Звіт №10-ПОІ у 2023 році за 2022 рік роботодавці вже не подавали і далі не подаватимуть. Але норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю залишається і виконувати його треба обов’язково.
Держава зі свого боку контролює виконання роботодавцем його обов’язків. Нагадаємо, що контроль за виконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю покладено на Держпраці. У зв’язку з цим виникла потреба у внесенні змін до нормативних актів.
Кабінет Міністрів України постановою від 02.06.2023 р. № 553 затвердив Порядок надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю (далі - Порядок 553). Станом на 07.06.2023 р. цей Порядок не опубліковано і чинності він ще не набув. Про дату, коли ці зміни запрацюють, ми обов’язково повідомимо.
Також цією постановою внесено зміни до постанови КМУ «Деякі питання реалізації норм Законів України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» та «Про зайнятість населення» від 31.01.2007 р. № 70, якою затверджено низку порядків, зокрема щодо зарахування робочих місць у виконання нормативу з працевлаштування.
Про те, як рахувати середньооблікову кількість осіб з інвалідністю, ми писали тут.
Порядок інформування центру зайнятості про необхідність організації працевлаштування осіб з інвалідністю
Нагадаємо, що у частині третій ст. 18 Закону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» зазначено: підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
І ось Порядком №553 визначено механізм надання такої інформації.
До центру зайнятості роботодавець подає інформацію, необхідну для організації працевлаштування особи з інвалідністю за формою звітності №3-ПН.
Правила подання інформації:
- з дня виникнення потреби в підборі працівників з інвалідністю та/або з дати відкриття вакансій роботодавець інформує центр зайнятості;
- інформація може надаватися в електронній (з накладенням чи без накладення електронного підпису або печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів) або в паперовій формі (із засвідченням підписом керівника/фізичної особи — підприємця або уповноваженої ними особи);
- інформація може бути первинна або уточнювальна (див. таблицю 1);
- роботодавець може повідомити про закриття вакансії чи вакансій шляхом надсилання інформації в електронній формі на офіційну електронну адресу центру зайнятості (з накладенням чи без накладення електронного підпису або печатки, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів) або в паперовій формі (із засвідченням підписом керівника/фізичної особи — підприємця або уповноваженої ними особи).
Таблиця 1
Інформація первинна та уточнювальна
Зміни в Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю
Насамперед зауважимо, що змінено назву Порядку, і вона стала значно довшою. Втім, для зручності ми будемо використовувати скорочену назву.
Таблиця 2
Отже, в Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю зазначено механізм проведення Держпраці, її територіальними органами планових та позапланових перевірок роботодавців щодо дотримання ними вимог статті 19 Закону «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні».
При цьому Держпраці контролюватиме питання щодо виконання роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. А питанням контролю за сплатою адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю займатиметься Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю.
Предмет перевірки
До змін предметом перевірки були такі питання:
- реєстрація суб’єктів господарювання у відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду);
- подання суб’єктами господарювання до відділень Фонду звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- виконання суб’єктами господарювання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Після змін предметом перевірки стало лише одне питання – виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема шляхом його зарахування.
Жодних перехідних норм у коментованій постанові КМУ не зазначено. Немає таких норм й у зміненому законі, про що ми повідомляли тут. Тобто що буде із перевірками стосовно порушень за 2021 рік та попередні звітні періоди, коли звіт ще складали роботодавці, наразі незрозуміло. Але навряд чи контролери про них просто забудуть; найімовірніше, їх проводитимуть за старими правилами.
Зміни, що стосуються планових та позапланових перевірок
З набуттям чинності змін позапланові перевірки за зверненням фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, проводитимуться без погоджень з Мінекономіки. І, відповідно, виключено норму з п. 14 Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю, в якій зазначалося, що суб’єкт господарювання під час проведення планової чи позапланової перевірки має право не допускати посадових осіб Держпраці, її територіального органу до проведення планової чи позапланової перевірки, якщо посадові особи не надали копію погодження Мінекономіки на проведення позапланової перевірки.
Також згідно з новим абзацом 5 п. 9 Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю позапланові перевірки проводитимуться за інформацією, яка містить ознаки порушень законодавства, а саме:
- про створення робочих місць для осіб з інвалідністю;
- про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, наданою територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, яку отримано ним від Пенсійного фонду України.
До змін цей абзац містив норму про позапланові перевірки у разі неподання суб’єктом господарювання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких звітів, або невиправлення помилки у звіті у строк до п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Але оскільки звіт №10-ПОІ скасовано, то і такі перевірки втратили актуальність.
Також в абзаці 6 п. 9 Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю додали (відповідно до чинного закону), що позапланову перевірку може бути проведено за дорученням Прем’єр-міністра, якщо є системні правопорушення зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю. Раніше у цьому абзаці йшлося лише про системні порушення, що стосуються зайнятості і працевлаштування осіб з інвалідністю.
Зміниться й абзац 16 п. 11 Порядку контролю з працевлаштування осіб з інвалідністю. Перед початком проведення планової або позапланової перевірки уповноважені посадові особи Держпраці, її територіального органу:
- зобов’язані пред’явити суб’єкту господарювання направлення та службові посвідчення, що засвідчують посадових осіб Держпраці, її територіального органу, і подати суб’єкту господарювання копію направлення;
- отримують від Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію про невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема шляхом його зарахування
А які документи мають надати контролерам роботодавці? Унаочнимо весь перелік документів, які надаватимуться, у таблиці 3.
Таблиця 3