Коментар до листа Мінекономіки від 13.02.2023 №2704-20/5959-0
Мінекономіки визначило, як держоргани повинні організувати роботу з визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Це необхідно для реалізації норм Постанови КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України від 27.01.2023 р. №76 «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час».
Визначення підприємств, установ, організацій такими, що мають важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади, потребує встановлення відповідних критеріїв.
Нагадаємо, що визначення підприємства критично важливим під час війни здійснюється за такими критеріями:
- загальна сума податків, зборів, платежів, нарахованих, утриманих та сплачених до державного і місцевих бюджетів, крім митних платежів, протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою контролюючого органу, в якому на обліку перебуває підприємство;
- сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн євро, визначений за середньозваженим офіційним курсом Національного банку за той самий період, що підтверджується довідкою відповідного обслуговуючого банку;
- підприємство має стратегічне значення для економіки і безпеки держави відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою КМУ від 04.03.2015 №83 (Офіційний вісник України, 2015 р., №20, ст. 555);
- підприємство має важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади. Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, яке має важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади, встановлюються органами виконавчої влади, іншими державними органами, органами державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, за сферою їх управління чи галуззю національної економіки або обласною, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, або обласною, Київською та Севастопольською міськими військовими/військово-цивільними адміністраціями (у разі їх утворення) з урахуванням потреб територіальної громади;
- відсутність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що підтверджується довідкою про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, або витягом з інформаційної системи органів ДПС щодо статусу розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, засвідченим керівником підприємства;
- розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб-працівників на підприємстві за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством;
- підприємство є резидентом Дія Сіті.
До критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період підприємств належать: спеціалізовані установи ООН, закордонні дипломатичні установи в Україні, представництва донорських установ, виконавці проектів міжнародної технічної допомоги, представництва міжнародних організацій, міжнародні та українські неурядові організації, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів, згідно з переліком, затвердженим МЗС або Секретаріатом Кабінету Міністрів України.
Як це буде реалізовано на практиці
Фахівці Мінекономіки вказали, що у держорганах має бути утворено комісії (робочі групи) із визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі – Комісія), основними завданнями яких буде:
1) визначення відповідності підприємства, установи і організації критеріям, зазначеним у пункті 2 Порядку та критеріїв;
2) підготовка пропозицій про:
- відповідність підприємств, установ і організацій критеріям, зазначеним у пункті 2 Порядку та критеріїв, і визначення їх критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період;
- невідповідність підприємств, установ і організацій критеріям, зазначеним у пункті 2 Порядку та критеріїв;
3) підготовка пропозицій щодо критеріїв, за якими здійснюватиметься визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади (пп. 4 п. 2 Порядку та критеріїв);
4) підготовка пропозицій про підтвердження статусу критично важливого підприємства, установи і організації для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період або про позбавлення такого статусу (пункт 8 Порядку та критеріїв).
Крім того, кожна така комісія для виконання покладених на неї завдань:
- здійснюватиме розгляд звернень та заяв підприємств, установ і організацій, які надійшли відповідно до пунктів 5 та 8 Порядку та критеріїв;
- подаватиме керівництву державного органу розроблені за результатами своєї роботи рекомендації та пропозиції.
Після цього буде затверджено рішенням (наказом, розпорядженням) Критерії, за якими здійснюється визначення підприємства, яке має важливе значення для галузі національної економіки чи задоволення потреб територіальної громади.
Ця сама комісія має оприлюднити критерії критично важливих підприємств та рекомендації щодо їх застосування (за потреби) для врахування в роботі підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності. І вона ж за результатами розгляду звернень підприємств, установ і організацій, які надійшли відповідно до пунктів 5 та 8 Порядку та критеріїв, прийматиме відповідні рішення.
Щодо підтвердження окремих показників стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами
За інформацією ДПС (лист від 09.02.2023 №2888/7/99-00-02-07) з метою організації виконання вимог Порядку і критеріїв у межах повноважень, покладених на податкові органи в частині підтвердження окремих показників стану розрахунків платника з бюджетом та цільовими фондами, головним управлінням ДПС в областях та місті Києві, Міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків рекомендовано надавати інформацію про загальну суму нарахованих та сплачених до зведеного бюджету податків, зборів, платежів:
- за платником загалом по Україні;
- за період, який розпочинається 01.01.2022 і закінчується 31.12.2022.
У разі необхідності підтвердження для платників показника «утримано» слід використовувати показник графи 4а додатка 4ДФ єдиної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ.
Щодо розрахунку середньої заробітної плати застрахованих осіб-працівників на підприємстві за останній календарний квартал
У пункті 2 Порядку і критеріїв визначено, що розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб-працівників на підприємстві за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством.
Відповідно до пункту 4.1.2 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 №5, середня заробітна плата на одного працівника в еквіваленті повної зайнятості визначається діленням суми нарахованого фонду оплати праці найманих працівників (штатних та позаштатних) на їхню середню кількість в еквіваленті повної зайнятості за відповідний період.
***
Читайте також: