Депутати пропонують за додаткову плату врятувати здоров’я народу. Тепер замість "набридлого" ГМО будуть рятувати від марного глютену.
Депутати запланували новий "хрестовий похід" за здоров’ям своїх виборців. За сценарій взята попередня "війна" чиновників з генно-модифікованими організмами, коли всі продукти харчування (і навіть туалетний папір) отримали обов’язкове маркування "без ГМО". Тепер же виробників та імпортерів продуктів харчування депутати мають намір змусити малювати на етикетці додаткове маркування: "не містить глютену" (gluten-free) або "з дуже низьким вмістом глютену" (very low gluten).
У змінах до статті 38 закону "Про безпечність та якість харчових продуктів", прийнятих у першому читанні і взятих депутатами за основу (законопроект №8493) пропонується наносити обов’язкове маркування про відсутність глютену на упаковки для абсолютно всіх продуктів. Включаючи навіть ті, які не є продуктами переробки злакових культур і не можуть містити глютен за визначенням. Незважаючи на це, вітчизняні законотворці бажають автоматично перевести всі продукти в категорію безглютенових.
За спостереженнями завідуючого відділенням гігієни харчування та безпеки їжі Центру радіаційної медицини Академії медичних наук Гната Матасорова, багато споживачів, які ведуть здоровий спосіб життя, віддаючи перевагу купувати саме таку їжу, насправді навіть не здогадуються, що попадають на гачок маркетологів. Страшне слово заздалегідь лякає особливо свідому частину покупців. Хоча насправді глютен - це те саме, що і клейковина (основний білок злакових).
Він дійсно може бути небезпечний, але тільки для тих людей, які мають спадкове аутоімунне захворювання целіакія (глютенова ентеропатія). Проте хворих з таким діагнозом в Україні за офіційними даними налічується трохи більше півтисячі людей. Діабетиків в нашій країні в тисячу разів більше, але написи "без цукру" на звичайних продуктах не бачити. Вони присутні лише на продуктах спеціального призначення. Обраний спосіб турботи про здоров’я нації на цьому тлі виглядає дещо дивно. До того ж, хто буде відповідати за відповідність нового напису gluten-free дійсності, поки що не ясно.
За словами головного фахівця асоціації "Укркондпром" Жанни Немченко, в нинішній редакції законопроекту міститься фактична помилка в показнику - замість 20 мг на 100 г вказана норма 20 мг на кілограм. А в такій кількості глютен може потрапити в продукт навіть при перехресному запиленні злакових культур.
Крім зміни маркування на етикетках, глютеноманія спричинить додаткові дослідження в акредитованих лабораторіях та реєстрацію рецептури продуктів у Міністерстві охорони здоров’я. Так само, як це відбувається зараз з товарами для діабетиків. "Виробництво та маркування продуктів харчування спеціального призначення контролює МОЗ. Це його компетенція", - пояснює Жанна Немченко.
У тому, що нововведення може завдати значних матеріальних збитків для всієї харчової галузі, експерти не сумніваються. Аналогічна ситуація вже сталася зі змінами до Технічного регламенту на маркування харчової продукції. Після "вдосконалення" його правил харчовикам дали всього лише дев’ять місяців на адаптацію.
"У всьому світі і в Європі зокрема для заміни етикеток (при зміні правил маркування) виробникам надається перехідний період від двох до трьох років", - пояснює Жанна Немченко. Що, втім, цілком обґрунтовано. Замовлення етикеток і упаковки для харчової продукції має свої особливості. Щоб мінімізувати витрати, компанії замовляють величезні тиражі етикеток і упаковок відразу на рік вперед. За рахунок великого валу так виходить набагато дешевше, ніж щоразу друкувати етикетки невеликими партіями.
На цих етикетках виштамповується кінцеве маркування для споживачів, і змінити її значить просто повністю передрукувати весь тираж. Свої додаткові витрати виробники готові, зрозуміло, перекласти на гаманці споживачів. Повна заміна упаковки цілком здатна призвести до нового витка цін на продукти харчування. У компаніях вже підрахували: такі написи на кожній партії товару, підкріплені спеціальними лабораторними дослідженнями, обійдуться мінімум в додаткові 700-900 грн.
Жанна Немченко говорить, що за кордоном продукти gluten-free коштують у кілька разів дорожче від звичайних, оскільки їх виробництво вимагає дотримання спеціальних, більш жорстких умов. Так само, як наприклад, товари для діабетиків або органічна їжа. "За кордоном заводи, де випускають продукцію "без глютену" стоять окремо від інших виробництв. Крім того, повітря на них спеціально фільтрується, щоб уникнути попадання глютену в продукти. Також перевіряються на наявність глютену і всі інгредієнти, з яких виготовляється готова продукція", - розповідає він. Відсутність подібних складових процесу на тлі яскраво вираженого прагнення перенаправити грошові потоки виробників у бік контролюючих органів і лабораторій реальної гарантії споживачу не дає. Експерти переконані, що це буде не інформація, а профанація для всіх хворих. Приклад з ГМО тому підтвердження: "Укрметртестстандарт" щороку виявляє 5-7% продуктів з генно-модифікованими організмами, незважаючи на появу маркування "без ГМО".
Світлана Попель