• Посилання скопійовано

Зміни до Порядку блокування ПН та РК до них з 27 вересня 2025 року: що треба знати бухгалтерам?

Вже за три дні, 27 вересня, запрацює постанова КМУ від 26.08.2025 №1048, якою затверджено зміни до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Розглянемо їх докладніше та проаналізуємо, які наслідки матимуть ці зміни для платників ПДВ у цій статті

Зміни до Порядку блокування ПН та РК до них з 27 вересня 2025 року: що треба знати бухгалтерам?
  • Бланк Податкової накладної дивіться на нашому сайті за посиланням. А ще більше бланків звітності, договорів, типових форм, заяв і первинних документів (усього понад 900 бланків та типових форм) ви знайдете на нашому сайті у розділі бланків.

  • Форму податкової накладної затверджено Наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307 «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» (із змінами і доповненнями).

  • Бланк таблиці даних платника податку на додану вартість, терміни її подання, а також іншу корисну інформацію дивіться на нашому сайті за посиланням. Форму таблиці даних платника ПДВ затверджено Постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 (із змінами і доповненнями).

  • Про те, як відбувається блокування реєстрації ПН / РК у 2025 році і що буде нового з урахуванням змін до Порядку №1165, читайте у статті від редакції, докладний алгоритм дій із розблокування податкових накладних – ось тут, а про те, які існують штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН та РК до них у 2025 році, – у цьому довіднику.

  • Всі новини від редакції «Дебет-Кредит» щодо податкової накладної дивіться за посиланням, а про блокування ПН/РК – ось тут.

Як ми повідомляли раніше, КМУ постановою від 26.08.2025 №1048 затвердив зміни до Порядку зупинення реєстрації ПНРК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165 (далі – Порядок №1165).

Ці зміни запрацюють з 27.09.2025.

Загальні принципи реєстрації (блокування) ПН / РК в ЄРПН не змінилися. Як і раніше, для того щоб успішно зареєструвати ПН / РК, платник ПДВ має:

  • не бути ризиковим;
  • мати хоча б одну ознаку безумовної реєстрації ПН / РК;
  • подати Таблицю даних платника ПДВ таким чином, щоб її врахували податківці;
  • не здійснювати ризикових операцій;
  • мати позитивну податкову історію.

Про те, як відбувається перевірка ПН / РК перед їх реєстрацією і в яких випадках їх можуть заблокувати, ми писали тут.

Загальний порядок такої перевірки не змінився, але підкориговано окремі його елементи.

Ознаки безумовної реєстрації «звичайних» ПН / РК

Нагадаємо, що ознак безумовної реєстрації податкових ПН / РК є всього 7. Їх кількість не змінилась, однак до деяких із цих ознак, а саме – до 2-ї, 3-ї, 6-ї та 7-ї внесено зміни, і досить суттєві.

Щоб краще розуміти, як було і як стало, порівняємо стару та нову редакції цих ознак у таблиці 1.

Таблиця 1. Порівняння нової та старої редакції ознак безумовної реєстрації ПН / РК


