• Посилання скопійовано

Працівник з інвалідністю: як підтвердити цей статус у 2025 році?

Чи треба усім працівникам – особам з інвалідністю підтвердити таку інвалідність наново? І які документи нині підтверджують наявність інвалідності у працівника? Які документи підтверджують право на ставку 8,41% ЄСВ?

Працівник з інвалідністю: як підтвердити цей статус у 2025 році?

Про цю проблему ми вже не раз писали, але менш складною від цього вона не стала. А все через те, що реформу засвідчення інвалідності наші законотворці започаткували, а про деталі – забули. І ось тепер намагаються ці прогалини заповнити. Але про все за порядком. 

 

Що трапилося?

Нагадаємо, що з 1 січня 2025 року медико-соціальні експертні комісії (МСЕК) повністю припинили виконувати свої функції – їх, просто кажучи, скасували. Ці функції почали виконувати експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування (ЕКОПФО). 

Роботодавців у зв’язку із цими змінами цікавили два питання: 

  1. Як зміна підтвердження інвалідності вплине на роботу тих працівників, які не були мобілізовані через свою інвалідність
  2. Якими документами тепер підтвердити ті пільги та гарантії, які передбачені законодавством для працюючих осіб з інвалідністю? 

Зараз ми розглянемо відповідь на друге запитання (залишивши відповідь на перше за ТЦК та ЕКОПФО). 

Що ми радимо прочитати про реформу засвідчення інвалідності та про різницю між МСЕК та ЕКОПФО:

  1. Реформа МСЕК: нова система запрацює з 1 січня 2025 року
  2. Як відбуватиметься перехід на нову модель роботи МСЕК?
  3. ВРУ підтримала ліквідацію МСЕК з 2025 року: прийнято закон 

Які пільги та гарантії мають працюючі особи з інвалідністю?

Пільг і гарантій у осіб з інвалідністю досить багато, – як за місцем роботи, так і поза ним. Ми наводили їх перелік тут.

Зрештою, сам норматив працевлаштування осіб з інвалідністю – це теж соціальна гарантія, і немала, яку встановлено державою. За її порушення суб’єкти господарювання платять чималі штрафи. До речі, про них у 2025 році – читайте тут і тут

Але право на ці пільги та гарантії особа з інвалідністю має документально підтвердити. Та за умов, коли сама процедура встановлення/підтвердження інвалідності змінилася (включно з органами, які мають це робити), постає питання отримання свіжих документів.

 

Який документ має надати працівник після оцінювання?

За результатами проведення оцінювання експертна команда приймає рішення щодо встановлення чи невстановлення інвалідності. 

Відповідно до п. 53 Порядку №1338, після проведення оцінювання, прийняття та підписання в електронній системі рішення експертної команди на адресу електронної пошти особи, яка проходила оцінювання, надсилається витяг із рішення

Увага! Витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи затверджено наказом МОЗ України від 10.12.2024 №2067.

Роботодавці повинні звернути увагу на такі графи витягу:

  • Дата встановлення інвалідності (17.1.5).
  • Група інвалідності (17.1.6).
  • Інформація про безстрокову інвалідність (17.1.8).
  • Дата наступного огляду (17.1.9).

Щодо дати встановлення інвалідності є три варіанти:

  1. У разі первинного встановлення інвалідності датою встановлення інвалідності є дата направлення на оцінювання
  2. Для осіб, які направлені на оцінювання з метою продовження тимчасової непрацездатності, та в разі прийняття рішення експертної команди про встановлення інвалідності датою встановлення інвалідності є дата прийняття рішення експертною командою
  3. У разі проведення оцінювання особи, якій раніше було встановлено інвалідність, у рішенні експертної команди датою встановлення інвалідності зазначається дата, до якої було встановлено інвалідність за результатами останньої експертизи, але не більше ніж за три роки. А у разі прийняття рішення про зміну або невстановлення групи інвалідності датою зміни (невстановлення) групи інвалідності вважається дата прийняття рішення експертною командою.

Датою, до якої встановлено інвалідність, вважається перше число місяця, наступного за місяцем, у якому має бути проведено повторне оцінювання.

Також разом із витягом із рішення надсилаються і рекомендації у зв’язку з прийнятим рішенням, які є частиною індивідуальної програми реабілітації (далі – ІПР) особи з інвалідністю (у разі встановлення інвалідності).

