Головне управління ПФУ у Дніпропетровський області у листі від 25.07.2013 р. №14840/02/30 порушило вкрай важливе питання застосування відповідальності до фізосіб — платників ЄП за неподання звітності до ПФУ за періоди до прийняття Закону про ЄСВ (тобто до 01.01.2011 року), яке було виявлене вже після цієї дати.
Річ у тім, що позовна давність щодо сплати пенсійних внесків до ПФУ, які сплачувалися раніше, та ЄСВ, що сплачується сьогодні, на відміну від податків та зборів, установлених ПКУ, не застосовується. Тобто такі внески можуть стягуватися без будь-якого обмеження строків.
Причому строки давності не поширюються не лише на стягнення недоїмки, пені та штрафів у судовому порядку, а й на прийняття рішення органу ПФУ про їх застосування (постанови ВСУ від 25.06.2011 р. у справі №21-146а11, від 04.07.2011 р. у справі №21-160а11).
Водночас, коли йдеться про штрафи за неподання звітності до ПФУ, то, зі свого боку, ПФУ досить ретельно проаналізував положення нормативних актів щодо сплати пенсійних внесків та подання звітності підприємцями на спрощеній системі оподаткування за період починаючи з 2000-го року (з якого, власне, і почався персоніфікований облік підприємців у ПФУ).
Так, у період 2001 — 2003 рр. включно взагалі не було передбачено форм звітності для підприємців на спрощеній системі оподаткування. Окремо внески до ПФУ такі підприємці не платили, а сплачували їх до бюджету у складі ЄП.
Інша ситуація склалася з 01.01.2004 р. до 31.12.2010 р. У цей період підприємець на спрощеній системі був зобов’язаний подавати звітність територіальним органам ПФУ у строки, в порядку та за формою, які встановлені ПФУ. За неподання такої звітності були передбачені штрафи у розмірі 10% суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожен повний або неповний місяць затримки подання звітності, але не менше 170 грн.
З 01.01.2011 р. набрав чинності Закон про ЄСВ, який визнав підприємців на спрощеній системі платниками ЄСВ та зобов'язав їх подавати звітність вже щодо ЄСВ у встановлені строки до органів ПФУ з урахуванням перехідних положень Закону про ЄСВ, які дають право органам ПФУ на стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків та штрафів, нарахованих та/або не сплачених у період до 01.01.2011 року, на період до їх повного стягнення.
Увага! Це спеціально встановлене правило у перехідний період стосується саме страхових внесків за чинними видами державного соцстрахування та сум штрафних санкцій і не стосується подання звітності з цих внесків.
Натомість ПФУ доходить цілковито протилежного висновку щодо необхідності застосування, стягнення штрафів за неподання звітності до ПФУ фізособами-підприємцями на спрощеній системі за періоди до 01.01.2011 р. Причому розмір штрафів має відповідати тому, що був до 01.01.2011 р., — тобто 10% суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, але не менше 170 грн.
На думку автора, висновок ПФУ мав би бути більш лояльним для підприємців на спрощеній системі. Адже, роблячи свій висновок, ПФУ з невідомих причин не взяв до уваги приписи ч. 15 ст. 106 Закону №1058, які визначають, що фінансові санкції (штраф, пеня) та адміністративні стягнення, а також примусові стягнення органами виконавчої служби за несплату пенсійних внесків фізособами-СПД, які обрали особливий спосіб оподаткування, не застосовуються. Нараховані органами ПФУ суми фінансових санкцій, зазначених в абзаці другому цієї частини (йдеться про санкції, наведені у попередньому реченні, та, зокрема, ті, що включають неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо страхових внесків, коштів ПФУ. — Авт.) та не сплачених фізособами-СПД, які обрали особливий спосіб оподаткування, підлягають списанню. Ця норма діє починаючи з 06.08.2011 р.
Тому, незважаючи на те що ПФУ наполягає на застосуванні санкцій за неподання звітності з пенсійних внесків за період 2004 — 2010 рр., зараз він все-таки стягувати штрафні санкції, нараховані до 01.01.2011 р., з платників ЄП не може. Втім, як і штрафи за несплату пенсійних внесків.