Нагадаємо, що 29 квітня 2021 року ВРУ не прийняла у І читанні законопроєкт №2683 щодо впровадження накопичувальної пенсійної системи та відправила його на доопрацювання. Про це ми розповідали тут.
І ось 7 травня Г. Третьякова та В. Струневич (вони ж були авторами й основого законопроєкта) зареєстрували у Раді альтернативний законопроєкт №2683-3 "Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення".
Цей Закон буде визначати правові, економічні та організаційні засади загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення в Україні та регулюватиме правовідносини, пов'язані з цим видом діяльності.
Завантажити його текст можна тут, а порівняльну таблицю тут.
У раз прийняття Закон набере чинності з 1 січня 2022 року.
Що пропонується?
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєктом передбачається:
1. Встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб до досягнення ними пенсійного віку та залучення роботодавців до сплати пенсійних внесків на паритетних засадах. Роботодавці сплачуватимуть 2% від розміру заробітної плати працівників, а учасники системи (працюючі особи) – 2% від заробітної плати (доходу).
2. Встановити, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи (осіб, з заробітної плати яких здійснюються відрахування) у розмірі, накопиченому на їх індивідуальних пенсійних рахунках чи депозитних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.
3. Акумулювання внесків у пенсійних фондах чи на депозитних пенсійних рахунках в банках, допущених до діяльності у другому рівні пенсійної системи шляхом їх авторизації (включення їх до Реєстру авторизованих суб’єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення).
Також здійснюватиметься авторизація компаній з управління активами, зберігачів, адміністраторів пенсійних фондів та страхових організацій, які матимуть право на укладення договорів страхування довічної пенсії.
Персоніфікований облік учасників вестиметься у Єдиному соціальному реєстрі. Для забезпечення достовірності та актуальності даних персоніфікованого обліку здійснюватиметься щоденний обмін даними між Єдиним соціальним реєстром та системами персоніфікованого обліку авторизованих пенсійних фондів, авторизованих банків, авторизованих страхових організацій в порядку інформаційної взаємодії.
Вибір авторизованого пенсійного фонду, авторизованого банку, укладення договорів, отримання виписок по рахунку, комунікація з учасниками забезпечуватиметься за принципом «єдиного вікна» на базі Єдиного соціального реєстру з використанням телекомунікаційних мереж або під час особистого звернення учасника системи через будь-яку зручну точку доступу (адміністратора Єдиного соціального реєстру, ЦНАП, авторизованого адміністратора авторизованого пенсійного фонду, авторизованого банку).
Учасник системи повинен буде обрати авторизований пенсійний фонд чи авторизований банк. Внески учасників системи, які не визначились зі своїм вибором, направлятимуться до авторизованого пенсійного фонду (уповноваженого), який буде створено Кабінетом Міністрів України.
Учасник системи матиме право за власним бажанням змінити авторизований пенсійний фонд чи авторизований банк.
Законопроектом передбачено, що учасники системи будуть мати право на отримання за рахунок коштів системи накопичувального пенсійного забезпечення довічних пенсій, і у ряді передбачених випадків одноразових виплат, виплат на визначений термін.
4. Внесення змін до низки законодавчих актів України з метою передбачення відповідальності за порушення законодавства у системі загальнообов’язкового накопичувального забезпечення, узгодження норм законопроєкту з нормами чинного законодавства.
В кінцевому підсумку основною метою законопроєкту є створення накопичувальної пенсійної системи, яка повинна бути:
- простою та зрозумілою для учасників системи, включаючи однакові умови доступу для всіх категорій осіб, що є учасниками системи;
- дешевою, включаючи заходи з консолідації певних функцій та обмеження максимальних розмірів витрат, що відшкодовуються за рахунок активів учасників;
- надійною, що передбачає встановлення принципів обережного інвестування та встановлення дієвих систем управління ризиками при проведенні операцій з пенсійними активами, посилення відповідальності засновників пенсійних фондів; забезпечується максимальна надійність обліку пенсійних накопичень учасників та збереження інформації про них у Єдиному соціальному реєстрі;
- доступною, що передбачає використання «єдиного вікна» для доступу учасників до інформації про свої пенсійні накопичення, вибору та заміни фонду, банку чи страхової організації, де всі процедури максимально автоматизовані;
5. Єдині підходи до суб’єктів, що надаватимуть послуги в системі накопичувального пенсійного забезпечення, без створення «особливих умов» для окремих структур, навіть якщо їх засновником є держава, що забезпечить зниження ризиків корупції та зловживань з пенсійними активами учасників системи.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!