ознаки
Норма Порядку №1165 Суть ознаки
Стара редакція Нова редакція
2 Пп. 2 п. 3 Обсяг поставок за місяць менший за 500 тис. грн та одночасно виконуються такі умови:
– обсяг операцій за поточний місяць з одним покупцем – платником ПДВ не перевищує 50 тис. грн;
– сума ПДВ, сплачена в попередньому місяці, становить понад 20 тис. грн;
– керівник підприємства обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох платників податків
Одночасно виконуються такі умови:
– обсяг постачання за місяць менший ніж 1 млн грн;
– обсяг постачання з одним покупцем – платником ПДВ не перевищує 100 тис. грн;
– сума ПДВ, сплачена в попередньому місяці та задекларована за такий місяць, більша ніж 40 тис. грн;
– керівник обіймає аналогічну посаду не більш ніж у п’яти платників податків
Коментар редакції: як бачимо, удвічі збільшено загальні обсяги операцій за місяць, а також і з одним покупцем, за яких можлива безумовна реєстрація ПН / РК. Тобто тепер під цю ознаку підпадатимуть підприємства із більшим обсягом операцій, що, безумовно, є позитивним.
Водночас удвічі збільшено й суму ПДВ, яка має бути сплачена до бюджету у попередньому місяці. При цьому уточнено, що така сума має бути не лише сплачена (наприклад, авансом), але й задекларована (тобто податкові зобов’язання відображені в декларації з ПДВ).
Тобто тепер ті платники ПДВ, які мали невеликі обсяги постачань і відповідно невеликі суми ПДВ сплачували щомісяця до бюджету (менше 40 тис. грн), тепер не підпадатимуть під цю ознаку і їм доведеться шукати інші способи уникнення блокування ПН / РК.
Ну і позитивним є те, що керівник платника ПДВ тепер може бути одночасно керівником не в 3-х, а в 5-ти підприємствах (платниках ПДВ).
3 Пп. 3 п. 3 Одночасно виконуються такі умови:
  • загальна сума ПДВ з вартості вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, становить більше 10 млн грн;
  • значення показника D* становить більше 0,05;
  • значення показника Pпоточ* є меншим ніж значення Pмакс*
Загальна сума ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена та задекларована платником податку впродовж 12 календарних місяців, за якими настав строк сплати, становить більше ніж 10 млн грн
* D – показник податкового навантаження. D = S/T, де:
  • S – загальна сума сплачених податків за попередні 12 звітних (податкових) періодів, які передують місяцю, у якому ПН / РК подано на реєстрацію в ЄРПН;
  • T – загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України за вказаний період.
* Pпоточ – сума ПДВ, зазначена в ПН / РК, які зареєстровані в ЄРПН у поточному місяці, з урахуванням ПН / РК, прийнятих для реєстрації.
* Pмакс розраховується за такою формулою: Pмакс = Pнайб × 1,4,
де Pнайб – найбільша місячна сума ПДВ, зазначена в ПН / РК, зареєстрованих в ЄРПН за останні 12 звітних (податкових) періодів, які передують місяцю, в якому ПН / РК прийнято для реєстрації в ЄОПН, та за які настав граничний строк подання декларації з ПДВ.
Значення показників D, Pпоточ та Pмакс відображаються в електронному кабінеті.
Коментар редакції: стосовно цієї ознаки зникає вимога щодо значення показників D та Pпоточ. Тобто тепер не потрібно стеєити, щоб податкове навантаження (тобто співвідношення між загальною сумою сплачених податків та загальною сумою поставок) було не меншим ніж 5%, а загальна сума ПДВ, зазначена в ПН / РК за поточний місяць, не перевищувала її максимального значення, що обчислюється за наведеною вище формулою. Тобто загалом такі зміни є позитивними.
При цьому вимога щодо розміру річної суми ПДВ не змінилась – вона, як і раніше, має перевищувати 10 млн грн за рік. Але при цьому така сума має бути не лише сплачена, а й нарахована за деклараціями з ПДВ.
6 Пп. 6 п. 3 Обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації ПН, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 5 тис. грн за умови, що:
– платник ПДВ не є ризиковим;
– його керівник обіймає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку;
– загальний обсяг операцій за місяць не перевищує 500 тис. грн
Обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації ПН, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 10 тис. грн за умови, що:
  • платник ПДВ не є ризиковим;
  • його керівник обіймає аналогічну посаду не більш як у п’яти (включно) платників податку;
  • загальний обсяг операцій за місяць не перевищує 3 млн грн
Коментар редакції: зверніть увагу, що збільшено обсяг постачання за однією ПН для її безумовної реєстрації в ЄРПН. Тобто тепер не блокуватимуться ПН на загальну суму до 10 000 грн (а не до 5000 грн, як це було раніше).
Інші умови також «пом’якшились» – керівнику дозволено обіймати аналогічну посаду вже не в 3-х, а в 5-ти підприємствах, а загальний обсяг операцій за місяць не має перевищувати 3 млн грн (а не 500 тис). При цьому, як і раніше, платник ПДВ не має бути ризиковим.
7 Пп. 7 п. 3 У РК загальна сума зменшення або збільшення суми компенсації вартості товару/послуги не перевищує 5 тис. грн за умови, що:
– платник ПДВ не є ризиковим;
– його керівник обіймає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку;
– загальний обсяг операцій за місяць не перевищує 500 тис. грн
У РК загальна сума зменшення або збільшення суми компенсації вартості товару/послуги не перевищує 10 тис. грн за умови, що:
– платник ПДВ не є ризиковим;
– його керівник обіймає аналогічну посаду не більш як у п’яти (включно) платників податку;
– загальний обсяг операцій за місяць не перевищує 3 млн грн
Коментар редакції: стосовно цієї ознаки внесено зміни, аналогічні до ознаки 6, тільки вони стосуються РК.

