Важливі дати!
Навесні ми повідомляли, що нарешті відбудеться запуск Електронного реєстру листків непрацездатності. Тоді це планувалося з 1 травня 2021.
Потім законотворці в черговий раз все переграли, і ми повідомили, що:
- Повноцінний запуск Електронного реєстру листків непрацездатності очікується з 1 вересня 2021 року
- А з 4 червня по 31 серпня 2021 року діє перехідний період, коли листки непрацездатності будуть створюватися як в електронній формі (тими лікарями, які мають відповідні технічні можливості), так і в паперовій формі (якщо можливості скласти е-лікарняний у лікаря не буде).
Така зміна хронології була внесена Порядком формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я, затвердженим наказом МОЗ від 01.06.2021 р. №1066 (який як раз почав діяти з 4 червня).
При цьому якщо листок непрацездатності відкривається за паперовою формою, за одним випадком тимчасової непрацездатності, то його продовження аж до повного закриття незалежно від того, у якого суб’єкта господарювання продовжує лікування пацієнт, відбувається виключно в паперовій формі. Таке роз’яснення від ФСС ми наводили тут.
Зауважимо від себе, що 1 вересня – це теж не «залізна», а лише орієнтовна дата. До цього числа передбачається підключити усіх лікарів по Україні до відповідних інформаційних баз та програмного забезпечення. Але зрозуміло, що крім ПЗ, у лікарів повинна бути ще і оргтехніка та Інтернет. Чи вийде це реалізувати по всій країні до 1 вересня 2021 року, побачимо.
Якщо все пройде вдало і повний перехід на е-лікарняні відбудеться, про це буде розміщено офіційну заяву на сайті МОЗ! До тих пір триває перехідний період, коли по Україні «гуляють» як електронні, так і паперові лікарняні.
І ще один момент. Навіть якщо ця програма буде вдало реалізована, і від складання паперових лікарняних відмовляться, це не означає, що ті паперові лікарняні, які будуть складені до 1 вересня, з 1 вересня є недійсними. Звісно, їх треба буде оплатити, у порядку, який діяв до цієї дати щодо паперових лікарняних. Зокрема, це передбачатиме право працівника надати лікарняний до оплати протягом 12 календарних місяців (ч. 5 ст. 32 Закону №1105).
Паперовий листок непрацездатності працівник зможе надати роботодавцю і після 1 вересня 2021 року. Таке право зберігатиметься 12 календарних місяців!
Чим е-лікарняні відрізняються від паперових?
В першу і головну чергу тим, що е-лікарняний не треба буде випрошувати у працівника. Доступ до таких листків непрацездатності буде онлайн і одразу у всіх зацікавлених осіб: у лікаря і ФСС, у працівника і роботодавця.
Докладніше про це йдеться у новому Порядку видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстру листків непрацездатності. Його затверджено наказом від 17.06.2021 р. №1234 (на сьогодні він ще не опублікований і не набрав чинності, проте ФСС вже використовує його норми для своїх консультацій).
Про те, що таке електронний листок непрацездатності, як медичному закладу розпочати формування е-лікарняних, як заповнювати е-лікарняний і де шукати інформацію про складені е-лікарняні, читайте у консультації від МОЗ тут.
Як оплачувати лікарняні і декретні у 2021 році?
Як це було до 4 червня, ми докладно (на прикладах) розглядали тут.
В частині розрахунку середньої зарплати для оплати лікарняних та декретних з того часу нічого не змінилося. А що змінилося в алгоритмі оформлення і призначення цих виплат?
Алгоритм дій (працівник – роботодавець-ФСС)
До тестового запровадження е-лікарняних існував наступний алгоритм:
1. Прийняття рішення комісією або уповноваженого зі соціального страхування про матзабезпечення або відмову в оплаті листка непрацездатності – не пізніше 10 днів з дня їх надходження.
2. Бухгалтерія на підставі листка непрацездатності (копії, якщо йдеться про сумісника) і протоколу нараховує матзабезпечення та не пізніше 5-ти робочих днів з дати прийняття рішення комісією зі соцстраху надає до робочого органу ФСС заяву-розрахунок.