Зверніть увагу! Основний пакет документів отримує сама особа з інвалідністю. І саме вона має надати такі документи роботодавцю! Роботодавець залишає у себе, звісно, лише копії таких документів.

Витяг із рішення, що формується в електронній системі, у триденний строк надсилається до ПФУ або до соцзабезу (п. 53 – 55 Порядку №1338). Тобто орган, який веде Реєстр застрахованих осіб, потрібну інформацію отримає паралельно. Але звірятиме її з інформацією у «зарплатній» звітності, яку подаватиме роботодавець! 

 

Протягом якого строку працівники мають пройти повторну експертизу?

Міністерство охорони здоров’я України (МОЗ) на своїй сторінці розмістило розлоге роз’яснення щодо нових правил підтвердження інвалідності у 2025 році.

Наголосимо на найважливішому: 

– Якщо працівник має безстроковий статус (тобто інвалідність встановлено пожиттєво), у такому разі проходити оцінювання не потрібно. Зберігають чинність всі права, документи, виплати, пільги, соціальні послуги та відстрочки. Повторне оцінювання можливе виключно за бажанням особи з інвалідністю або за рішенням суду.

Решті працівників з інвалідністю треба оновити документи у першому півріччі 2025 року. Тобто термін повторного огляду продовжено на 6 місяців від початку впровадження оцінювання з повсякденного функціонування, як і відповідні права, виплати та гарантії. Наприклад, якщо повторний огляд було призначено на 10.03.2025, то строк для проходження продовжено до 30.06.2025. Від себе додамо, що це, на нашу думку, означає, що довідка МСЕК, строк дії якої мав закінчитися 10.03.2025, завдяки змінам діє до 30.06.2025 (включно). Або ж, якщо працівник пройшов оцінювання раніше, наприклад, 30.04.2025, то до дати проходження оцінювання (30.04.2025). Далі інвалідність вже підтверджує витяг.

Якщо з поважних причин працівники не змогли раніше пройти повторний огляд протягом 2022 – 2024 рр., керуючись відповідною нормою в законодавстві, то повторний огляд та оцінювання (два в одному!) потрібно буде пройти:

  • чоловікам 25 – 60 років з 2 або 3 групою інвалідності – до 1 листопада 2025 року;
  • всім іншим пацієнтам – до 1 квітня 2026 року.

І це – важливе зауваження. Річ у тім, що не всі особи з інвалідністю могли пройти МСЕК протягом дії воєнного стану. Зокрема, через те, що вони виїхали за кордон і не мали змоги повернутися до України. Але деякі з них продовжували працювати на українських роботодавців дистанційно. 

Раніше МОЗ, розуміючи, що причини цьому були дуже поважними, казало, що старі довідки МСЕК для таких людей діятимуть до завершення війни, після чого їм треба буде повернутися і підтвердити свою інвалідність (крім тих, хто має безстроковий статус). Тепер, як бачимо, встановлено жорсткі строки для підтвердження інвалідності таким особам. Вони довші, ніж у інших, але ненабагато.  

 

Виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю

Ось тепер про застосування всього зазначено вище на практиці. 

Звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю тепер роботодавці не складають і не подають. А от єдину звітність з ЄСВ, ПДФО та ВЗ – так, і щомісяця починаючи з січня 2025 року. 

У Податковому розрахунку цієї звітності є окремий розділ про працівників. У ньому у рядку 101.1 роботодавець відображає працівників, яким відповідно до чинного закону встановлено інвалідність. Але в цьому рядку показується середньооблікова кількість штатних працівників – осіб з інвалідністю! Яка визначається відповідно до Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої постановою КМУ від 28.09.2005 №286 (читаємо уважно розділ 3 цієї Інструкції).

І, звісно ж, що до розрахунку цього показника потрапляють лише ті працівники, які документально підтвердили свій статус. Ті, в кого документи про інвалідність (довідка або витяг) є діючими у звітному періоді. А дані, зазначені роботодавцем у рядку 101.1, уважно перевірятимуть фахівці ПФУ. Вони їх звірять із даними додатка Д1 (де працівники, яким встановлено інвалідність, зазначаються окремо, адже до їх доходів застосовується менша ставка ЄСВ, ніж базова). І з даними Реєстру застрахованих осіб, де щодо кожної фізособи обов’язково зазначається, зокрема, й інформація про інвалідність. 

