. подати Звіт про контрольовані операції. Розглянемо за якою формою звітувати, правила заповнення і подання цього Звіту, на що слід звернути увагу та яка відповідальність – у цій статті.

 

Оновлено деякі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників

Наказом від 11.09.2025 №471 Мінекономіки виклало у новій редакції Критерії визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки. Вони набрали чинності 19 вересня 2025.

Яким критеріям треба буде відповідати для отримання від Мінекономіки статусу критично важливого підприємства? Що змінилося для лісових господарств та с/г підприємств? Які підприємства не отримають статус критично важливого за новими правилами? Детально розповіли у статті.

Крім того, облради продовжують оновлення критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємства, установи, організації, які мають важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади. Нагадаємо, що вже оновлено критерії для Миколаївської, Закарпатської, Дніпропетровської, Чернігівської, Полтавської та внесено зміни для Луганської області. Про це ми писали тут.

Тепер виклали у новій редакції Критерії:

  • Одеська ОВА (розпорядження від 03.09.2025 №854/А-2025);
  • Сумська ОВА (розпорядження від 15.09.2025 №612-ОД);
  • Чернівецька ОВА (розпорядження від 09.09.2025 №1218-р);

Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників (станом на 19.09.2025) можна переглянути у довідниках від редакції:

  • Таблиця 1. Галузеві критерії для бронювання
  • Таблиця 2. Регіональні критерії для бронювання

 

До уваги роботодавців!

  1. Доплати і надбавки працівникам – 2025. Що таке доплата або надбавка до зарплати працівника? Яка між ними різниця та в яких випадках вони застосовуються? Як документально оформити застосування доплат та надбавок? Як оплачується суміщення і робота у нічний і вечірній час? Про усе це читайте у статті.
  2. Відпустка при народженні дитини: правила надання та оформлення. Відпусткою при народженні дитини може скористатися лише одна особа і лише один раз. Хто саме це може бути і чому, на скільки днів надається відпустка, якими документами оформляється, коли виплачувати відпусткові та що відображати у табелі? Розглянемо в аналітиці від редакції.
  3. Виключення місяців, не відпрацьованих з поважних причин, із розрахунку лікарняних та декретних: що каже ПФУ? Головною ознакою для виключення місяця з розрахунку є наявність в місяці не відпрацьованих з поважних причин усіх робочих днів такого місяця, незважаючи на наявність вихідних у цьому місяці, в яких застрахована особа не перебувала на поважній причині.

 

Договори у 2025 році: особливості укладення трудових, колективних та господарських

  1. Цивільний договір vs трудовий: професії, де ЦПД заборонений. Багато роботодавців намагаються заощадити на податках, оформляючи працівників за цивільно-правовими договорами замість трудових. Однак такий підхід не завжди законний і може призвести до серйозних штрафів до 80 тисяч гривень. З якими професіями ЦПД категорично заборонений, а коли його можна використовувати – читайте тут.
  2. Колективний договір на підприємстві у 2025 році: що варто знати? Мін’юст наголосив, що трудове законодавство України передбачає можливість укладення колективного договору на підприємстві, в установі, організації, а також з фізичною особою, яка використовує найману працю.
  3. Що слід врахувати при укладанні договорів після 28 серпня? Мінекономіки, Мін’юст та Апарат ВС навели власні позиції щодо положень «діючих», «старих» та «нових» господарських договорів юросіб, що посилаються на вже нечинний ГКУ чи його окремі положення. З'ясуємо у цій статті, що вони говорять та чи суперечить це позиції редакції.

 

Інвентаризація–2025: правила, строки і нюанси проведення

Перед складанням річного фінансового звіту підприємство зобов’язане проводити інвентаризацію. Розпочинається період інвентаризації з 1 жовтня – адже щодо необоротних активів, запасів, заборгованостей та зобов’язань, витрат і доходів майбутніх періодів інвентаризація може тривати протягом трьох місяців до закінчення звітного року.

