• Посилання скопійовано

Коли відмова у прийнятті декларації є неправомірною дією ДПС?

Підприємство подало декларацію з ПДВ 06.08.2020 р., а 01.09.2020 р. отримало письмову відмову у прийнятті декларації, датовану 19.08.2020 р. Податківці відмовили на підставі того, що податкову адресу зазначено не в тому порядку, в якому її зазначено у Державному реєстрі. Чи правомірно це і як оскаржити таку відмову?

Коли відмова у прийнятті декларації є неправомірною дією ДПС?

Щодо суті претензій податківців до зазначення податкової адреси

Відповідно до п. 48.3 ПКУ, податкова декларація повинна містити певний перелік обов'язкових реквізитів, серед яких є реквізит «місцезнаходження (місце проживання) платника податків». У декларації з ПДВ він називається «податкова адреса».

Що таке місцезнаходження юридичної особи, пояснювали податківці. Зокрема, Закон №755-IV встановлює, що інформація щодо місцезнаходження юридичної особи вноситься до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (ЄДР) на підставі відомостей, які надаються юридичними особами державному реєстратору, а органи ДПС використовують інформацію з ЄДР щодо місцезнаходження юридичної особи.

Виходячи з формулювання, наведеного у листі ДПС від 19.08.2020 р., можна дійти висновку, що податківці формально звірили заповнення реквізиту «податкова адреса» у декларації з даними, зазначеними у Держреєстрі, і виявили незбіг щодо форми — зокрема, відмінності у порядку слів при написанні адреси. При цьому сам зміст інформації є правильним, бо податкова адреса, по суті, зазначена правильно і відповідає даним Держреєстру.

У нормативних документах, що стосуються визначення місцезнаходження платника податків та складання податкової декларації з ПДВ, немає жодної вимоги стосовно того, що місцезнаходження має обов'язково зазначатися тільки в тому єдиному порядку, в якому його наведено в Держреєстрі.

У п. 48.2 ПКУ зазначено, що обов'язкові реквізити — це інформація, яку повинна містити форма податкової декларації та за відсутності якої документ втрачає визначений ПКУ статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків. У цьому випадку обов'язковий реквізит «місцезнаходження (місце проживання) платника податків» є, декларація містить цю інформацію, і вона є правильною, отже, претензії податківців до заповнення цього реквізиту є безпідставними.

 

Щодо строку, протягом якого декларацію може бути визнано неподаною

Відповідно до п. 48.7 ПКУ, податкова звітність, складена з порушенням норм ст. 48 ПКУ, не вважається податковою декларацією, крім випадків, установлених п. 46.4 ПКУ.

Далі, згідно з п. 49.11 ПКУ, у разі подання платником податків до контролюючого органу податкової декларації, заповненої, зокрема, з порушенням вимог п. 48.3 ПКУ, контролюючий орган зобов'язаний надати такому платникові податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин відмови. Якщо декларацію отримано засобами електронного зв'язку, то відмова надсилається протягом п'яти робочих днів з дня отримання декларації.

За умовами запитання, податківці надіслали листа про відмову у прийнятті декларації з порушенням цього строку, отже, протягом установлених 5 р. д. підприємство не отримало відмови у прийнятті декларації. За умови дотримання вимог, установлених ст. 48 і 49 ПКУ (а в цьому випадку ці вимоги були дотримані підприємством), податкова декларація, надана платником, також вважається прийнятою у разі, якщо контролюючий орган із дотриманням вимог п. 49.11 ПКУ не надає платникові податків повідомлення про відмову у прийнятті податкової декларації або у випадках, визначених цим пунктом, не надсилає його платникові податків у строк, установлений ст. 49 ПКУ (про який ми говорили вище), — див. пп. 49.9.2 ПКУ.

Отже, податківці не дотримали встановленого строку надсилання повідомлення про відмову у прийнятті декларації, і тому така відмова може бути оскаржена, а декларація повинна вважатися прийнятою.

 

Судова практика про податкову адресу

...Відповідно до частин першої, другої статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань», якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.

У справі, яка розглядається, судами встановлено, що зазначена у рядку 6 декларації з ПДВ за червень 2015 року податкова адреса (місцезнаходження) Товариства повністю відповідає його адресі, яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, докази чого наявні в матеріалах справи.

Враховуючи наведене, а також відсутність будь-яких доказів на підтвердження існування обставин, з якими положення ПК України пов'язують можливість неприйняття податкової декларації, касаційний суд погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про те, що у відповідача не було законних підстав для відмови у прийнятті податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року з додатками, поданої Товариством (позивачем у справі).

Постанова ВС від 18.03.2019 р. у справі №826/17885/15

 

Оскарження відмови податківців у прийнятті декларації

Право платника податків на оскарження відмови податківців у прийнятті декларації передбачене пп. 49.12.2 ПКУ. А порядок оскарження — ст. 56 ПКУ. Нагадаємо головні моменти:

  • рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку;
  • скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. За умовами запитання таку скаргу треба подати до 15 вересня 2020 р. включно, адже 1 вересня 2020 не враховується, бо це день отримання відмови;
  • скарги на рішення державних податкових інспекцій подають до територіальних органів ДПС в областях, місті Києві та Міжрегіонального головного управління ДПС — Офісу великих платників податків;
  • скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подають до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;
  • контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під підпис;
  • з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу в будь-який момент після його отримання;
  • рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню;
  • процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

У п. 49.13 ПКУ зазначено: у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024167
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 532
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20247 0046
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024166
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460