
12 грудня 2025 року Закон про Держбюджет на 2026 рік офіційно опубліковано. Про це ми писали тут.
Законом передбачається, що мінімальна заробітна плата становитиме:
- у місячному розмірі: з 1 січня — 8 647 грн;
- у погодинному розмірі: з 1 січня — 52 грн.
А розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб протягом 2026 року становитиме 3 328 грн.
В аналітиці ми вже проаналізували сплату у 2026 році ЄСВ, єдиного податку та військового збору самозайнятими особами (підприємцями, фермерами й особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність).
Нарахування та оподаткування зарплати (як це буде у 2026 році) ми розглянули в окремих аналітиках тут та тут.
А зараз розглянемо вплив зростання мінзарплати на решту бізнес-показників.
Податок на прибуток
За пп. 140.5.4 ПКУ слід збільшувати фінрезультат на суму товарів та послуг, придбаних у неприбуткових організацій, внесених до Реєстру, якщо сума вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг, придбаних у таких організацій, сукупно протягом звітного року перевищує 25 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року.
У 2026 році річна вартість цих активів становитиме 216 175 грн.
Також обмінники мають сплачувати аванс з податку на прибуток.
За пп. 141.13.2 ПКУ авансовий внесок з податку на прибуток підприємств сплачується у розмірі:
а) 3 МЗП за кожен пункт обміну іноземної валюти, розташований у населеному пункті, чисельність населення якого перевищує 50 тисяч, за статистичними даними чисельності наявного населення України (у 2026 році – 25 941 грн);
б) 1 МЗП за кожен пункт обміну іноземної валюти, розташований в інших населених пунктах або за межами населених пунктів (у 2026 році – 8 647 грн).
Штраф за неподання та за помилки у звіті про підзвітні рахунки FATCA
Про те, що це за звіт і хто його має подавати, ми докладно розповідали тут і тут.
За п. 118-1.4 ПКУ неподання фінансовим агентом звіту про підзвітні рахунки відповідно до вимог статті 39-3 ПКУ тягне за собою накладення штрафу у 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Тож у 2026 році такий штраф становитиме 864 700 грн.
Несвоєчасне подання фінансовим агентом звіту про підзвітні рахунки або несвоєчасне подання фінансовим агентом виправленого звіту про підзвітні рахунки на вимогу контролюючого органу з порушенням встановлених строків тягне за собою накладення штрафу – 0,5 розміру МЗП (4 323,5 грн у 2026 році), встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про підзвітні рахунки, але не більше ніж 100 розмірів МЗП (864 700 грн).
Сплата такого штрафу не звільняє фінансового агента від обов’язку подання звіту про підзвітні рахунки та виправлення помилок у раніше поданому звіті. Це передбачено п. 118-1.3 ПКУ.
За п. 118-1.4 ПКУ подання фінансовим агентом звіту про підзвітні рахунки з неповними або недостовірними відомостями чи помилками тягне за собою накладення штрафу 0,5 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2026 році – 4 323,5 грн).
Ненадання відповіді на запит, неподання або подання не в повному обсязі платником податків, фінансовим агентом або іншою особою документів чи іншої інформації на такий запит контролюючого органу тягне за собою накладення штрафу у 5 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожен такий факт. Тобто штраф у 2026 році становитиме 43 235 грн (п. 121.2 ПКУ).
Штраф за ненадання відповіді на запити ДПС
За п. 121.2 ПКУ за ненадання відповіді на запит, неподання або подання не в повному обсязі платником податків, фінансовим агентом або іншою особою документів чи іншої інформації на запит ДПС накладається штраф у 1 розмірі мінзарплати (у 2026 році – 8 647 грн) за кожен такий факт.
Надання нерезидентом е-послуг фізособам без реєстрації платником ПДВ
За нормами п. 117.5 ПКУ у разі здійснення особою-нерезидентом операцій з постачання на митній території України електронних послуг фізичним особам, у тому числі фізичним особам – підприємцям, не зареєстрованим як платники ПДВ, призведе до фінштрафу у розмірі 30 МЗП (у 2026 році – 259 410 грн).
Туристичний збір
Згідно з пп. 268.3.1 ПКУ ставка туристичного збору встановлюється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади, що створена згідно з законом та перспективним планом формування територій громад, за кожну добу тимчасового розміщення особи у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ, у розмірі:
- до 0,5% – для внутрішнього туризму;
- до 5% – для в’їзного туризму
від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, для однієї особи за одну добу тимчасового розміщення.
Отже, зростання розміру мінімальної зарплати станом на 01.01.2026 призведе і до зростання максимального розміру туристичного збору. Максимальний розмір за добу на 1 особу становитиме:
- до 43,24 грн – для внутрішнього туризму;
- до 432,35 грн – для в’їзного туризму.
Але, як і раніше, фактичний розмір туристичного збору на територіях кожної громади мають встановити місцеві ради.
Докладно про те, хто і як сплачує туристичний збір, ми розповідали за посиланням.
Податок на нерухомість
Згідно з пп. 266.5.1 ПКУ ставки податку для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно з законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м бази оподаткування.
