Учора ми повідомляли, що міністр соцполітики Оксана Жолнович презентувала доопрацьований законопроєкт №5344 щодо запровадження сплати цільового внеску замість штрафів за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Про це ми розповідали тут, а про першочерговий варіант цього проєкту - ось тут.
З огляду на це, 18 листопада Г. Третьякова зареєструвала у ВРУ законопроєкт №5344-д "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю".
Як зазначено у пояснювальній записці, ним пропонується створити сприятливі умови для працевлаштування осіб з інвалідністю, в тому числі шляхом впровадження апробованих в інших країнах підходів до розвитку стимулюючих механізмів для роботодавців, розширення можливостей для осіб з інвалідністю. Зокрема:
1) пропонується запровадження сплати цільового внеску замість адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування. Внесок передбачається у меншому розмірі, порівняно із розміром адміністративно-господарських санкцій, але обов’язок із його сплати встановлюється для усіх категорій роботодавців як приватного, так і публічного сектору;
2) розширюються категорії підприємств, які можуть користуватися фінансовою підтримкою для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення підприємств трудової інтеграції та підприємств захищеного працевлаштування. Передбачається, що статус підприємства трудової інтеграції може набути будь який суб’єкт господарювання за умови відповідності законодавчо визначеним критеріям;
3) закріплюється можливість заснування підприємств захищеного працевлаштування, які матимуть на меті не отримання прибутку, а забезпечення працевлаштування осіб із важкими формами обмежень функціонування;
4) встановлюється однакове законодавче зобов’язання з працевлаштування осіб з інвалідністю для роботодавців приватного та публічного секторів;
5) для забезпечення фінансової спроможності держави здійснювати заходи сприяння працевлаштуванню осіб з інвалідністю передбачається створення спеціального фонду державного бюджету шляхом накопичення внесків роботодавців. Кошти спеціального фонду будуть цільово витрачатися виключно на реалізацію заходів із працевлаштування осіб з інвалідністю.
Відповідальність роботодавця за нецільове використання коштів фонду соціального захисту осіб з інвалідністю встановлюється у подвійному розмірі від суми коштів, які були використані не за цільовим призначенням;
6) у законопроєкті послідовно впроваджується підхід до гарантованого для працівника збереження трудових відносин з роботодавцем, де з працівником трапився нещасний випадок на виробництві/професійне захворювання;
7) передбачено обов’язкове надання особам з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою та інші), які є складовою процесу працевлаштування таких осіб;
8) передбачено стимули для залучення до механізму сприяння зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю приватних агенцій працевлаштування;
9) пропонується осучаснити норми Закону „Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні”, створивши сприятливі умови, що враховуватимуть інтереси як осіб з інвалідністю, так і роботодавців.
У разі прийняття закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через рік з дня набрання ним чинності, але не раніше набрання чинності нормативно-правовими актами, розробка та прийняття яких передбачена цим Законом.
У період дії воєнного стану розмір внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідність буде встановлено на рівні 50 % розміру, що визначений ст. 18-2 Закону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
До приведення актів законодавства у відповідність із цим Законом їх положення застосовуватимуться в частині, що не суперечить цьому Закону.