3. Робочий орган ФСС протягом робочих 10 днів з дня надходження заяви-розрахунку перевіряє правильність нарахування виплат, уточнює дані, надаючи запити страхувальнику. У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення. Якщо ж зауважень до заяви-розрахунку немає, робочий орган ФСС надає фінансування.
4. Страхувальник після отримання фінансування здійснює виплату:
- працівникам – у найближчий після призначення строк для виплати зарплати;
- особам, які виконують роботи (надають послуги) за договором ЦПХ, – протягом 10-ти днів після призначення допомоги.
5. Страхувальник повідомляє робочий орган ФСС про виплату матзабезпечення протягом місяця з дня проведення виплати. Якщо ж страхувальник не подасть повідомлення про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, робочі органи виконавчої дирекції ФСС здійснюють позапланову перевірку щодо використання страхувальником отриманих коштів.
Що змінилось? Для паперових лікарняних – нічого. А от якщо на працівника оформлено е-лікарняний, зміни є.
Що змінюється для працівника?
Працівнику, щодо страхового випадку якого сформовано е-лікарняний, не потрібно передавати його роботодавцю для отримання допомоги від ФСС. Після оформлення лікуючим лікарем електронного медичного висновку автоматично відбувається відкриття е-лікарняного.
Працівник має повідомити про відкриття е-лікарняного свого роботодавця будь-яким зручним обом способом, наприклад, телефоном! При цьому працівнику не потрібно роздруковувати е-лікарняний та надавати роботодавцю будь-яких паперових підтверджень про тимчасову непрацездатність.
Після закриття е-лікарняного, він стає підставою для призначення матеріального забезпечення і оформлення роботодавцем заяви-розрахунку (в разі допомоги по вагітності та пологах – одразу після відкриття).
Дата отримання коштів від Фонду за е-лікарняними, як і за паперовими, залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку за відповідним лікарняним до ФССУ. Як і щодо паперових лікарняних, подати заяву-розрахунок до ФССУ роботодавець має не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим).
Що змінюється для роботодавця?
Оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця. Тобто, тут заяву-розрахунок до ФСС подавати не потрібно. Достатньо отримати рішення від комісії (уповноваженого) із соцстрахування – і проводимо оплату.
Зміни торкнуться оформлення роботодавцем заяви-розрахунку за е-лікарняними працівників. Оскільки е-лікарняні не мають серії та видаються за оновленими кодами причин тимчасової непрацездатності, заяви-розрахунки за ними подаються роботодавцями окремо від заяв-розрахунків, сформованих за паперовими лікарняними листками.
Зразок складання заяви-розрахунку від ФСС ми наводили тут.
При цьому фахівці Фонду звертали увагу на те, що у е-лікарняного відсутня серія, але йому присвоюється унікальний номер. Тому в заяві на е-лікарняні серію не вказуємо (в графі 7 заяви проставляємо «х»), але номер (графа 8) зазначаємо обов’язково! А ще у графі 10 треба обов’язково зазначити причину непрацездатності – так, як вона була закодована в е-лікарняному (наводимо код від 1 до 10).
Комісії (уповноважені) із соціального страхування на підприємствах продовжують свою роботу та призначають матеріальне забезпечення, як і раніше, незалежно від виду лікарняного. Вони зберігають весь обсяг функцій, передбачених Положенням про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 р. №13.
Найголовніше питання – а що буде підставою для призначення виплат? Що саме розглядатиме комісія (уповноважений)? По суті, інформацію з Е-реєстру лікарняних, яку можна отримати у вигляді витягу і роздрукувати. Е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця) – таке роз'яснення надав ФСС.
Листок непрацездатності, що формується у Електронному реєстрі листків непрацездатності, є підставою для звільнення від роботи, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, як і його паперова версія.
І ще раз: сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення, однак підставою для надання матеріального забезпечення стане лише після закриття. А у випадку допомоги по вагітності та пологах – одразу після створення. Ці дати мають бути зазначені в самому е-лікарняному!
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!