Коментар до листа Мінекономіки від 26.02.2024 №4707-05/14491-09
Про те, як по-новому треба розраховувати середню зарплату для компенсації за невикористані відпустки, зароблені до 31.12.2023, ми розповідали тут і тут.
Але не менш важливо, ніж порахувати середню зарплату, визначити те, за скільки днів її нараховувати. Тобто дізнатися, скільки невикористаних відпусток має працівник і які з них надаються за періоди до 31.12.2023. Відповіді на ці запитання наведено у коментованому листі. Але при цьому треба виділити кілька важливих тезисів.
По-перше, чинним законодавством не встановлено порядку розрахунку кількості днів заробленої відпустки (йдеться про щорічну основну відпустку). І на цьому ще раз наголошує Мінекономіки.
Ну тобто ми знаємо, що є ст. 6 Закону про відпустки, яка встановлює тривалість щорічної основної відпустки (базову і окремо для деяких категорій працівників) і те, що вона надається за рік. При цьому такий рік характеризується як «робочий» і «відпрацьований», проте визначення цих характеристик у Законі про відпустки не наводиться.
Ну що таке рік, – знають всі. Проте, як правило, кажучи про рік, мають на увазі календарний рік. Тобто період з 1 січня по 31 грудня. Але цього разу це не він.
Робочий рік рахується з дати прийняття працівника на роботу, тобто з дати початку трудових відносин. Спільне із календарним у ньому лише те, що він триває 12 місяців (але теж не календарних, а «робочих»).
Наприклад, працівника було прийнято на роботу 10 серпня 2023 року. Перший робочий рік для нього – це період 10.08.2023 – 09.08.2024.
Звісно, якщо він і далі перебуватиме у трудових відносинах із цим роботодавцем до 09 серпня 2024 року. А якщо звільниться раніше, то перший робочий рік у цього працівника закінчиться датою звільнення. Ось що означає в цьому випадку слово «відпрацьований».
Таким чином, у нашому прикладі працівник за період 10.08.2023 – 09.08.2024, у разі якщо він його відпрацює повністю і цей період повністю відповідатиме тим, які дають стаж на відпустку (за ст. 9 Закону про відпустки), матиме право на щорічну основну відпустку тривалістю 24 календарні дні (візьмемо цю базову тривалість такої відпустки).
Звідси і відоме багатьом бухгалтерам «правило»: за 1 місяць працівник заробляє 2 дні щорічної основної відпустки. Це випливає з простого розрахунку: 24 к.дн./12 міс.
Але! Як ми вже сказали вище, і рік, і місяці в цьому випадку не календарні, а робочі. Наприклад, у серпні 2023 працівник відпрацював неповний календарний місяць. Тому, щоб точно порахувати, скільки ж днів щорічної основної відпустки він заробив, доведеться використати трохи складнішу формулу.
Формула для розрахунку кількості зароблених днів відпустки (загальна)!
Колись її запропонувало ще Мінсоцполітики, зокрема в листі від 24.06.2011 №208/13/116-11. Мінекономіки теж її використовує, як видно з коментованого листа.
Виглядає формула таким чином:
Д = (З/(К - С))х(Ф-С),
де Д – кількість днів невикористаної відпустки;
З – загальна кількість днів щорічної відпустки працівника (встановлюються трудовим або колективним договором, але не менше 24 к.дн.);
К – кількість календарних днів у році (365 або 366 (якщо у робочому році є 29 лютого!));
Ф – фактична кількість календарних днів за відпрацьований період;
С – кількість святкових та неробочих днів, передбачених ст. 73 КЗпП, що припадають на відповідний період (це може бути як рік, так й інший період, за який розраховується компенсація. У році 11 святкових та неробочих днів).
Але під час дії воєнного стану покажчик С ми не застосовуємо, – тому що тепер ст. 73 КЗпП тимчасово не діє.
І це ще не все!
Справа в тому, що у зазначеному вище листі Мінсоцполітики радило під час підрахунку днів щорічної відпустки пропорційно до відпрацьованого часу скористатися механізмом нарахування оплати за дні відпустки, закладеним у Порядку №100.
12.09.2023 до Порядку №100 було внесено зміни: середню заробітну плату для виплати компенсації за невикористані відпустки, на які працівник набув право до 31 грудня 2023 р., обчислюють виходячи з виплат, нарахованих у 2023 році. А у 2024 році вже інший період для обчислення набутих днів для компенсації саме у 2024 році.
Наш автор навів свій погляд, як треба рахувати кількість зароблених днів відпустки тут.
А ось тепер і Мінекономіки навело свою точку зору на цю проблему.
То як же правильно рахувати?
У першій частині відповіді позиції нашого автора і Мінекономіки збігаються.
Наприклад, якщо працівник прийнятий на роботу 08.12.2023, звільнився 08.01.2024, треба рахувати окремо:
Для періоду до 2024 року
24 / 365 х 24 = 1,578.
Для періоду з 01 січня 2024 року
24 / 366 х 8 = 0,525.
І тут виникає проблема: якщо ці отримані в результаті двох розрахунків кількості днів округлити за математичними правилами до цілих чисел, виникнуть покажчики 2 і 1. Що в сумі дає 3 календарних дні. Тоді, як якби ці дні рахувалися по-старому, разом, то вийшло б 2 дні.
Як проводити округлення розрахунків?
Наш автор вирішив, що математика є математика й у своїй відповіді припустив, що за рахунок округлень може виникнути такий «зайвий» день відпустки, який підлягає компенсації.
Мінекономіки вирішило, що ні – тут треба діяти інакше, і головним є «збереження загальної кількості днів невикористаної відпустки». Якщо за рахунок математичного округлення виникає зайвий день, то округлення треба буде зробити так, щоб цей день не виникав!
А саме: там, де після коми виникає до повного округлення менше число, ніж у сусіднього показника, округлюємо у менший бік.
Мінекономіки наводить у коментованому листі дві пари показників:
- якщо за перший період вийшло 7,41, а за другий – 2,40 і треба вийти на 10 днів, то округлюємо так: за перший період буде 8, а за другий – 2 (бо 41 більше ніж 40);
- якщо за перший період вийшло 7,50, а за другий – 2,51 і треба вийти на 10 днів, то округлюємо так: за перший період буде 7, а за другий – 3 (бо 51 більше ніж 50).
Тому у нашому прикладі для періоду до 2024 року кількість днів буде 2. А для періоду з 01 січня 2024 року буде 0. Що в сумі дасть потрібні 2 календарні дні.
Висновки
Слід зазначити, що коментований лист Мінекономіки було видано і оприлюднено вже після того, як ми навели свою консультацію щодо цієї проблеми (за два місяці після того, як ця проблема виникла).
І в обох випадках ці консультації не мають нормативної сили – лист Мінекономіки, як зазначено наприкінці, має інформаційно-рекомендаційний характер.
Проте саме на Мінекономіки покладено функції із тлумачення трудового законодавства та відповідних підзаконних нормативних актів. Тому надалі варто вчиняти за його роз’ясненням.
Втім, на нашу думку, ті, хто діяв не так і виплачував при звільненні у 2024 році компенсацію на 1 день більше, штрафів не отримають. Адже недоплати не було, а за зайво нараховані і виплачені працівникові кошти (з яких було сплачено усі податки та ЄСВ) не каратимуть. Сподіваємось, що і податківці поставляться до цієї ситуації із розумінням.