• Посилання скопійовано

Перевірки екоінспекції не враховують Закон про контроль у сфері госпдіяльності

Якщо позицію з оскарженням дій податкових органів у частині винесення наказів про призначення перевірок та підстав для їх проведення переважно визначено судами, то з перевірками господарської діяльності все ще попереду

Перевірки екоінспекції не враховують Закон про контроль у сфері госпдіяльності

Наразі маємо одне з небагатьох судових рішень, яким певною мірою окреслені позиції судів з приводу оскарження дій посадових осіб Державної екологічної інспекції (далі — Інспекція) та складених ними актів за результатами проведених перевірок, що зводяться до такого:

1) процедурні порушення, допущені перевіряльником щодо підписання направлення на перевірку, не спростовують факту порушення природоохоронного законодавства;

2) Інспекція порушила порядок проведення перевірки, а саме: позаплановий захід здійснено за відсутності керівника або його заступника чи уповноваженої особи госпсуб’єкта, не повідомлено підприємство про проведення позапланової перевірки; 

3) відповідно до вимог статті 6 Закону №877 позаплановий захід має здійснюватися тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення, тобто Міністерства з охорони навколишнього природного середовища України, а такої згоди немає; 

4) колегія суддів не може взяти до уваги посилання Інспекції, що підставами для проведення перевірки було завдання прокурора, оскільки відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 Закону №877 його дія не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів прокурорського нагляду, отже, підстав для здійснення позапланових заходів відповідно до статті 6 Закону №877 немає.

Нагадаємо, що ст. 6 Закону №877 перелічує не лише підстави для проведення позапланових заходів госпсуб'єктів, а й визначає строки для її проведення та встановлює заборону здійснення позапланових перевірок з підстав, не зазначених у цьому переліку.

Проте ВСУ у своїх висновках є досить категоричним: органи прокуратури в межах наданих повноважень мали право звернутися з відповідною вимогою до Інспекції, а остання, своєю чергою, зобов’язана виконати зазначені вимоги. Ці вимоги реалізовуються згідно з приписами ст. 7 Закону №877-V: для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб’єкта господарювання, щодо якого здійснюватиметься захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) і засвідчується печаткою.

Крім того, акт перевірки не є рішенням суб’єкта владних повноважень у розумінні статті 17 КАС, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов’язків для осіб, робота (діяльність) яких перевірялася, тому його висновки не можуть бути предметом спору. Акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог законодавства госпсуб’єктами.

Таким чином, перевірка та складання акта за фактом порушення вимог природоохоронного законодавства можуть здійснюватися без дотримання приписів статті 6 Закону №877, що встановлюють перелік підстав для проведення позапланової перевірки у сфері госпдіяльності суб’єкта господарювання, що перевіряється (Постанова ВСУ від 24.09.2013 р. Справа №21-255а13).

---виноска-----

Закон №877 — Закон України від 5 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

-----------

 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024164
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 498
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9146
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024164
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460