Ознаки безумовної реєстрації ПН / РК щодо РЕЗ

Внесено зміни також до ознак безумовної реєстрації ПН / РК, які складені за операціями щодо режиму експортного забезпечення (далі – РЕЗ) відповідно до п. 97 підрозд. 2 розд. XX ПКУ. 

Змін дві:

1. Скористатися ознаками безумовної реєстрації ПН-РЕЗ тепер зможуть суб’єкти господарювання, які працюють на територіях можливих бойових дій.

Нагадаємо, що згідно з п. 3-1 Порядку №1165 одним із критеріїв безумовної реєстрації ПН – РЕЗ є реєстрація експортера на території, яку не включено до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Мінрозвитку від 28.02.2025 №376, або щодо цієї території наявний запис у такому переліку та зазначено дату завершення бойових дій та/або дату завершення тимчасової окупації.

Тепер уточнено, що це не стосується суб’єктів господарювання, зареєстрованих у зоні можливих бойових дій. Така зміна, безумовно, є позитивною для зазначених платників.

2. Пункт 3-1 Порядку №1165 доповнено новим пп. 4 , який визначає ще одну ознаку безумовної реєстрації для ПН-РЕЗ та РК-РЕЗ 1 (як для виробників, так і для трейдерів), а саме:

  • у зазначених ПН та РК мають бути відображені винятково операції з кодами згідно з УКТ ЗЕД товарів, до яких застосовується РЕЗ відповідно до ст. 19-2 Закону України від 16.04.1991 №959-XII «Про зовнішньоекономічну діяльність». Слід зазначити, що в ПН-РЕЗ та РК до них і не можуть бути відображені інші товари. Тобто сенс цього уточнення не дуже зрозумілий – він просто підтверджує очевидний факт;
  • такі товари зазначено у врахованій Таблиці даних платника ПДВ;
  • платник податку, який подав такі ПН / РК для реєстрації в ЄРПН, не є ризиковим. 

Слід звернути увагу, що якщо для успішної реєстрації «звичайних» ПН / РК достатньо виконання хоча б однієї ознаки безумовної реєстрації, то для реєстрації ПН-РЕЗ та РК-РЕЗ 1 всі ознаки безумовної реєстрації мають виконуватись одночасно (пп. 1 п. 3-1, п. 4 Порядку №1165). Це означає, що наведена вище нова умова безумовної реєстрації діятиме не сама по собі, а лише доповнюватиме інші. Тобто насправді це ще більше обмежує можливість безумовної реєстрації ПН-РЕЗ, і більшість із них проходитиме процедуру моніторингу.

Втім, моніторинг ПН-РЕЗ та РК-РЕЗ-1 складається лише з одного етапу, а саме – перевірки за критерієм ризиковості платника ПДВ (пп. 1, пп. 2, п. 3-1 Порядку №1165). Тобто якщо платник ПДВ не є ризиковим, то його ПН-РЕЗ та РК-РЕЗ 1 будуть в будь-якому разі зареєстровані.

Автоматичне врахування Таблиці даних платника ПДВ

Для більшості платників ПДВ, які подавали Таблицю даних платника ПДВ, не секрет, що досягти її врахування податківцями – це ще той квест. А тому відповідати умовам, коли ця Таблиця буде врахована автоматично, – то взагалі «неймовірне щастя».

Так, згідно з п. 18 Порядку №1165 Таблицю даних платника ПДВ ДПС враховує автоматично, якщо виконуватиметься хоча б одна із двох умов. До цих умов внесено досить суттєві зміни. Тому порівняємо старе і нове формулювання вказаних умов у таблиці 2.

