Железняк у своєму Телеграм-каналі повідомив, що законопроєкт про Спеціалізовану економічну прокуратуру (СЕП) вже зареєстрований – №11087.
У своєму пості Железняк розповів, що це за ідея і чому вона взагалі з’явилася.
СЕП має стати відокремленим автономним підрозділом, який здійснюватиме процесуальний нагляд у кримінальних провадженнях БЕБ. Простіше кажучи, стежитиме за тим, щоб робота БЕБ відбувалася з дотриманням закону та прав легального бізнесу. Нардеп підкреслив, що нового органу створювати не планується.
А далі у пості йде обґрунтування створення такого підрозділу.
Железняк пише: "Для тих, хто не знає: в Офісі Генпрокурора вже зараз є управління, яке цим займається. Там працюють 43 прокурори та 5 адміністративних співробітників. Ще 108 працівників працюють у відповідних відділах обласних прокуратур. При чому більше половини з них працюють в регіонах, де навіть немає територіальних управлінь БЕБ, за якими здійснювати нагляд. У принципі про (не)ефективність нагляду все зрозуміло. Тим паче, що зараз бізнес, експерти та міжнародники наполягають на перезавантаженні БЕБ через його неефективну роботу та відверту шкоду. Але про це трохи пізніше".
Тобто СЕП – це не новий додатковий орган. СЕП дозволить реорганізувати вже наявні відділи прокуратури в незалежний від політичного впливу підрозділ.
"Набрати через конкурс справді ефективних людей (з тих, хто вже працює, і нових, бо є підозра, що не всі поточні співробітники, дипломатично кажучи, відповідають стандартам доброчесності)). І зробити так, щоб прокуратура в економічних кейсах реально працювала в інтересах легального бізнесу,"- підкреслює Железняк.
Також у своєму пості нардеп розповів про необхідність впровадження СЕП та ефективність розслідувань: "Візьмемо виключну підслідність БЕБ – статтю 212 про ухилення від сплати податків. У 2023 році за статтею 212 зареєстрували 914 кримінальних проваджень. І тут одразу дві проблеми.
Перша. У 24% проваджень по ухиленню від сплати податків досудове розслідування вели інші органи. Хоча взагалі-то це мав робити виключно БЕБ. І саме прокуратура мала б стежити за дотриманням виключної підслідності. 56 проваджень було закрито через відсутність складу злочину, а про підозру повідомили лише у 50 випадках. Що відбувається ще з 808 провадженнями - неясно, що теж не свідчить на користь ефективної роботи.
Навіть міжнародні експерти, зокрема з EUACI, зауважували, що збереження поточного стану прокуратури може значно зменшити позитивний ефект від оновлення БЕБ. Наш закон дозволить набрати професійний склад БЕБ, але прийняття всіх ключових процесуальних рішень покладено саме на прокурора. Спеціалізована економічна прокуратура має вирішити цю проблему. Прокурори СЕП будуть приймати рішення про підслідність у спірних ситуаціях. Тобто будуть гарантами того, що економічні злочини реально розслідуватиме лише один орган, як і було задумано".