А це безпосередньо впливає на те, чи виконує роботодавець норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю і чи треба буде йому сплачувати штраф за порушення цього нормативу. Немає діючого документа – працівник не вважається особою з інвалідністю, і врахувати його у виконання нормативу не вийде. Вирішити цю проблему досить просто – стежте за чинністю документів, які підтверджують інвалідність у працівників, і нагадуйте їм про необхідність їх оновити за потреби! 

 

Ставка ЄСВ 8,41% – проблеми документального підтвердження

Раніше ми вже вказували на проблему, яка виникла на початку 2025 року у роботодавців, в яких працюють особи з інвалідністю.  

Річ у тім, що, як ми вже зазначали вище, людям дали можливість пройти повторний огляд (оцінювання) протягом першого півріччя 2025 року. І насамперед це стосується тих, у кого строки дії довідки МСЕК закінчувалися на початку 2025 року, – по суті, строк дії довідки продовжили до 01.07.2025. 

Але податківці вирішили, що для застосування пільгової ставки ЄСВ цього недостатньо! Наприклад, в ІПК від 20.01.2025 №260/ІПК/99-00-24-03-03 ДПСУ каже: «Ставка єдиного внеску у розмірі 8,41% застосовується роботодавцем до суми нарахованої заробітної плати, нарахованої на користь працівника, який є особою з інвалідністю, за умови підтвердження таким працівником своєї інвалідності відповідно до положень Постанови №1338».

Але на запитання про те, які саме документи підтверджують це «підтвердження», податківці розводять руками і відправляють роботодавців до МОЗ. 

Отже, станом на тепер, виходячи з таких роз’яснень податківців, старі довідки МСЕК для підтвердження права на ставку ЄСВ 8,41% застосовувати ризиковано. При лояльному підході – такі довідки підтверджують право на пільгову ставку ЄСВ, але лише до 01.07.2025. Щодо тих працівників з інвалідністю, які працюють з-за кордону і яким дозволено пройти повторний огляд пізніше, може не спрацювати навіть лояльний підхід. 

Звісно, що роботодавці занепокоїлися. Проте Мінфін зайнявся цією проблемою лише зараз. 

Як ми повідомляли, з метою приведення у відповідність норм чинної Інструкції про нарахування ЄСВ до прийнятих законодавчих змін абзаци сьомий та восьмий пп. 5 п. 2 розділу ІII Інструкції буде викладено в новій редакції:

«Підтвердженням встановлення працівнику інвалідності є завірений працівником витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності, отриманий відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2024 року №1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи», та/або копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності, яка відповідає нормам цієї постанови». 

Нарахування єдиного внеску в розмірах, визначених в абзацах третьому – п’ятому цього підпункту, здійснюється роботодавцем із дати отримання від працівника документів щодо встановлення інвалідності та проводиться протягом строку, встановленого постановою КМУ від 15.11.2024 №1338 «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи».

Це нове правило ще не набрало чинності (хоча потрібне було ще станом на 01.01.2025). 

Тож що залишається роботодавцям:

  • Обережні роботодавці застосовують ставку ЄСВ 8,41% лише в разі наявності діючої довідки МСЕК (у якої строк дії ще не закінчився). Наприклад, якщо працівник мав пройти огляд комісії у 2022 – 2024 рр., то застосовувати ставку ЄСВ 8,41% наразі ризиковано. Те саме стосується і тих, хто мав пройти огляд, наприклад, у лютому 2025 року, – в березні 2025 року застосовувати ставку 8,41% до змін до Інструкції про нарахування ЄСВ ризиковано. 

  • Сміливі роботодавці готові спорити із податківцями і доводити, що за правилами підтвердження інвалідності старі довідки певний час ще є чинними. Якщо МОЗ надає роз’яснення, що старі довідки МСЕК діють (які б строки не стояли в них) до 01.07.2025 (а для певних поважних випадків – і довше), якщо це відповідає нормам п. 3 Постанови №1388, то чи варто бути формалістами і чекати набрання чинності змінами до Інструкції про нарахування ЄСВ? Не виключено, що податківці і самі згодом стануть на цю позицію і вимагатимуть від обережних роботодавців вносити уточнення до поданої ними «зарплатної» звітності (зменшувати нарахування ЄСВ зі ставки 22% на 8,41).

В обох цих категорій роботодавців проблема визначення, чи є право на знижену ставку ЄСВ, відпаде з місяця набрання чинності змінами до Інструкції про нарахування ЄСВ.

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»