За 2026 рік потрібно буде сплачувати податок на нерухомість за 1 кв. м за максимальною ставкою 8 647 х 1,5% = 129,71 грн.
Але якою реально буде ця ставка на території певної територіальної громади (вона може бути й меншою), встановлює місцева рада. Довідник затверджених ставок місцевих податків на 2026 рік ми наводили тут.
Транспортний податок
За пп. 267.2.1 ПКУ до об'єкта оподаткування належатимуть легкові авто, у яких:
- від дати випуску минуло не більше ніж 5 років;
- середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня (у 2026 році – це 8 647 грн х 375 = 3 242 625 грн).
Нагадуємо, що ця середньоринкова вартість визначається Мінекономіки за методикою, затвердженою КМУ, станом на 1 січня податкового (звітного) року. Дізнатися про неї можна буде за посиланням (коли на цій сторінці з’явиться відповідний Перелік за 2026 рік).
Збір за паркування
За пп. 268-1.3.1 ПКУ ставки збору встановлюються за кожен день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. метр площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075% мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року.
У 2026 році максимальний розмір ставки цього збору за 1 кв. м становитиме 8 647 х 0,075% = 6,49 грн.
Мінімальний розмір статутного капіталу акціонерного товариства
За Законом про АТ мінімальний розмір статутного капіталу акціонерного товариства становить 200 мінімальних зарплат виходячи зі ставки мінімальної заробітної плати, що діє на момент створення (реєстрації) акціонерного товариства.
Тож під час дії мінімальної зарплати у розмірі 8647 грн мінімальний розмір статутного капіталу для АТ становитиме 1 729 400 грн.
Розмір плати за ліцензії на алкоголь, тютюн й пальне
Розміри та правила сплати за ліцензії на операції з підакцизними товарами встановлено Законом №3817. Докладніше про це - у таблиці.
| Вид ліцензії | Вартість платежу за ліцензію | Правила сплати платежу | Норма Закону №3817 |
| Ліцензії на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, на право вирощування тютюну та на право ферментації тютюнової сировини | 0,15 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 – 1 297,05 грн) | Плата за них справляється щорічно та зараховується до місцевого бюджету за місцем провадження діяльності ліцензіата. Перший платіж за ліцензії здійснюється до отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у розмірі, визначеному цим Законом |
Ст. 50 Закону №3817 |
| Ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним | |||
| спиртом етиловим, спиртовими дистилятами; | в сумі 85 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 – 734 995 грн); | Ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, надаються органами ліцензування за місцезнаходженням заявника. Ліцензії на право оптової торгівлі пальним надаються органами ліцензування за кожним місцем оптової торгівлі, а за відсутності місць оптової торгівлі – за місцезнаходженням заявника. Плата за ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним зараховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням ліцензіата, а за ліцензії на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним – до місцевих бюджетів за місцезнаходженням місць оптової торгівлі пальним. Плата справляється щорічно |
Ст. 51 Закону №3817 |
| алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту); | в сумі 85 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 – 734 995 грн); | ||
| алкогольними напоями, для малих виробництв дистилятів, малих виробництв виноробної продукції, малих виробництв пива; | в сумі 4,5 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 38 911,5 грн); | ||
| алкогольними напоями без додавання спирту (винами виноградними, винами плодово-ягідними, напоями медовими), виробленими з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження; | в сумі 5 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 43 235 грн); | ||
| сидром та перрі (без додавання спирту); | в сумі 0,15 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 1297,05 грн); | ||
| тютюновими виробами; | в сумі 85 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 – 734 995 грн); | ||
| рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; | в сумі 0,15 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 1297,05 грн); | ||
| пальним, за наявності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним; | в сумі 0,8 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 6917,6 грн); | ||
| пальним, за відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним; | в сумі 2 розміри МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 17 294 грн) | ||
| Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами для е-сигарет | |||
| алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту), у тому числі для малих виробництв дистилятів та малих виробництв пива; | в сумі 1,5 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 12 970, 50 грн), за кожний окремий РРО, ПРРО, що зареєстровані за адресою місця торгівлі, – для місць роздрібної торгівлі, крім території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 метрів квадратних; в сумі 0,08 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 691,76 грн), на кожний окремий РРО, ПРРО, що зареєстровані за адресою місця торгівлі, на території сіл і селищ, крім території сіл і селищ, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 метрів квадратних; |
Ліцензії надаються органами ліцензування за кожним місцем роздрібної торгівлі заявника або ДПС, – у разі надання в автоматичному режимі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами для е-сигарет. Ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, у поїздах, на морських або річкових суднах надаються органами ліцензування за місцем формування поїзда (приписки судна) або ДПС, - у разі надання в автоматичному режимі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами для е-сигарет. Плата за них справляється щоквартально рівними частинами. Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, у тому числі у разі надання ліцензії в автоматичному режимі, зараховується до місцевого бюджету за місцем роздрібної торгівлі ліцензіата, за місцем формування поїзда (приписки судна) |
Ст. 52 Закону №3817 |