Звісно, це не означає, що всім треба провести інвентаризацію цих об’єктів саме 1 жовтня. Три місяця означає що її можна зробити і 31 грудня, якщо вам так зручніше. Але на великих підприємствах із цим затягувати не варто. І на практиці багато хто з юросіб 1 жовтня вже починає проводити інвентаризації певних активів або певних місць їх зберігання. Але до цього треба провести підготовчу роботу, про яку ми нагадаємо в цій статті.

Усі статті та новини про інвентаризацію від редакції «Дебет-Кредит» дивіться тут.

 

Як працюватимемо та відпочиватимемо у жовтні?

Щороку у жовтні ми мали державне свято – День захисників і захисниць України. Раніше його відзначали 14 жовтня, але за Законом №3258-IX, який набрав чинності 30 липня 2023 р., дату святкування перенесено на 1 жовтня.

Цього року 1 жовтня припадає на середу. За старими правилами, цей день мав би бути вихідним та неробочим. Проте воєнний стан в Україні наразі продовжено до 5 листопада. А у період дії воєнного стану не застосовуються, зокрема норми статей 71-73 КЗпП (святкові і неробочі дні). На практиці це означає, що офіційних святкових та неробочих днів в Україні немає. При цьому графік роботи та час відпочинку встановлює роботодавець.

Тому чи дотримуватися старих правил і не працювати 1 жовтня, чи, якщо є необхідність, вивести людей цього дня на роботу – кожен керівник підприємства чи фізособа-роботодавець вирішують у 2025 році самостійно.

 

Віртуальні активи в Україні: що чекає бухгалтерів з 1 січня 2026 року?

Новий законопроєкт №10225-д (який зараз готується до другого читання) вкотре намагається вивести з «сірої» зони обіг криптовалют та інших цифрових активів, створивши чіткі правила гри. Законотворці хочуть:

  • Усунути правову невизначеність та легалізувати цю сферу.
  • Гармонізувати українське законодавство з міжнародними стандартами, зокрема з Регламентом ЄС MiCA (Markets in Crypto-Assets) та рекомендаціями FATF (Financial Action Task Force), що підвищить міжнародний імідж України та сприятиме її інтеграції у глобальну економіку.
  • Забезпечити захист прав клієнтів та інвесторів.
  • Запобігти фінансовим злочинам, таким як відмивання грошей та маніпулювання ринком.
  • Збільшити податкові надходження та надходження від штрафів до бюджету в середньостроковій перспективі.

Розкажемо, що з цього буде цікаве бухгалтерам – у цій статті.

 

Інші новини

  1. З 19 вересня – зміни у Переліку ТОТ та територій бойових дій. 11 вересня наказом №1374 до Переліку територій внесено зміни щодо Донецької, Дніпропетровської, Херсонської та Харківської областей. 19 вересня вони набрали чинності (разом зі змінами за серпневими наказами №1275 та №1323).
  2. Кабмін схвалив законопроєкт про базову соціальну допомогу з 2026 року. 17 вересня Уряд підтримав законопроєкт, який з 1 січня 2026 року замінить допомогу малозабезпеченим на базову соцдопомогу та обʼєднає окремі види державної допомоги. Розмір базової соціальної допомоги пропонується визначати як різницю між сукупним розміром базової величини для всіх членів сімʼї та середньомісячним сукупним доходом сімʼї.
  3. Яких податкових змін чекати платникам у 2026 році? За словами Д. Гетманцева, глобальне підвищення податків, зокрема ПДВ, навряд чи можливе. Натомість йдеться про впровадження окремих рішень, які дадуть змогу поліпшити адміністрування. Зокрема, запровадження податків з посилок, сервісів таксі та кур'єрських служб.
  4. Місцева влада тепер бачить податкові борги жителів — система LOGICA. Обмін податковою інформацією здійснюватиметься через інформаційно-аналітичну систему управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGICA. Ця система вже функціонувала раніше, але тепер її можливості значно розширено.
  5. У 2026 році зростуть тарифи на електроенергію. Мінфін оприлюднив прогноз щодо тарифів на послуги з передачі електроенергії, згідно з яким у базовому сценарії розвитку економіки вони збільшаться на 4-7% щорічно протягом 2026-2027 років, після чого зменшаться на 8% у 2028 році.


Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»