Таблиця 2. Зміни до умов автоматичного врахування Таблиці даних платника ПДВ

П. 18 Порядку №1165
Стара редакція Нова редакція
1. Таблиця даних платника ПДВ подається сільгоспвиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31.12.2016 застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до ст. 209 ПКУ, які мають у власності чи в користуванні не менше 200 га землі та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів:
– живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01);
– риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03);
– молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04);
– овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07);
– їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08);
– зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10);
– насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12)
1. Таблицю даних платника ПДВ подає платник, щодо якого виконуються одночасно такі умови:
1) загальна площа земельних ділянок сільгосппризначення, що перебувають у власності чи користуванні – не менше 200 га;
2) зареєстрований платником ПДВ не менше ніж 365 днів, що передують даті подання Таблиці;
3) у кожному з останніх 12 календарних місяців чисельність працівників становить не менше ніж три особи;
4) у таблиці зазначено виключно код(и) згідно з УКТ ЗЕД групи товарів, обсяг постачання за якими згідно з ПН / РК, зареєстрованими в ЄРПН за останні 12 календарних місяців становить не менше 25%. Це мають бути такі товари:
– живі тварини (код згідно з УКТ ЗЕД 01);
м’ясо та їстівні субпродукти (код згідно з УКТ ЗЕД 02);
– риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТ ЗЕД 03);
– молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТ ЗЕД 04);
– інші продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТ ЗЕД 05);
– овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТ ЗЕД 07);
– їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТ ЗЕД 08);
– зернові культури (код згідно з УКТ ЗЕД 10);
– насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТ ЗЕД 12);
жири та олії тваринного або рослинного походження; продукти їх розщеплення; готові харчові жири; воски тваринного або рослинного походження (код згідно з УКТ ЗЕД 15);
– залишки і відходи харчової промисловості; готові корми для тварин (код згідно з УКТ ЗЕД 23);
5) на дату подання Таблиці в такого платника ПДВ немає податкового боргу зі сплати податків, зборів, обов’язкових платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС
Коментар редакції: як видно із тексту, наведеного вище, перша умова стосується сільгоспвиробників. Стара редакція цієї умови фактично не працювала. Адже вона стосувалася виключно тих сільгоспвиробників, які включені до Реєстру отримувачів дотації, яка не видається із 2017 року, чи тих, хто користувався спецрежимом ПДВ у 2016 році (відтоді минуло майже 10 років). Тобто виконати ці умови було наразі неможливо.
Тепер нарешті ситуацію виправлено – і це без сумніву позитивний момент.
Крім того, дещо розширено перелік товарів порівняно зі старою редакцією норми (в ньому з’явилися: м’ясо та їстівні субпродукти, жири та олії рослинного походження).
Але автоматично враховуватимуться лише ті Таблиці, в яких вказано товари, обсяг постачання яких за останній рік становить не менше 25% загального обсягу. Тобто не буде автоматичного врахування Таблиці щодо товарів, які підприємство тільки планує реалізовувати, чи товарів, які реалізуються в невеликій кількості.
2. Таблиця подається платником ПДВ, в якого:
– значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому п. 3 Порядку №1165 , мають такі розміри: D > 0,02, P < Pм х 1,4;
– в Таблиці зазначені товари/послуги, обсяг постачання яких згідно з ПН / РК, зареєстрованими за останні 12 календарних місяців у ЄРПН, становить більше 25% загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців
2. Таблицю подає платник ПДВ, щодо якого виконуються одночасно такі умови:
– у Таблиці зазначено коди згідно з УКТ ЗЕД / ДКПП, за якими згідно з ПН / РК, зареєстрованими в ЄРПН за останні 12 місяців, становить більше ніж 25% загального обсягу постачання
в цьому періоді;
– платник зареєстрований платником ПДВ не менше ніж 365 днів, що передують даті подання Таблиці;
– у кожному з останніх 12 календарних місяців чисельність працівників платника податку становить не менше ніж п’ять осіб;
– на дату прийняття Таблиці в такого платника податку немає податкового боргу;
  • показник D має значення більше ніж 0,05;
  • значення у календарному місяці, у якому подано таблицю даних платника податку, є меншим ніж значення Рмакс.
Коментар редакції: друга умова для автоматичного врахування Таблиці даних платника ПДВ стала більш жорсткою, а саме:
– збільшено вимогу щодо показника податкового навантаження (D) з 2% до 5%;
– новостворені платники ПДВ (які зареєстровані платниками ПДВ менше року) нею скористатися не зможуть;
– запроваджено вимогу щодо чисельності працівників (не менше 5 осіб);
– запроваджено вимогу щодо показника Pпоточ (як він обчислюється, див. вище).

Показники позитивної податкової історії

Нагадаємо: аби підприємство вважалося таким, що має позитивну податкову історію, йому потрібно відповідати хоча б одному з показників, наведених у додатку 2 до Порядку №1165. Всього таких показників 9, але зміни внесено лише до першого та третього з них, а саме:

1. Обсяг постачання, зазначений у ПН / РК, зареєстрованих у ЄРПН у поточному місяці (з урахуванням поданих на реєстрацію), не має перевищувати 3 млн грн (раніше було 1 млн грн) за умови, що:

  • обсяг постачання товарів/послуг у поточному місяці за операціями з одним отримувачем – платником ПДВ не перевищує 500 тис. грн (було 100 тис. грн);
  • керівник платника ПДВ обіймає аналогічну посаду не більш як у 5-ти (включно) платників податків (було 3-х).

