• Посилання скопійовано

ФОП приймає на роботу працівника: що з кадровим обліком?

Держпраці навела перелік необхідних документів, які потрібно мати ФОП при оформленні працівників на постійну роботу для правильного ведення кадрового обліку

ФОП приймає на роботу працівника: що з кадровим обліком?

Держпраці у Дніпропетровській області роз'яснює, що кадрова документація регламентує порядок використання роботодавцем найманої праці, реєстри обліку робочого часу, документи, що відображають факти прийняття на роботу, звільнення з роботи, надання відпустки, направлення у відрядження тощо.

Законодавство орієнтоване як на юридичних осіб, проте, поширюється і на фізичних осіб – підприємців (ФОП), оскільки відповідно до ст. 21 КЗпП вони мають право укладати трудові договори з найманими працівниками, тому юридичні особи та ФОП – зобов'язані вести кадрову документацію.

При прийнятті на роботу треба виконувати вимоги трудового законодавства, адже якщо підприємець використовує працю фізичних осіб, він є роботодавцем (пп. 14.1.222 ПКУ, ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про організації роботодавців»). Відносини між роботодавцем і співробітником будуються на основі трудового договору.

Працівник може бути допущений до роботи тільки після (ст. 24 КЗпП):

  • укладення трудового договору;
  • оформлення наказу (розпорядження) ФОП про прийняття на роботу;
  • повідомлення фіскальної служби.

Трудове законодавство поширюється на всіх роботодавців, тому підприємець зобов’язаний вести кадрову документацію, пов’язану з оформленням трудових відносин із найманими працівниками.

Оскільки підприємці ведуть спрощений облік, то під кадровою документацією для них маються на увазі:

  • особисті картки робітників з наступним переліком копій документів: Паспорт, диплом про освіту з додатком, ідентифікаційний код, посвідчення про наявність пільг (ветерани війни, чорнобильці, інваліди), свідоцтво про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, фото (3х4), свідоцтво про шлюб, свідоцтво про народження дитини (до 15-ти років), медична книжка (в разі необхідності);
  • накази і заяви на прийом на роботу і звільнення, переміщення, переведення, відпустки, додаткові відпустки, відпустки без збереження заробітної плати, відряджень, преміювання, дисциплінарні стягнення (і ін.);
  • книга обліку наказів, що стосуються трудових відносин;
  • журнал обліку руху трудових книжок і вкладишів до них (за власним бажанням);
  • табелі обліку використання робочого часу, графіки змінності;
  • документи, які підтверджують нарахування та виплату заробітної плати (індексації, компенсації втрати частини заробітної плати у зв'язку з порушенням термінів її виплати; розрахунки з працівниками при звільненні, оплата за роботу в нічний час, святкові, неробочі дні, надурочний час, за роботу у важких і шкідливих умовах, час простою, в зв'язку з нещасним випадком, тимчасовою втратою непрацездатності тощо);
  • договору про повну матеріальну відповідальність;
  • договору цивільно-правового характеру, акти виконаних робіт;
  • строкові трудові договори з найманими працівниками;
  • посадові інструкції;
  • трудові договори (у т.ч. контракти);
  • графіки відпусток;
  • штатні розклади;
  • правила внутрішнього трудового розпорядку;
  • положення про оплату праці (преміювання тощо);
  • документи на проведення медогляду співробітників (в разі необхідності).

ФОП може створювати накази в довільній формі, але із зазначенням обов’язкових реквізитів, або брати за основу чи використовувати повністю зразки, затверджені наказом Держкомстату №489: типові форми наказу про прийом на роботу (№П-1), надання відпустки (№П-3), звільнення (№П-4), табеля обліку робочого часу (№П-5) та розрахункової відомості (№П-6 та №П-7).

Підприємець веде трудові книжки працівників, які працюють у нього за основним місцем роботи понад 5 днів (п. 1.1 Інструкції №58). Записи в трудову книжку ФОП робить самостійно при прийняті на роботу відповідно до укладеного трудового договору, а також при його розірванні. Записи в трудовій підприємець засвідчує своїм підписом і печаткою (якщо є). Трудові книжки працівників, праця яких пов’язана з наданням послуг (кухарі, няні, водії тощо), зберігаються у працівників (абз. 1 п. 2.21-1 Інструкції №58).

Від редакції: ФОП, як і юридичні особи, повинні вести усю кадрову документацію щодо найманих працівників. На цьому наполягає не лише Держпраці , а й інші органи державної влади (зокрема, Держкомпідприємництва у листах від 18.02.2011 р. №1751 та від 24.02.2011 р. №1875).

Єдиним документом, щодо якого й досі тривають дискусії, це штатний розпис. Більшість юристів схиляється до думки, що ФОП він не потрібен, оскільки підприємець, як фізособа, не має організаційної структури, і у нього не може бути відділів чи структурних підрозділів. Про це докладніше розповідали тут.

***

Читайте також:

Джерело: Держпраці у Дніпропетровській області

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»