• Посилання скопійовано

Податкові перевірки: чого чекати в 2016 році?

Розглянемо докладно зміни, внесені з 1 січня 2016 року до Податкового кодексу в частині перевірок

Податкові перевірки: чого чекати в 2016 році?

Перевірки після запитів

Норму пп. 78.1.1 ПКУ, що встановлює підставу для перевірки, яка застосовується чи не найчастіше, було викладено в новій редакції. Внесені зміни є досить суперечливими і викликають більше запитань, ніж надають відповідей.

Раніше підставою для перевірки було виявлення фактів, що свідчать про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Ці факти могли бути виявлені за результатами перевірок інших платників або отримання податкової інформації.

Нова редакція надає підстави для перевірки у разі виявлення порушення платником податків валютного та іншого не врегульованого ПКУ законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Відповідне тепер може виявлятися з одержаної податкової інформації (результати перевірок також є податковою інформацією, тож, по суті, змін щодо джерел інформації немає).

Як бачимо, законодавець забрав із підстав позапланових перевірок виявлення порушення податкового законодавства. Лишилося лише інше законодавство, підконтрольне податківцям: валютне, у сфері готівкового обігу, спирту, алкоголю, тютюну тощо. Хоча до чого тут документальні податкові перевірки — сказати важко, адже дотримання всього іншого законодавства, крім валютного, як правило, в неплановому порядку перевіряється під час фактичних перевірок, а не позапланових.

За своєю суттю, всі перевірки за пп. 78.1.1 ПКУ на практиці раніше були наслідком порушення податкового законодавства. Тому відповідна зміна виглядає як технічна помилка під час підготовки тексту закону.

Справді, практика перевірок та їх оскарження виходила з того, що перевірятися під час перевірки, за якою платник податку мав надати пояснення або документальне підтвердження (у разі його ненадання), могли лише питання, які було викладено у запиті. Згідно з пп. 75.1.2 ПКУ, неподаткові питання (інше законодавство) можуть перевірятися під час документальної перевірки, тож мертвою норму пп. 78.1.1 назвати не можна, але сфера її застосування в новій редакції є наразі суттєво обмеженою.

Нагадаємо також, що наразі залишаються інші підпункти ст. 78, за якими є можливими перевірки за запитами: 78.1.4 та 78.1.9 (останній з них викладено в новій редакції, про що йтиметься нижче).

Завершуючи аналіз змін до пп. 78.1.1, зазначимо, що перевірка з цієї підстави є можливою лише тоді, коли платник не надає пояснення і документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу протягом 10 робочих днів з дня його отримання. Причому у запиті мають зазначатися порушення цим платником законодавства (тобто зазначатися, що саме порушив платник — отримувач запиту). В останні роки законодавство і практика у цій сфері розвивалися таким чином, що в запиті мали зазначатися конкретні факти порушень. Зміна формулювань у пп. 78.1.1 дає підстави для побоювань, що позитивні здобутки буде втрачено і податківці у запиті зазначатимуть не конкретні факти, а лише припущення. Такого допустити не можна. Але, як і раніше, справа за практикою, у т. ч. судовою.

Про інші зміни в частині перевірок (перевірки за скаргою контрагента щодо податкової наклданої, скарги за акцизними накладними, інвентаризаційні зміни тощо) читайте в аналітичній статті "Зміни у ПКУ щодо перевірок" у свіжому випуску ДК >>>

Автор: Кравчук Олексій, д.ю.н., аудитор

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024166
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 523
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9626
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460