Як бачимо, цей критерій змінено в кращий для платників ПДВ бік – збільшено граничні значення обсягів постачання та кількості платників податку, в яких може бути один і той самий керівник.

3. Для платників податку на прибуток залишкова вартість основних засобів, відображена у звітності з цього податку, становить більше 5 млн грн, за умови, що з початку попереднього року керівник та засновник не змінювалися. Тут обсяг операцій не змінився. Але тепер одночасно з вищевказаними повинні будуть виконуватись такі умови:

  • значення показника D має бути більше ніж 0,02;
  • значення показника Pпоточ має бути меншим, ніж значення Рмакс.

А ось по цьому критерію умови для платників ПДВ погіршились через запровадження додаткових умов щодо мінімального податкового навантаження (D) на рівні 2% та значення показника Pпоточ не вище ніж Рмакс.

Критерії ризиковості здійснення операцій

Ці критерії наведено в додатку 3 до Порядку №1165. Але зміни внесено лише до першого та шостого. Стару і нову редакції першого критерію (він найбільш складний для сприйняття) для порівняння покажемо у таблиці 3.

Таблиця 3. Перший критерій ризиковості операцій до і після 27.09.2025

Стара редакція критерія 1 Нова редакція критерія 1
Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / ДКПП /умовним кодом такого товару, зазначений у ПН / РК на збільшення суми податкових зобов’язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих ПН / РК, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в ПН / РК (зокрема, обсягом постачання за операціями з вивезення за межі митної території України товарів, до яких застосовується РЕЗ, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/ДКПП та послуг/умовного коду товару у врахованій Таблиці даних платника ПДВ. Обсяг постачання товару / послуги згідно з кодом УКТ ЗЕД / ДКПП / умовним кодом такого товару, зазначеного в ПН / РК на збільшення суми податкових зобов’язань, яку / який подано для реєстрації в ЄРПН, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару / такої послуги (крім обсягу придбання товарів / послуг за операціями, які звільнено від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих ПН / РК, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного в 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару / послуги, зазначеного / зазначеної в ПН /РК, у тому числі вивезення товарів за межі митної території України, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН, за відсутності такого товару / такої послуги згідно з кодом УКТ ЗЕД / ДКПП / умовним кодом товару у врахованій Таблиці даних платника ПДВ

 

Як бачимо, змістовно нова редакція мало чим відрізняється від старої. Зміни стосуються лише формулювань – вони дещо спрощені.

Нагадаємо, що цей критерій говорить про те, що ПН / РК (на збільшення) блокуватимуться в разі, якщо кількість вказаних в них товарів перевищуватиме величину залишку таких товарів, що обчислюється ДПС. Така ситуація, як правило, трапляється у виробників, які реалізують свою продукцію і які не подали Таблицю даних платника ПДВ або подана ними Таблиця не була врахована податківцями. Після врахування такої Таблиці заблоковані з цієї причини ПН / РК мають бути зареєстровані в автоматичному порядку при виконанні ряду умов (докладніше про це – далі).

Шостий критерій – це подання для реєстрації в ЄРПН РК на зменшення податкових зобов’язань до ПН, складеної та зареєстрованої на неплатника ПДВ, у строк, що перевищує тепер 90 календарних днів (раніше було 30 календарних днів) з дня складення такої ПН без порушення граничних строків реєстрації, встановлених ПКУ, крім РК до ПН, у якій відображені операції з постачання електричної енергії, природного газу та теплової енергії.

Тобто ризиковою тепер буде операція з повернення товару або коштів через три місяці (а не через один) після їх отримання, що спричинить оформлення РК на зменшення податкових зобов’язань. Це має зменшити кількість операцій, які підпадатимуть під цей критерій і блокуватимуться.

Автоматична реєстрація ПН / РК після врахування Таблиці

Викладено в новій редакції п. 16-1 Порядку №1165. Нагадаємо, що у цій нормі говориться про те, що у разі блокування ПН/РК з причини, наведеної у п. 1 додатка 3 до Порядку №1165 (його наведено вище), такі ПН/РК підлягають автоматичній реєстрації в ЄРПН у разі:

  • прийняття комісією регіонального рівня рішення про врахування Таблиці даних платника ПДВ;
  • прийняття комісією центрального рівня рішення про задоволення скарги та скасування рішення комісії регіонального рівня про неврахування Таблиці даних платника ПДВ;
  • врахування Таблиці даних платника ПДВ відповідно до п. 18 Порядку блокування №1165 (тобто автоматичного врахування Таблиці).

