Як було раніше?
Нагадаємо, що відповідно до ст. 5 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.
До 15 жовтня органи державного нагляду (контролю) мали б визначити перелік суб’єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у 2023 році, та забезпечити внесення відомостей про таких суб’єктів господарювання до Інспекційного порталу.
Після цього Інспекційний портал автоматично згенеровував проєкт плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) та проєкти річних планів контролюючих органів, які у загальному доступі знаходилися у розділі «Плани перевірок».
Затвердження ДРСУ планів зперевірок зазвичай відбувалося до 15 листопада. А далі до 1 грудня органами державного нагляду (контролю) затверджувалися річні плани здійснення заходів державного нагляду (контролю).
Чи будуть плани перевірок у 2023 році?
Нещодавно ДРС повідомила, що до неї регулярно надходять запити від органів контролю щодо планування перевірок бізнесу на 2023 рік, оскільки щороку ними визначається перелік підприємців, які підлягають плановим перевіркам, та вноситься відповідна інформація до Порталу. Зауважимо, що до процесу проведення перевірок залучено понад 900 контролюючих органів та більше 10 тисяч суб’єктів (ЦОВВ, їх територіальні органи та ОМС), які наповнюють Портал інформацією.
Враховуючи те, що постановою КМУ від 13.03.2022 р. №303 заборонено проводити планові перевірки, ДРС пропонує скасувати необхідність затвердження планів таких перевірок та внесення інформації до Порталу. На даний момент Інспекційний портал навіть не працює.
Наразі команда ДРС працює над оптимізацією функцій у сфері нагляду (контролю), розробивши проєкт постанови, яким передбачається скасування для контролюючих органів на період дії воєнного стану затвердження Плану перевірок на наступний рік та внесення відповідної інформації до Інспекційного порталу.
Тим часом деякі держоргани вже встигли визначити Перелік суб’єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у 2023 році. Йдеться про НКРЕКП (дивіться рішення від 12.10.2022 р. №192).
Щодо інших органів держнагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану (Постанова №303), все ж деякі з них проводять окремі позапланові/виїздні заходи/перевірки, зокрема:
- Держпродспоживслужба (у сфері ринкового нагляду), інші окремі держоргани щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари (Постанова КМУ №303),
- органи Держпраці (ст. 16 Закону України від 15.03.2022 р. №2136-IX),
- Держаудитслужба (у сфері публічних закупівель) (Лист Держаудитслужби від 22.06.2022 р. №003000-14/4488-2022).
Втім, знову ж таки Постанова КМУ №303 саме припиняє (не забороняє!) проведення планових перевірок. Щодо цього, до речі, Мінекономіки ще у березні 2022 року зазначило, що у зв’язку з введенням в Україні режиму воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю), які не завершені та за результатами здійснення яких не складено акт, не можуть бути продовжені після завершення дії воєнного стану, оскільки строки проведення таких заходів перевищуватимуть строки, встановлені Законом про контроль.
До того ж сам КМУ не вказує на порядок реалізації припинення заходів контролю після 24.02.2022 р., що не припиняє права органів держнагляду (контролю) складати плани перевірок/заходів на 2023 рік. І це не залежно від того, чи зможуть вони скористатись своїм правом, чи ні - наразі неможливо спрогнозувати дату закінчення воєнного стану в Україні.
Отже, пропозиція ДРСУ є цілком слушною та має на меті лише тимчасово припинити складення та оприлюднення планів заходів контролю на Інспекційному порталі (навіть якщо він з часом запрацює).
Хоча, на нашу думку, все ж відповідні норми мають бути прописані шляхом внесення змін до Закону №877 та інші закони, які визначають повноваження органів контролю на проведення планових та позапланових заходів та на які Закон №877 не поширюється. Не кажучи вже й про затвердження переліку територій, де проводяться активні бойові дії, чого ми очікуємо від КМУ ще з початку війни.