13 березня 2024 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №11084 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства", анонсований Гетманцевим раніше. А сьогодні, 15 березня, з'явився і його текст.
Очікується, що у разі прийняття цей Закон набере чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування.
Що саме пропонується?
1. Розширення змісту поняття «податковий ризик» та запровадження терміна «комплаєнс (управління податковими ризиками)»:
- податковий ризик (ризик) – ймовірність невиконання платником податків податкового обов’язку щодо реєстрації (реєстрації платником окремих видів податків), обліку платників податків, подання (своєчасного подання) податкової звітності, декларування (повного декларування), сплати (своєчасної та повної сплати) платником податків податкових зобов'язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на контролюючі органи;
- комплаєнс (управління податковими ризиками) – система заходів та процедур, які здійснюються контролюючими органами, визначеними підпунктом 41.1.1 ПКУ, з метою підвищення рівня добровільного виконання податкових та інших обов’язків платниками податків відповідно до вимог податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
2. Запровадження Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, які користуватимуться низкою переваг у податковому адмініструванні під час воєнного стану.
До Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства (далі – Перелік) щокварталу (станом на останнє число відповідного кварталу з) включатимуться юридичні особи та фізичні особи - підприємці, які відповідатимуть низці вимог та критеріїв з урахуванням системи оподаткування. А саме:
- відсутність податкового боргу та/або недоїмки зі сплати ЄСВ або загальна сума податкового боргу та/або боргу зі сплати ЄСВ не перевищує 180 н.м.д.г. (3060 грн);
- відсутність за результатами документальних перевірок платника податків неузгоджених податкових (грошових) зобов’язань за податковими повідомленнями-рішеннями, за якими сума грошових зобов’язань або зменшення ПДВ, заявленого до бюджетного відшкодування, перевищує 3000 н.м.д.г. (51000 грн);
- відсутність допущених платником податків фактів порушення податкових обов’язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 ПКУ;
- відсутність винесених щодо платника податку податкових повідомлень-рішень про порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів протягом року;
- відсутність прийнятого щодо платника податків рішення про його відповідність критеріям ризиковості платника ПДВ, у порядку та на підставах, визначених КМУ відповідно до пункту 201.16 ПКУ;
- відсутність прийнятого щодо платника податків рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), у порядку, встановленому Законом "Про санкції";
- відповідність критеріям, визначеним у пп. 69.41.2 ПКУ залежно від обраної системи оподаткування.
У разі якщо відповідно до вимог ПКУ для подання податкової звітності встановлено річний звітний період, то для розрахунку критеріїв враховуються показники податкової звітності за попередній звітний рік.
До Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства включаються:
- юридичні особи, що перебувають на загальній системі оподаткування, за умови одночасної відповідності таким критеріям:
- рівень сплати податку на прибуток підприємств є рівним/вищим від середнього по галузі;
- рівень сплати ПДВ є рівним/вищим від середнього по галузі (крім платників, у яких питома вага обсягу експорту в загальному обсязі постачання дорівнює або перевищує 25 відсотків);
- нарахування та/або виплата податковим агентом - юридичною особою доходів у вигляді заробітної плати за останні два звітні (податкові) періоди здійснюються на рівні не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику), помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови, що середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п'яти осіб;
- юридичні особи, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, за умови одночасної відповідності таким критеріям:
- рівень сплати податків до зведеного бюджету є рівним/вищим від середнього по галузі;
- нарахування та/або виплата податковим агентом - юридичною особою доходів у вигляді заробітної плати за останні два звітні (податкові) періоди здійснюються на рівні не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику), помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови, що середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п'яти осіб;
- юридичні особи, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та є платниками єдиного податку четвертої групи, за умови одночасної відповідності таким критеріям:
- рівень сплати податків до зведеного бюджету на 1 гектар є рівним/вищим від середнього по країні;
- нарахування та/або виплата податковим агентом - юридичною особою доходів у вигляді заробітної плати за останні два звітні (податкові) періоди здійснюються на рівні не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику), помноженої на коефіцієнт 1,1, за умови, що середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п'яти осіб;
- площа наявних у платника податку у власності (на праві власності/користування) орендованих земельних ділянок становить не менше 500 гектарів включно або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності – не менше 0,5 гектара (станом на 1 січня поточного року), що задекларовані до 20 лютого поточного року та за які сплачено суму податкового зобов’язання з плати за землю у строки, передбачені законодавством, або платником податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи, сплачено податкові зобов’язання з єдиного податку в повному обсязі та у строки, передбачені законодавством;
- ФОПи, що перебувають на загальній системі оподаткування, за умови одночасної відповідності таким критеріям:
- рівень податкових зобов'язань з податку на доходи фізичних осіб від провадження господарської діяльності та рівень сплати ПДВ є рівним/вищим від середнього по галузі;
- нарахування та/або виплата податковим агентом – фізичною особоюпідприємцем доходів у вигляді заробітної плати за останні два звітні (податкові) періоди становить на рівні не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику), помноженої на коефіцієнт 1,1;
- ФОПи, що перебувають на спрощеній системі оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, за умови одночасної відповідності таким критеріям:
- задекларований обсяг доходу за податковий (звітний) період становить понад 5 мільйонів гривень та рівень сплати податків до зведеного бюджету є рівним/вищим від середнього по галузі;
- нарахування та/або виплата податковим агентом – фізичною особою - підприємцем доходів у вигляді заробітної плати за останні два звітні (податкові) періоди становить на рівні не менше середньої заробітної плати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику), помноженої на коефіцієнт 1,1.
Платники податків, які зареєстровані протягом звітного (податкового) року (новостворені), можуть бути включені до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства з першого числа місяця, що настає за податковим (звітним) кварталом, але не раніше одного календарного року з моменту взяття такого платника на облік у контролюючому органі.
Ведення Переліку забезпечуватиме ДПСУ, а інформацію про включення до нього платник податків отримуватиме через електронний кабінет.
3. Для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства встановлюються такі особливості податкового адміністрування на період включення таких платників до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства:
- щодо платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства не проводяться документальні перевірки, крім документальних позапланових перевірок:
- що проводяться виключно на звернення платника податків;
- що проводяться з підстав, визначених підпунктами 78.1.1, 78.1.2 (у частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.3, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.9, 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16, 78.1.19, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 ПКУ;
- платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
- строк для камеральної та документальної перевірок, зазначених у пп. 200.10 і 200.11 ПКУ для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства становить 5 календарних днів для кожного виду перевірки;
- індивідуальні податкові консультації для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства надаються протягом 5 календарних днів, що настають за днем отримання звернення контролюючим органом;
- закріплення за платником податків посадової особи територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, яка буде особою, відповідальною за взаємодію з платником податків (комплаєнс-менеджер);
- платник податків на свій запит у п’ятиденний строк має право отримати відомості про наявну у контролюючого органу податкову інформацію, яка може свідчити про податкові ризики у діяльності платника податків, а також консультацію щодо усунення таких ризиків.
4. Взаємодія між комплаєнс-менеджером та платником податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства передбачає консультування платника податків з питань, пов’язаних з виконанням його податкових обов’язків.
Платник податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства має право взаємодіяти з комплаєнс-менеджером в усній та/або письмовій формі, а також з використанням засобів дистанційного зв’язку, у тому числі в режимі відеоконференції.
Цей законопроєкт Н. Южаніна назвала «новим колом знищення бізнес-клімату в країні». Про її позицію читайте тут.