Нещодавно Держпраці надала роз'яснення, що відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації. Докладніше >>
При цьому згідно з п. 7.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників (далі - Інструкція№58), трудові книжки заповнює особа, яка відповідає за ведення трудових книжок.
За нормами Інструкції №58 тільки у разі звільнення працівника всі записи про роботу і нагороди, що внесені у трудову книжку за час роботи на цьому підприємстві, засвідчуються підписом керівника підприємства або спеціально уповноваженою ним особою та печаткою підприємства або печаткою відділу кадрів (п. 4.1 Інструкції №58).
Зміна записів у трудових книжках про прізвище, ім'я, по батькові і дату народження завіряється підписом керівника (п. 2.12 Інструкції №58).
Таким чином, хоча відповідальність за ведення кадрового обліку покладається на керівника підприємства, він може покласти цей обов’язок на іншу, спеціально уповноважену ним особу. Зокрема, і на бухгалтера підприємства. В такому випадку вже бухгалтер підприємства є посадовою особою, яка нестиме відповідальність за ту частину кадрового обліку, яку вона веде.
Зазначимо, що у листі Мінпраці від 06.03.2006 р. №09-96 фахівці Міністерства наголошували, що за наявності у штаті посади начальника відділу кадрів його обов’язки не можуть покладатися на іншу особу. Отже, якщо у штатному розкладі передбачено посаду начальника відділу кадрів, і саме особа, яка займає цю посаду має вести кадровий облік, то бухгалтер може вести такий облік лише в режимі замісництва або суміщення посад.
Читайте також: Сумісництво і замісництво - у чому різниця?
Якщо виконання обов’язків з ведення кадрового діловодства буде доручено бухгалтеру у порядку суміщення посади інспектора з кадрів, то при засвідченні записів при звільненні у трудових книжках працівників бухгалтер має зазначати назву посади «інспектор з кадрів».
Із цього роз’яснення можна зробити і інший висновок: якщо на підприємстві за штатним розкладом не передбачено начальника відділу кадрів, обов'язки кадровика може бути покладено на іншого працівника, наприклад, на бухгалтера. Але в такому випадку таке доручення має бути прописано у посадовій інструкції бухгалтера.
Для цього у посадовій інструкції бухгалтера потрібно визначити конкретний перелік обов’язків щодо ведення кадрового діловодства, у т. ч. щодо ведення, обліку, зберігання та видачі трудових книжок працівників.
Окремим пунктом слід надати бухгалтеру право засвідчувати своїм підписом записи в трудових книжках працівників.
На практиці керівник може прийняти рішення про делегування бухгалтеру права підпису в трудових книжках через видання наказу про таке делегування. І, якщо обов’язок щодо засвідчення своїм підписом записи в трудових книжках працівників було делеговано бухгалтеру відповідним наказом, то при засвідченні записів у трудовій книжці при звільненні працівника бухгалтер має зазначати свою посаду.