| сидром та перрі (без додавання спирту) | в сумі 0,15 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 1297,05 грн), за кожне місце торгівлі незалежно від його територіального розташування; | ||
| тютюновими виробами та/або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах; | в сумі 0,35 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 3026,45 грн), – за кожне місце роздрібної торгівлі, крім території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів - адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 метрів квадратних; в сумі 0,05 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 432,35 грн), за кожне місце роздрібної торгівлі на території сіл і селищ, крім території сіл і селищ, що знаходяться у межах території міст або які розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані до 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею понад 500 метрів квадратних |
||
| Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки | |||
| роздрібної торгівлі пальним; | в сумі 0,35 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 3026,45 грн), на кожне місце роздрібної торгівлі пальним; | Ліцензія на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки в ємностях та/або споживчій тарі (крім споживчої тари, тари споживача та поворотної тари (газові балони) кожна об’ємом до 60 літрів включно), за умови що місткість кожної такої ємності не перевищує 250 літрів та загальна місткість таких ємностей та/або споживчої тари не перевищує 500 літрів включно, є безоплатною. Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним надається органом ліцензування за кожним місцем роздрібної торгівлі пальним заявника. Ліцензія на право зберігання пального надається органом ліцензування за кожним місцем зберігання пального або ДПС, - у разі надання в автоматичному режимі ліцензії на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки. Плата за них справляється щорічно. Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки зараховується до місцевих бюджетів за місцем зберігання пального |
Ст. 53 Закону №3817 |
| зберігання пального | в сумі 0,15 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 1297,05 грн); | ||
| зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки | в сумі 0,1 розміру МЗП встановленої законом на 1 січня звітного року, в якому здійснюється платіж (у 2026 році – 864,7 грн) | ||
Середня зарплата для бронювання працівників
Для приватних підприємств, які бажають отримати або зберегти статус критично важливого, встановлено обов’язковий критерій — нарахована середня зарплата у підприємстві за останній календарний квартал має бути не менше 2,5 мінімальної зарплати (протягом 2026 року це буде 21 617,50 грн). У працівника, якого бронюють або вже забронювали, нарахована заробітна плата також має бути не менше 21 617, 50 гривень на місяць.
Середня зарплата та доходи для торговців підакцизними товарами
Нагадаємо, що Законом від 16.07.2025 №4536-ІХ були внесені зміни до ПКУ та низки інших законів. Зміни мають різні дати набрання чинності, але в основному це 1 жовтня 2025 року (з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування). Про зміни, які стосуються операцій з пальним, алкоголем та тютюновими виробами, ми докладно розповідали у статті за посиланням.
Для ФОПів без працівників. Для фізичних осіб – підприємців без найманих працівників, які отримали зазначені ліцензії:
- розмір загального місячного оподатковуваного доходу має становити не менше 2 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2026 році – 17 294 грн);
- для торговельних точок, що розташовані за межами обласних центрів (умови аналогічні до наведених вище), цей розмір має становити не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати (у 2026 році – 12 970,50 грн).
Для роботодавців (як фізосіб, так і юросіб). Розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2026 році – 17 294 грн).
Розмір середньої щомісячної заробітної плати, нарахованої суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним та всі місця роздрібної торгівлі (місця роздрібної торгівлі пальним) якого розташовані за межами населених пунктів – адміністративних центрів областей і м. Києва та м. Севастополя на відстані від 50 кілометрів та які мають торговельні зали площею до 500 метрів квадратних, має становити не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року (у 2026 році – 12 970,50 грн).
Про це ми докладно розповідали тут.
Штрафи за порушення законодавства з праці
Про те, що фінансову відповідальність роботодавців за порушення трудового законодавства встановлено у вигляді штрафів, розмір яких прив'язаний до розміру місячної мінімальної зарплати, ми зазначали у своїх новинах та статтях доволі часто.
Це встановлює ст. 265 КЗпП. Розміри штрафів не змінюватимуться протягом 2026 року, оскільки МЗП встановлено на весь рік.
Наприклад зарплата «в конверті» чи неоформлений працівник коштуватиме 10 мінзарплат (86 470 грн) за перше порушення.
| Вид порушення | Розміри штрафів з 1 січня 2026 року |
| Неоформлені працівники та зарплата «у конвертах» | 10 мінзарплат (86 470 грн) за перше порушення, а для «єдинників» І-ІІІ груп – попередження; 30 мінзарплат (259 410 грн) за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення – за повторне протягом двох років з дня виявлення порушення |
| Недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні | 3 мінзарплати (25 941 грн) |
| Недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати «у конвертах» | 16 мінзарплат (138 352 грн) |
| Порушення строків виплати зарплати | 3 мінзарплати (25 941 грн) |
| Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці | 2 мінзарплати (17 294 грн) за кожного працівника |
| Недотримання гарантій та пільг мобілізованим працівникам та строковикам | 4 мінзарплати (34 588 грн) за кожного працівника. А до роботодавців-«єдинників» І-ІІІ груп застосовуватиметься лише попередження |
| Інші порушення трудового законодавства | 1 мінзарплата за кожне порушення (8 647 грн); 2 мінзарплати (17 294 грн) за повторне порушення протягом року з дня виявлення порушення |
Втім, у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, не застосовуються (ч. 3 ст. 16 Закону №2136).