
Нагадуємо, що 15 квітня Верховна Рада прийняла в цілому законопроєкт №11044, яким розширила підстави для проведення позапланової кадрової перевірки – за заявою працівника або профспілки про вчинення мобінгу на роботі. Про це ми розповідали у цій новині.
Що таке мобінг, як довести вчинення мобінгу та які докази збирати - розповіла адвокатка Ганна Лисенко.
Як відомо, під час воєнного стану позапланові перевірки органів Держпраці не допускаються за певних обставин, у тому числі за заявою працівника або профспілки з питань вирішення неоформлених трудових відносин, звільнення працівників, у разі нещасного випадку на роботі або дотримання Закону №2136 "Про організацію трудових відносин у період воєнного стану".
Отже, після набрання чинності законопроєктом №11044 працівники зможуть подати заяву до органів Держпраці про вчинення стосовно них мобінгу на роботі.
Хоча право на звернення до органів Держпраці за захистом від мобінгу працівники мають ще з 2022 року відповідно до ст. 5-1 КЗпП, за якою держава гарантує працівникам правовий захист від мобінгу. Проте свого часу не було додано цю основу до ст. 16 Закону №2136, що регулює проведення кадрових перевірок у період військового стану.
Адвокатка нагадує, що працівники, які вважають, що вони зазнали мобінгу (цькування), мають право на захист шляхом:
- подання скарги до органів Держпраці;
- та/або подання позовної заяви про визнання (встановлення) факту порушення мобінгу до суду.
Органи Держпраці можуть прийти з позаплановою перевіркою на підставі заяви працівника або профспілки, за результатами перевірки скласти акт про встановлені порушення (або їх повідомлення).
У разі доведення мобінгу Держпраці може скласти протокол про правопорушення, який передає до районних судів, які розглядають вже складені протоколи про адміністративні правопорушення в порядку, визначеному КУпАП.
За вчинення мобінгу передбачено адміністративну відповідальність для роботодавця (ст. 173-5 КУпАП):
- штраф від 1700 до 6800 гривень;
- громадські роботи тривалістю від 30 до 40 годин.