Нацбанк у листі від 07.10.2024 №Р/25-0005/75915 надав фінансовим установам роз'яснення та рекомендації стосовно питань фінансового моніторингу.
Як повідомляється в листі, за результатами перевірок щодо дотриманням небанківськими фінансовими установами вимог законодавства України у сфері фінмоніторингу було виявлено такі порушення:
- не було забезпечено дотримання основних принципів розроблення та реалізації внутрішніх документів установи з питань фінмоніторингу;
- не було вжито достатніх заходів для визначення осіб, які є платниками та (або) отримувачами за платіжною операцією, які регулярно користуються послугами установ, особами, з якими установа підтримує ділові відносини, та в результаті не вживалися належні заходи з належної перевірки клієнтів;
- не здійснювалося виявлення та оцінка ризиків відмивання коштів притаманних діяльності установ, з урахуванням продуктів та послуг, що надаються установами платникам та отримувачам, які регулярно ініціюють платіжні операції / отримують кошти за платіжними операціями з використанням таких продуктів та послуг, а також не здійснювалися виявлення та оцінка ризиків відмивання, що притаманні діяльності таких платників/отримувачів.
Також було виявлено випадки запровадження установами продуктів / послуг, умови надання яких містять ознаки уникнення вимог законодавства України щодо здійснення належної перевірки клієнтів. Так, згідно з умовами таких продуктів / послуг на користь суб’єкта господарювання, щодо якого установа не здійснила заходів з належної перевірки клієнтів, забезпечується приймання переказів з їх подальшим зарахуванням на власний поточний рахунок такого суб’єкта господарювання (наприклад, суб’єкт господарювання – продавець товару отримує кошти від покупців за проданий товар / надану послугу на свій поточний рахунок).
Зазначені продукт, послуга, що надаються установою, стають доступними такому продавцю – суб'єкту господарювання після його реєстрації на сайті / в застосунку установи. Під час такої реєстрації суб'єкт господарювання зазначає свої дані (наприклад, РНОКПП/ЄДРПОУ, номер телефону, дані про кількість працівників, категорію діяльності, посилання на магазин продавця на відповідному «маркетплейсі», IBAN тощо) та приєднується/підключається до продукту/послуги установи, після чого установа організовує приймання коштів від покупців за продані товари на поточний рахунок такого суб'єкта господарювання за допомогою / з використанням продукту/послуги установи.
Такі відносини між установою та отримувачем коштів пов'язані з діловою, професійною чи комерційною діяльністю установи, що виникли на підставі акцептування оферти (зокрема на практиці були виявлені такі форми акцептування, як: заява про приєднання, угода, відкриття акаунту, заведення профілю тощо), полягають у наданні установою послуг / використанні такими суб'єктами господарювання послуг установи, передбачають тривалість існування після їх встановлення, забезпечення установою виконання фінансових/платіжних операцій, а отже, є діловими відносинами в розумінні Закону про ПВК/ФТ.
Зважаючи на наведене, установа, надаючи послугу з переказу коштів на користь акцептованих/зареєстрованих осіб (суб'єктів господарювання), зобов'язана здійснювати належну перевірку таких суб'єктів господарювання відповідно до вимог ст. 11 Закону про ПВК/ФТ, включаючи встановлення суті діяльності клієнта (зокрема товарів/послуг, що реалізуються/надаються, місце реалізації товарів/послуг), а також вживати інших заходів щодо клієнтів, передбачених Законом про ПВК/ФТ та Положенням №107, у тому числі оцінювати ризик ділових відносин з клієнтами, формувати та вести анкети клієнтів, здійснювати на постійній основі аналіз фінансових операцій клієнтів тощо.
Нацбанк рекомендує оперативно привести у відповідність до вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ умови та порядок надання продуктів/послуг отримувачам коштів, а також вжити заходів з належної перевірки клієнтів.
Також під час перевірок було виявлено відсутність або неефективність розроблених установами порядків щодо визначення випадків, у яких платник/отримувач, що регулярно ініціює/отримує перекази коштів, уважатиметься установою таким, що підтримує з установою ділові відносини.
У зв’зку з цим рекомендовано оперативно доопрацювати внутрішні документи установи з питань ПВК/ФТ у частині визначення випадків, у яких платник / отримувач, що регулярно ініціює / отримує перекази коштів, вважатиметься установою таким, що підтримує з установою ділові відносини та щодо якого необхідно здійснити заходи належної перевірки, та запровадити дієвий порядок їх виявлення.
Наприкінці регулятор повідомив, що вжиті установами заходи за результатами опрацювання зазначених рекомендацій оцінюватимуться Національним банком під час здійснення нагляду.