Але автоматична реєстрація здійснюється лише у випадку, якщо одночасно виконується низка умов. До цих умов також внесено деякі зміни.

Умови для автоматичної реєстрації ПН/РК такі:

  • відсутнє рішення контролюючого органу про неврахування Таблиці відповідно до п. 19 Порядку блокування №1165;
  • у ПН/РК зазначені операції з кодами товарів та послуг згідно з УКТЗЕД / умовним кодом, що відображені у такій Таблиці, та операції, які на початок операційного дня, протягом якого здійснюється така автоматична реєстрація в ЄРПН, не відповідають критеріям ризиковості здійснення операцій згідно з додатком 3 Порядку №1165;
  • на початок операційного дня, протягом якого здійснюється така автоматична реєстрація в ЄРПН, стосовно платника податку немає чинного рішення про відповідність критеріям ризиковості (нова умова!);
  • сума ПДВ, зазначена в ПН / РК, прийнятих для реєстрації в ЄРПН, у кожному з шести останніх послідовних календарних місяців, що передують даті автоматичної реєстрації ПН / РК, та місяці, у якому здійснюється така автоматична реєстрація, не перевищує значення показника Рмакс для кожного із зазначених місяців (нова умова!);
  • такі ПН/РК складені та подані для реєстрації в ЄРПН не раніше календарного місяця, що передує місяцю, у якому комісією регіонального рівня прийняте рішення про врахування Таблиці або рішення про неврахування Таблиці, яке було скасовано;
  • щодо таких ПН/РК комісією регіонального рівня не прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідно до Порядку №520;
  • у день такої автоматичної реєстрації в ЄРПН наявна відповідна сума реєстраційного ліміту.

Отже, як бачимо, автоматична реєстрація ПН / РК навіть після врахування Таблиці даних платника ПДВ – справа не проста, а тепер, після розширення умов для такої реєстрації, буде ще складніше.

Автоматична реєстрація після скасування ризикового статусу

Нагадаємо, що відповідно до п. 6-1 Порядку №1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості за результатами розгляду інформації та копій документів, поданих таким платником, або прийняття комісією центрального рівня рішення про задоволення скарги та скасування рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості, наступного робочого дня після дати прийняття такого рішення підлягають автоматичній реєстрації ПН / РК, якщо одночасно виконуються певні умови.

І перелік таких умов з 27.09.2025 буде розширено. Загальний їх перелік виглядатиме таким чином:

  • реєстрацію таких ПН / РК зупинено на підставі відповідності платника ПДВ критеріям ризиковості згідно з рішеннями, прийнятими починаючи з дати останнього включення платника ПДВ до переліку ризикових платників податку, до дати подання інформації та копій документів, за результатами розгляду яких прийняте рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника ПДВ;
  • дата подання для реєстрації в ЄРПН таких ПН / РК припадає на період, що не перевищує 180 днів до дати подання інформації та копій документів, за результатами розгляду яких прийняте рішення про невідповідність критеріям ризиковості платника ПДВ або рішення про відповідність критеріям ризиковості платника ПДВ, яке було скасоване комісією регіонального рівня на підставі скарги від платника податку;
  • на початок операційного дня, протягом якого здійснюється така автоматична реєстрація в ЄРПН, операції в таких ПН / РК не відповідають критеріям ризиковості здійснення операцій, за винятком ПН / РК, складених платником ПДВ, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія платника ПДВ, згідно з додатком 2 до Порядку №1165 (нова умова!);
  • на початок операційного дня, протягом якого здійснюється така автоматична реєстрація в ЄРПН, стосовно платника податку немає чинного рішення про його відповідність критеріям ризиковості (нова умова!);
  • сума ПДВ, зазначена в ПН / РК, прийнятих для реєстрації в ЄРПН, у кожному з шести останніх послідовних календарних місяців, що передують місяцю подання інформації та копій документів, поданих платником податку для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості, у місяці, у якому подано таку інформацію та копії документів, та в місяці, у якому здійснюється така автоматична реєстрація, не перевищує значення показника Рмакс для кожного із зазначених місяців (нова умова!);
  • щодо таких ПН / РК комісією регіонального рівня не прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації відповідно до Порядку №520;
  • у день такої автоматичної реєстрації в ЄРПН наявна достатня сума реєстраційного ліміту.

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»