Коментар до листа НБУ від 18.06.2018 р. №25-0007/33410
До так званого «санкційного списку» можна потрапити двома шляхами:
1) згідно з Законом №1702 застосовуються заходи у випадку прийняття рішень Радою національної безпеки і оборони України (далі - РНБО) та у разі, якщо відомості про фізичних осіб внесені до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції. Тобто, ці санкції стосуються фізосіб;
2) згідно з Законом №1644 передбачені ним санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
Отже, санкції можуть бути різними, мати різну причину та застосовуватися до всіх вищеперелічених суб’єктів, а не тільки до фізосіб. Але зараз ми говоритимемо лише про ті санкції, у застосуванні яких приймають фінустанови.
У коментованому листі НБУ звертає увагу на те, що слід розмежовувати поняття:
- «зупинення фінансових операцій», визначених Законом №1702;
- санкції «блокування активів», «зупинення фінансових операцій», «запобігання виведенню капіталів за межі України», «зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань», визначені Законом №1644.
Ці поняття, як роз’яснює НБУ, мають різну правову природу та застосування.
Зупинення операцій згідно з Законом №1702
До фізичних осіб можуть бути застосовані персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції), зокрема блокування активів, у разі прийняття відповідних рішень РНБО, а також може здійснюватись зупинення фінансових операцій, у разі, якщо відомості про таких фізичних осіб внесені до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції.
Банки, небанківські фінустанови в цій ситуації мають назву суб’єкти первинного фінмоніторингу (далі – СПФМ).
СПФМ зобов'язаний зупинити здійснення фінансової (фінансових) операції (операцій) – зокрема, зупинити здійснення грошового переказу - якщо її учасником або вигодоодержувачем за ними є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних з провадженням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції (якщо види та умови застосування санкцій передбачають зупинення або заборону фінансових операцій). Цей перелік затверджено наказом Держфінмоніторингу від 17.10.2010 р. №183.
Загальний порядок дій СПФМ такий:
- якщо внаслідок фінмоніторингу з’ясовується, що фізособа входить до Переліку №183, СПФМ повинен зупинити відповідну фінансову операцію;
- у той ж день СПФМ повинен повідомити Держфінмоніторинг про таку фінансову операцію, її учасників та про залишок коштів на рахунку (рахунках) клієнта, відкритому (відкритих) тим СПФМ, який зупинив здійснення фінансової (фінансових) операції (операцій), та у разі зарахування коштів на транзитні рахунки суб'єкта первинного фінансового моніторингу – повідомити про залишок коштів на таких рахунках в межах зарахованих сум;
- держфінмоніторинг може прийняти рішення про продовження зупинення таких операцій (або, навпаки, про розблокування їх).
Застосування санкцій згідно з Законом №1644
Як ми зазначали вище, санкції за цим законом можуть застосовуватися по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи - нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
Основні моменти застосування санкцій такі:
- види санкцій, зокрема «блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном», а також «зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань» визначені ст. 4 Закону №1644;
- рішення щодо застосування санкцій щодо окремих юридичних та фізичних осіб приймається РНБО та вводиться в дію указом Президента України. Рішення РНБО містить перелік санкційних осіб, строки і види санкцій.
Обов'язки та особливості дій фінансових установ щодо таких санкцій визначені пп. 3 - 8 п. 1, пп. 2 та 3 Постанови №654:
- щодо активів осіб, що знаходяться під санкціями, виконується їх блокування. Також застосовується відмова від встановлення ділових відносин або виконання будь-якого розрахункового документа клієнта чи здійснення фінансових операцій;
- банкам заборонено ініціювати переказ коштів на рахунки осіб, зазначених в санкційних списках, до яких застосовані санкції «блокування активів», «зупинення фінансових операцій», «запобігання виведенню капіталів за межі України», «зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань» та/або на власні рахунки банку, відкриті в особах, до яких застосовані зазначені санкції, за винятком переказів коштів за операціями, які здійснюються для збільшення статутного капіталу банків України;
- банки України зобов'язані щомісяця, не пізніше п'ятого робочого дня місяця, наступного за звітним, надавати НБУ інформацію про залишки коштів на банківських рахунках осіб, зазначених в санкційних списках, про спроби проведення фінансових операцій такими особами, або їх представниками, а також про спроби проведення фінансових операцій на користь таких осіб та про зупинені фінансові операції, які мали на меті, сприяли або могли сприяти уникненню/порушенню обмежень, установлених санкціями, або порушили обмеження, установлені санкціями.
НБУ наголошує, що всі СПФМ повинні неухильно виконувати зазначене вище. А також звертає увагу на недоліки. Виявляться, що під час проведення фінансових операцій із застосуванням програмно-технічних комплексів самообслуговування, є факти невиявлення фінансових операцій осіб, до яких застосовані санкції відповідно до рішень РНБО. Як із цим будуть боротися банки, враховуючи те, що такі розрахунки часто бувають анонімними, наразі невідомо.